Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny hybrid-sykkel til ca 10 000 kr, ønsker lett sykkel


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Har en hybrid til ca 5000. Har vurdert på en racer, fikk prøve en på en butikk. Tror det blir for ekstremt for min del i denne omgang. Men kunne i stedet tenke meg en lett og rask hybrid, så kan den jeg har være til bruk når jeg trenger skjermer, pakkebærer og evt dempegaffel.

Blir altså en sykkel som gjerne er nesten så lett som racere, ned mot 10 kg helst. Uten dempegaffel eller tungt utstyr som skjermer og pakkebærer. Lest at gode, spenstige hjul er noe av det viktigste så det bør vel telle.

Sett på en del, Trek, Velotech osv. Men jeg må si jeg føler at man på mange av disse får veldig lite specs på papiret for ganske mye penger. Nå er ikke jeg noen ekspert på detaljer på sånt, men føler en fikk med VELDIG mye mer for pengene på Merida? Flere som selger denne for 10' og nede i 9' så jeg:

http://www.merida.no/speeder-t5.116302.no.html

Han på butikken sa også at hjulene var svært gode, jeg sa jeg godt kunne tenke meg punkteringssikre dekk. Da sa han at han ville ikke byttet ut de dekkene som kom med, for de var ganske dyre og veldig bra med lav rullemotstand..

Andre gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også i en lignende situasjon som deg. Har en gammel MTB hvor alt av deler er utslitt, og har nå lyst på en rask sykkel, som også kan brukes til andre ting. Er blitt tipset om "cyclo cross" (CX), men det ser ikke ut som dette er spesielt utbredt. De er i også priset litt stivt, men har sett hvertfall 2 stykker til under 10.000.

Er det noen som har prøvd CX? Hva er bruksområdet til en slik sykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du muliget så få prøvd en Trek 7.6 Fx. Den tror jeg oppfyller alle kravene dine. Supre hjul, dekk og ramme gjør den veldig rask. Du får racingfølelsen uten at du må ned i bukken. Har også prøvd den Hard R sykkelen som blir henvist her. Bra, men en mye tregere sykkel. Den egner seg nok bedre enn Treken f.eks dersom du skal bruke den om vinteren, da den leveres med discbremser. 7.6 Fx leveres med Shimano Tiagra gir, som er et racinggir og gir en perfekt utveksling når det skal gå fort. Tiagra er ikke "top of the line", men for mitt vedkommende har det fungert meget bra i to sesonger. Sykler 10-15 per uke. Skulle det mot formidning ikke fungere så kan du jo slå på stortromma og oppgradere for en forholdsrimelig penge. Som du skjønnerer jeg mest opptatt av hjul og ramme når jeg skal ha meg sykkel. Bontrager ssr hjulene som står på denne sykkelen meget bra. Er selv 90 kg og hjulene har tidvis fått mye juling i møte med hullete og ugjevn asfalt, men de er like rette og fine. Dekkene kan i tillegg fyller med 8.3 bar, så dette ruller godt ! Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.