Gå til innhold
  • Bli medlem

Store Lenangstinden 1625 moh- Lyngen


kugo

Anbefalte innlegg

Etter litt ny info i forbindelse med rapporten fra min bomtur til Store Lenangstinden i påska fant jeg og Bjørn(annen turkamerat enn sist) ut at vi skulle prøve på nytt, denne gangen i en renne jeg ikke viste at fantes ved mitt forrige forsøk...Tusen tak Ivaaar:)

Vi hadde sett på bilder at det var mulig å bytte renne noen flere ganger for å komme oss opp på eggen nærmest mulig toppen, da eggen er luftig så det holder. Såpass luftig at mitt forrige forsøk på Store Lenangstinden ble avbrutt bare med å se på eggen...

Bjørn kom med et forslag om å forsøke Store Lenangstinden natt til Lørdag på torsdagskvelden etter at jeg hadde vært på Høglikka, da hadde jeg lagt planer om en liten topp i Nordreisa i forbindelse med en jobbtur i Nord Troms på fredagen, men jeg kunne ikke la sjansen til en tur til Store Lenangstinden gå ifra meg. Så da satset jeg på å kunne gjennomføre en tur på ettermiddagen, rekke hjem å sove en liten time før fotballtrening og direkte avreise til Lyngen med sisteferga. I alt stresset klarte jeg å glemme goretexbuksa mi, noe jeg oppdaget når vi skulle starte å gå… fikk lånt meg en ny bukse kl 00.45!Tusen takk, Torunn! Buksa ble hentet på Lyngseidet. Vi begge var trøtte, så vi tok oss en times powernap i bilen før vi kjørte til Koppangen igjen. Vi startet å gå ca 03.30, vi hadde valgt å gå om natt for å slippe rasnerver i den bratte sør/sørvest vendte renna.

Anmarsjen opp Koppangsbreen og Strupbreen tok ca 3,5 timer før vi tok oss en lunsj og skiftepause før vi startet å gå hovedrenna oppover mot eggen. Hovedrenna var bred og oversiktelig, på godt skiføre ville den vært mulig å kjøre ned på ski.

På ca 1530 meter byttet vi ut hovedrenna som var +/- 40 grader med en mye smalere renne som gikk ut til venstre på ca 50 grader, når den renna var brukt opp på 1565 moh måtte vi ta en liten rapell ned i en litt smalere og enda brattere renne som gikk helt opp på eggen. Snøen i rennene var god, bortimot null rasfare.

Når vi kom på eggen var konklusjonen at det var et smart trekk av oss å prøve å komme på eggen nærmest mulig toppen, beundrer Petter som har gått den eggen på vinterlige forhold! Vi brukte ca 3 timer fra lunsjen til vi var på toppen og rundt 3 timer på nedturen inkludert en god matpause når vi kom til skiene våre.

En perfekt tur, med manglende utsikt som eneste minus.

Flere bilder og turbeskrivelse:

http://kugo.no/2010/04/store-lenangstinden-1625-moh-3/

post-6423-133474687545_thumb.jpg

post-6423-133474687561_thumb.jpg

post-6423-133474687576_thumb.jpg

post-6423-133474687593_thumb.jpg

post-6423-13347468761_thumb.jpg

post-6423-133474687626_thumb.jpg

post-6423-133474687643_thumb.jpg

post-6423-133474687658_thumb.jpg

post-6423-133474687674_thumb.jpg

post-6423-13347468769_thumb.jpg

post-6423-133474687706_thumb.jpg

post-6423-133474687713_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer Kugo !! Du venter jommen ikke lenge..

Takk ogsaa til Ivaaar for info om den "mystiske renna" som

jeg hadde lest om, men som jeg aldri forsto noe av selv med

to turer opp til denne tinden. Din rute så styggbratt ut mot slutten.

Hovedrenna ser ut til å treffe ryggen ovenfor det punktet vi brukte

mest tid på. Takk igjen for fine rapporter, kunnskap om ruter til denne

flotte toppen burde nå være lett tilgjengelig. Skandinavia har 6 "ultra fjell",

(primær over 1500 m), Store Lenangstinden er den mest krevende av disse.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, blir kåt av mindre (lee27.JPG)!

En deilig tind det der, gleder meg masse til jeg står der selv, det skjer til sommeren :-)

Takk for rapporter, ser jeg har noen flere jeg må se gjennom her :!:

Den eggen så alldeles sinnsyk ut.... Når vi kom opp på eggen på ca 1605 moh å så eggen nedover mot skaret angret jeg ikke på at vi snudde uten å forsøke engang i påsken.

Du får si ifra om du trenger turkamerat på Lyngenturen din til sommeren, det er en del alpine topper å velge i på Lyngenhalvøya

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer Kugo !! Du venter jommen ikke lenge..

Takk ogsaa til Ivaaar for info om den "mystiske renna" som

jeg hadde lest om, men som jeg aldri forsto noe av selv med

to turer opp til denne tinden. Din rute så styggbratt ut mot slutten.

Hovedrenna ser ut til å treffe ryggen ovenfor det punktet vi brukte

mest tid på. Takk igjen for fine rapporter, kunnskap om ruter til denne

flotte toppen burde nå være lett tilgjengelig. Skandinavia har 6 "ultra fjell",

(primær over 1500 m), Store Lenangstinden er den mest krevende av disse.

Hilsen Petter

Når jeg fikk høre at det var mulig å gå en annen rute enn eggen økte motivasjonen for et snarlig nytt forsøk. Hvis ikke Ivaaar hadde kommet med bildet sitt så hadde jeg neppe forsøkt på nytt på vinterføre! Har hørt om noen som hadde gått ned renna, men det var vist forferdelig på sommeren.

Den hovedrenna var ikke så bratt(i forhold til de 2 andre rennene), og sånn som vi klarte å se på bildene før vi gikk så det ut som at hovedrenna traff eggen like etter det punktet dere brukte lengst tid på. Den siste renna var ikke langt unna "styggbratt" ihvertfall, tåka som lå rundt toppen gjorde at vi ikke så noe nedover renna fra det punktet rapellerte inn i renna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.