Gå til innhold
  • Bli medlem

Ønsker tips&råd til nytt kompaktkamera eller oppgradering av speilrefleksen


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Siden mitt kompaktkamera havnet i en isbre her forleden dag må jeg begynne å se etter nytt kamera.

Søker forumets ekspertise og erfaringer her.

Noen kriterier jeg er ute etter:

(1) Kunne ta bilder i RAW-format -> ett absolutt krav!

(2) Filmfunksjon -> kjekt å ha, ikke krav

(3) Ikke kun LCD-skjerm, men også et "tittehull" (ev. en skjerm som det går ann å se motivet i, selv med den sterkeste vårsol på snø!)

ELLER

(4) Kjøpe et meget billig 'fest'kamera og heller legge pengene i et nytt DSLR-hus. Bruker nå EOS400d, så naturlig å oppdatere i samme serie; hva med 550?

Jeg ønsker primært et kompaktkamera som er lett å ta frem under litt 'tricky' forhold.

Størrelsen må ikke være større enn at det får plass i normal lomme..

Håper noen har noe fornuftig å komme med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

550 D ser jo helt grei ut. Til Canon å være :) Sikkert et godt valg, om du veit at en speilrefleks brukes like ofte som et eventuelt godt kompaktkamera (med tanke på tilgjengelighet, etc.).

Men ellers har du jo en del fine saker å velge blant. Ser etter et kompakt selv og har muuligens landa på Canon G11, i hvert fall inntil videre. Du begrenser jo valgfriheten en del med krav om raw, og med krav om tittehull kan jeg egentlig ikke se andre muligheter enn G-serien. Også Canon Powershot S90 ser fin ut (samme bildekvalitet, litt mindre zoom, mindre størrelse, ikke kikkehull).

Eventuelt kan du selge speilrefleksen og satse på den gyldne middelvei med Panasonic GF1. Med 20 mm på dette er ikke kameraet mye større enn et kompakt, samtidig som det har en del av speilrefleksens egenskaper. Her får du også tittehull, om du investerer i en ekstern søker. Men totalsummen blir relativt høy.

Er ikke sikker på hvor fornuftig dette var, men noe var det da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.