Gå til innhold
  • Bli medlem

SUPERUNDERTØY til kalde vinterdager!!


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har noen gode anbefalinger på SUPERUNDERTØY til kalde vinterdager, uten at man blir klam og kald, men beholder varmen og puster?

Jeg har vært og prøvd "Arctic" typen som har brynje innenfor ullen ( men er svindyr ), og "Devold active" ( rimeligere type, men kanskje av samme kvalitet??) Men har forøvrig Ulvang frotte og bavac som ikke er noe anbefalende på kalde dager og iallfall ikke dersom man er aktiv.

Noen forslag og egne erfaringer der ute :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Brynje er tingen, spør du meg. Eg nyttar Brynje og Devold litt om kvarandre, men på dei heilt kalde dagane er det Brynje for meg - utan tvil. I tillegg kan eg anbefale å strikke sjølv..eg har ein tynn ullgenser i angoraull - fantastisk! Den er lett og liten og kjempevarm :)

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg jobber som skiinstruktør og har prøvd det meste for å holde varmen og unngå å bli våt/klam (og derav kald) på lange, kalde dager ute. Da jeg oppdaget Brynje for 5 år siden, fikk jeg en aha-opplevelse! Det er ikke noe som kan måle seg med Brynje! Den slipper raskt fuktighet ut i mellomlaget som, for mitt vedkommende, er en tynn ullgenser. Ned til minus 10 grader, greier jeg meg fint med Brynje og tynn ullgenser under en relativt tynn bomullsanorakk. Er det vind og/eller kaldere plusser jeg bare på med en ekstra genser eller tykkere ytterjakke.

Jeg har også prøvd Brynje Arctic, men dessverre lages disse kun i herrestørrelser, så det var ikke så vellykket.

På lange fjellturer, sommer som vinter, og til treningsbruk hvor jeg svetter mye, er det kun Brynje som tas med og på som innerste lag. Min erfaring er at Brynje er like behagelig når jeg svetter og når det er beinkaldt.

Begge tenåringene mine sverger til Brynje innerst, og jeg har klart å overbevise flere om plaggets fortreffelighet! (PS! Jeg er ikke ansatt i firmaet som selger produktet!)

Når det gjelder pris, så er det en billig investeringen. Jeg bruker fortsatt den jeg kjøpte for 5 år siden, og det er ikke få ganger den har vært i vaskemaskinen.

Du tror det ikke før du får prøvd det!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dem som ikke tåler ull på kroppen kan det være en løsning å bruke Craft eller Bavac eller noe sånt under og en tynn (eller litt tykkere, litte ettersom) ullgenser/trøye over denne. Da får du for det første fuktigheten vekk ifra kroppen og for det andre et ekstra luftlag som isolerer. Fungerer utmerket hos meg, men jeg svetter uansett ikke så voldsomt at jeg blir klissvått, bare klamt. Jeg foretrekker også trøyer med høy hals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du snakker med Bulls, vil du finne at deres alternativ hvis det er kaldt, er å benytte en brynje unders, for deretter og ha superundertøyet fra Bavac over denne. Dette skal holde under aktive økter. Er det derimot varmere i været, kutter man rett og slett ut Brynja, og benytter kun Bavac under skijakka. ( som bør puste..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg bruker alltid Brynje netting innerst, med ull over på kalde dager, på ben og overkropp.

Har også Arctic trøye med lang erm med bukse, men denne blir ofte for varm om det ikke mer flertalls minusgrader og lite aktivitet! Ville ikke tatt dette med på påskefjellet.

Brynje Arctic har også en "shorts"-type, som jeg bruker oftere, godt med litt varme rundt rumpa, særlig på standplass.

Og, jeg er jente, 170/55, så jeg skønte ikke helt det med at herrestørrelser ikke passer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det var noe i samme bane som jeg hadde sett for meg. Jeg har ullundertøy (100% ull) som er ca 1000 år gammelt, og som kan bli våt hvis jeg svetter mye. Jeg hadde derfor tenkt å bytte det ut. Men det er sikkert fint å bruke i kombinasjon med en nettingtrøye. Ull er jo ull, ikke sant?

-Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Finnes det noe billigere og brukbare nettingundertøy ? Har allerede en del forskjellig ull, ullfrotte og fleece undertøy, hadde vel kanskje vært greit med et nettinglag innerst ved høy aktivitet ?

Hva med aclima super nett ? selges blant annet hos www.magasinet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigveo: Ja, samme som jeg bruker det. Gammelt "ull"undertøy over nettingen - har netting under for ikke å bli klissvåt tett på kroppen. (Ull er ull - men noen plagg jeg har i 80/20 ull/syntet er derimot så utvasket at det stort sett er det syntetiske igjen..)

Har bare erfaring fra Brynje sin netting, men som en annen nevnte over;

har du ført investert i et sett, har du det i mange år trass i røff bruk og vask!

(Personlig foretrekker jeg modellene med rund hals. Lettere å varmeregulere, mindre stoff, og ikke så klumpete i halsen som de med polo. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe billigere og brukbare nettingundertøy ? Har allerede en del forskjellig ull, ullfrotte og fleece undertøy, hadde vel kanskje vært greit med et nettinglag innerst ved høy aktivitet ?

Hva med aclima super nett ? selges blant annet hos www.magasinet.no

Da jeg var i militæret, var jeg en stor fan av den nettingtrøyen de hadde der. Da vi var i mye bevegelse, var den gull å ha. Derfor er min erfaring at netting underst er det beste man kan ha hvis man svetter en del i kalt vær. Jeg brukte kun nettingtrøye og feltjakke i -15 - -20 grader under vinterøvelse på Hjerkinn da vi var i marsj. Det viste seg å være perfekt.

Jeg tror derfor at man kan bli godt fornøgd med en billig nettingtrøye, siden jeg likte hæren's så godt, men det er også den eneste jeg har erfaring med. Men når disse nettingtrøyene er såpass dyre, bør de være himmelske å gå med! :shock:

Takk for ditt innspill, Ingunn. Din erfaring er notert og tatt vare på!

-Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er helt enig med "sigveo". Hærens gamle nettingtrøye av bomull (meget grovmasket) er, eller rettere sakt var, et utmerket plagg. Jeg hadde en selv i det militære og mange år etterpå til den måtte kasseres. Senere har jeg ikke maktet å få tak i en ny. Hvis noen kan gi meg en adresse ville jeg bli meget glad.

Nå bruker jeg en av ull fra "Kvitebjørn". Den er også god, men er mer finmasket og koster trolig det mangedobbelte av Hærens gode gamle. Utenpå bruker jeg en "Ulvang ull" med høy hals og glidelås og ytterst et "skall" av fortrinnsvis bomull, men det er heller ikke så lett å få tak i når det ikke gjelder fjellanorakk av typen "Finse" el.lgn. Tar gjerne mot tips om hvor det er mulig å få tak i en litt romslig "skibluse" av bomull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solovandrer: Sjekk ut forsvarets utsalg på internett:

http://www.mamut.com/fapkiosk/

eller

http://www.forsvarssalg.no/

Vet ikke helt hva de har der inne. Kanskje de har det du vil ha? Hærens feltbukse er jo en meget god og billig turbukse. Det er iallfall min erfaring. Med å ha en bukse som er romslig i livet med bukseseler istedet for belte, er det en meget behagelig måte å kle seg på. Ikke for varmt, og ikke kalt. Du svetter ikke buksa våt, fordi overskuddsvarmen slipper ut øverst.

-Sigve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde gode gamle Dovre solgte netting-bomull?

Bomullsanorakk? Norrøna Arktis. Beste bomullsplagget jeg har! Men du får sikkert tilsvarende brukt på UFF eller Fretex. :shock:

En annen ting: Har observert noen få heldige som har nettingundertøy, ganske grovmasket, i ULL. Har enda ikke lykkes i å fa tak i produsent, og har ikke hatt hell i mine søk på nettet. Har hørt stygge rykter om at slikt ikke produseres lenger...Noen som kan komme med innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, misforstod deg i farten.

Hvor har du kjøpt den? Selges den enda? Lenker? Jeg finner ikke noe på nett.

Jeg husker ikke hvor jeg har kjøpt den, bare at den var ganske dyr. Jeg har"googlet" litt på nettet (ullundertøy+kvitebjørn) og kommet fram til www.gullull.no/gullull-denali som inneholder en testrappoort fra tre klatrere. Navnet "Kvitebjørn" forekommer så vidt jeg kan se ikke i rapporten, men sponsorfirmaet heter Mia AS og holder til i Tønsberg.

Ja, jeg tror den er i salg hos G-sport eller en annen butikk i Oslo. Mener å ha sett den der for ikke så lenge siden. Jeg har også sett annonser i tidsskrifter, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hører mange lovord om forsvarets nettingtrøye i bomull, men er det ikke en ulempe med bomull vs ull/superstoff innerst med tanke på at den trekker til seg mye mer fukt ? (Tenker på nettingtrøyer i ull eller superstoff)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mange lovord om forsvarets nettingtrøye i bomull, men er det ikke en ulempe med bomull vs ull/superstoff innerst med tanke på at den trekker til seg mye mer fukt ? (Tenker på nettingtrøyer i ull eller superstoff)

Hei "gjest" ! Det er lett å skjønne at du stiller dette spørsmålet. Bomull er jo normalt noe "svineri" å ha innerst mot kroppen. "Hemmeligheten" med Forsvarets bomullsheslsetrøye er at den er meget grovmasket og laget av meget tykke tråder/garn som gir store luftlommer og det er luften som isolerer, ikke tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.