Gå til innhold
  • Bli medlem

Myggforhold i juli\august - nord norge\finland


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer tur til Enare omraadet i sommer. Kan ogsaa hende det blir en fjelltur et sted i et av de tre nordligste fylkene vaare i samme periode.

Hva boer vi forvente av mygg? Er det nesten uutholdelig i Enare omraadet paa den tiden?

Hva med fjelltraktene i de nordlige fylkene vaare.. Alle erfaringer tas med takk inn i planleggingen av aarets sommerferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enare området er et myggholl uten like - masse myrområder. Men mengden mygg kan variere veldig fra år til år.

Mygga holder seg som regel i lavere strøk og så snart du kommer litt opp i høyden så er du kvitt den. Vind hjelper veldig på.

Men du kan komme over mye fluer og knott som er like ille som mygg så man er aldri for sikker. :D

Kjenner folk som har evakuert fra Pasvik på sommertur pga mygg(tror ikke de var så vant til de akkurat...) det området er likt det rundt Enare, mye skog myrer og vann til å klekke eggene i.

Mye myggmiddel og kanskje en mygghatt så er man berga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke bli veldig ille, men ta likevel høyde for at det kan bli for jævlig.

Støtter det forrige innlegget, bortsett fra det med vind. I nord finnes det myggarter som er mye mindre ømfintlig for vind enn de i sørnorge, slik at det enkelte ganger skal ganske mye vind til for å unngå dem. I tillegg til mygghatt og myggmiddel, sats på mygg- og knott-tette klær, sko og hansker, og mulighet for å tette rundt ankler og håndledd for å få det behagelig på kveldene. Kjøp gjerne myggolje i Finland, her var det i alle fall før EU tillatt med høyere konsentrasjoner av aktiv substans enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myggsesongens start er avhengig av temperatur og snøsmelting. Dette kan være rundt starten av juli +- noen uker.

Som nevnt kan du kjøpe myggmiddel i Finland som inneholder mer DEET en tilatt i Norge. 50% kan være greit i noen tilfeller, men dette garanterer ikke at myggen holder seg unna, selv om den ikke stikker. Høyt innhold av DEET er også helseskadelig om det blir brukt over tid. Prøv å søle litt på en plastpose, og se hva som skjer med trykket... Mitt råd er å ta med myggnett som kan brukes mens du fisker o.l. sammen med lette og tette klær.

Ellers er mitt inntrykk at myggen i nord er omtrent like oppskrytt som myggen på fjellet i sør. Den er stort sett et problem for de som skal sitte ute på verandaen på kvelden, eller ikek er vant med å være ute. Selv har jeg oppdaget, min overaskelse, at myggen "ikke virker" lenger. Selv om jeg ser myggen stikke, og lar den få gjøre sitt i fred, kommer det ingen kløende myggstikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er mitt inntrykk at myggen i nord er omtrent like oppskrytt som myggen på fjellet i sør.

Definitivt! :)

I tillegg har jeg opplevd at slekt / venner i Lillesand (Sørlandet) ikke har trodd meg da jeg rapporterte om godt over tredve grader i skyggen på indre Helgeland. Nei, det MÅTTE være i sola jeg hadde målt temperaturen.. ja ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.