Gå til innhold
  • Bli medlem

Presenning


Rune96568

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å gå til innkjøp av en presenning slik at ca 4 personer kan sitte under og kose seg foran bålet utfor.

Det må være en presenning som holder regnet ute, som ikke veier altfor mye, er billig, og som det faktisk går an å pakke ned til en akseptabel størrelse etter bruk.

Her er noen av de jeg har sett på:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136147247

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=136148070

Har noen erfaringer de kan dele med meg angående disse eller andre presenninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er billige så du kan bytte dem ut dersom det blir for mange hull etter glør.

Aberet jeg kommer på er evt vekten, dersom det plager deg, og at de støyer litt i blåsevær.

Jeg kan anbefale denne:

http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=-5022&prodid=1538

Den har mange og tilstrekkelig med fester, og den ser ut til å tåle litt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst på noe som er lagd for formålet er kjempeflotte, men kjempedyre Holmeslet Shelter er hett tips. I denne klassen råder flere tarps fra Hilleberg også. Har sett flere typer i bruk. Er trygg på at Holmeslet ville vært mitt valg.

Er det billige saker du skal ha, er Biltemas presenninger godt nok for speidere på vintertur over tregrensa. Mulig godt nok for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i første omgang ikke ute etter noe "proft" men snarere en presenning fra Europris, Biltema, Bygg og Bo, eller Clas Ohlson. Det jeg egentlig lurer på er om noen har erfaring i bruk av sånne. Hvilke det går an å pakke ned til en akseptabel størrelse etter bruk, ikke veier for mye, og som holder regnet ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har relativt lang erfaring med Biltemas presenninger. Når jeg snakker om speidere på vintertur snakker jeg faktisk om oss... Furnes Speidergruppe.

Svaret på alle dine spørsmål er....NEI!!

Presenning av fiberarmert plast er IKKE turutstyr, men de er billige og solide. Tåler masse vind. Men jammen er de vanlige presenningene fra billigkjedene KJEMPESTORE, TUNGE og BRÅKETE.

Skal alle dine krav bli innfridd, er vi tilbake til relativt avansert utstyr som allerede nevnt. DU MÅ FINNE DUK AV POLYESTER ELLER NYLON!

Er lommeboka tynn, vil jeg anbefale en gammel, brukt enstangslavvo som du spretter opp og danderer slik du vil ha det. Sy sammen med nylontråd og bruk symaskinnål med stort hull. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan gå på Europris og kjøpe en til 39,- Tror ikke det er så stor forskjell. Ta med nok tau :D

Min presenning fra Europris på 2,5x3,5m veier i tilegg bare 750gram inklusive barduner. Om man vil kaste bort 1500,- på en Hillebergpresenning blir ett individuelt spørsmål, glassfiberpresenning er ikke blytungt og elendig, men den bråker en del i vind. Sammenpakket er det ikke rare plassen den tar heller, men om den går i stykker ute på tur, ta den med hjem igjen. Har kommet over flere presenninger som ligger i naturen og "råtner", det er ikke ett pent syn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk en måleenhet som heter gram per kvadratmeter. Den forteller deg ikke bare hvor mye presenningen veier (gram per kvadratmeter * lengde * bredde), men gir også en pekepinn på hvor tykk presenningen er, og dermed hvor kompakt du kan få den når du pakker sammen etter bruk.

Europris sin presenning på 65 gram per kvadratmeter er det letteste jeg har sett av typen "skitbillig forbruksvare presenning". Duger bra til formålet, er ikke så aller verst i vekt eller volum. Den kan selvsagt ikke konkurrere med en tarp med tanke på støy, vekt og volum, men jeg vil ikke utsette en dyr tarp for gnistregn. Til en 1/10 av prisen er det en slik presenning jeg vil bruke nær bål.

Holdbarheten er selvsagt dårligere med en tynn og lett presenning - men hvor skuddsikkert trenger du ha det? Speidergrupper som skal drive med storslått pionerarbeid og bygge kosekrok for hele speidergruppa vil nok ønske seg en helt annen form for rive- og slitestyrke enn den som bare tusler uti marka med soveposen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de fleste normale turene, altså >ikke ekstreme, holder det lenge med en billig presenning.

Oppsettet er viktig, med tanke på utnyttelse og bruk av rom, men også for bråk fra presenningen i sterk vind. Og akkurat dette med vind, er den stramt satt opp, og høyden og formen tilpasset vær, vind og terreng, så er ikke min erfaring at den bråker slik at jeg heller vil hjem.

Hvis man er en "bålmann", og turer for det meste på go'værsdager, så er presenning helt genialt.

Når det gjelder pakkvolum; den vil aldri kunne pakkes som en poly/nylon tarp, men hvis man ruller den litt pent, i passe str, og bruker et passende kompresjonstrekk så hjelper det betraktelig.

Ellers så er det flere fine tråden for temaet "presenning" her FF, der man får mange gode tips og forslag til løsninger.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på å lese på innpakningen hvor stor presenning du har.

Og dersom du skal bruke den flere ganger, kjøp slike "festedingser" for presenning. Slike man klipser på og knyter tauet i.

I mine unge dager var jeg på tur med en kompis, og vi gikk på Dovre.

Skulle ha gapahuk, men presenningen vi hadd emed oss var 2x1.5 meter og dekket ikke så mye.

Da det begynte å sludde var turen perfekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dersom du skal bruke den flere ganger, kjøp slike "festedingser" for presenning. Slike man klipser på og knyter tauet i.

Nja, hvis man skal få presenningen stram, må man finne en annen løsning enn å bruke de emaljene som er påsatt presenningen, iom at disse ikke tåler allverden. Barbuneringstauene knyttes rett på presenningen som brettes inn en gang i hjørnene, dvs, rett over selve emaljen. Sideemaljene sikres ganske bra ved å brette en kant av duken over emaljen, for så å lage hull gjennom. Bretting kan gjøres på to måter, den ene gir 2 lag å lage hull gjennom, mens den andre gir 3 lag å lage hull gjennom. Brettene kan limes sammen.

N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.