Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger turforslag for fisketur i slutten av juni.


Eirikte

Anbefalte innlegg

Jeg har en uke fri fra rundt 20. juni, og tenkte og ta med meg den aldrende malamutten min på fisketur den uka. Jeg ser for meg at vi skal gå fra vann til vann og prøve fiskelykken med sluker, spinnere eller mark. Og spise foliumsgrillet ørret til frokost, middag og kvelds. Det viktigste for meg er ikke at det er mye storørret, men at det generelt er mye ørret der. Og gjerne flott natur. Jeg er villig til å kjøre 50-60 mil fra Oslo for å komme til området.

Noen som vet om noen fiskemekka som kan passe oss? Husk at det er i slutten av juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den øretten som bor i Gausdal Vestfjell er for det meste hjemme hele året :lol:

Og så litt allvor: tiden rundt midtsommer er ofte den beste fisketiden på sommeren, iallefall i lavereliggende vatn og tjern.

På denne tiden begynner fisken virkelig å bli overflateaktiv og i mange grunne tjern som senere på sommeren blir overopphetet er dette en glimrende fisketid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øretten som bor i Gausdal Vestfjell er for det meste hjemme hele året :lol:

Og så litt allvor: tiden rundt midtsommer er ofte den beste fisketiden på sommeren, iallefall i lavereliggende vatn og tjern.

På denne tiden begynner fisken virkelig å bli overflateaktiv og i mange grunne tjern som senere på sommeren blir overopphetet er dette en glimrende fisketid.

Har du noen konkrete tips om gode vann der? Noen steder med kanoutleie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner mye info her: http://www.gausdal-fjellstyre.org/

Tror ikke det er kanoutleie i området der, Men det er noen utleiehytter hvor det medfølger båt. Fjellstyret har også mange åpne buer i området der. Kan være et alternativ å bo i disse for å unngå å få nattesøvnen ødelagt med tanken på mutt som sliter seg å jager sau.

Har du mulighet til å ta kano på taket kan du leie få leie kano her i Hurdal. Bare ta kontakt! Men har en mistanke om at det er noen restriksjoner i området der med tanke på fiske fra medbrakt båt. Kano er uansett fint å forflytte seg med for å komme seg til de områdene som ligger "på andre sida" av der folk flest er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen konkrete tips om gode vann der? Noen steder med kanoutleie?

På Holsbru kafé leier de ut kanoer, sykler og båter som finnes i noen vann i nærheten. Ligger i Nord Torpa like ved Ormtjernkampen nasjonalpark. Dokkvatnet som ligger ved Holsbru er fint å padle på. Fisk er det også i vannet og tilstøtende elver. Kart får du kjøpt på kaféen.

Jeg vet ikke hvor kjent du er, men hvis du kommer E6 så tar du av ved Vingrom før Lillehammer mot Dokka. Ved Fagerlund svinger du til høyre, nordover mot Synnfjell og Spåtind hotell. Fortsett til Oppsjøkrysset, ta til høyre og kjør til du ser Holsbru kafé på venstre side av veien. Herfra er det f.eks. et par mil til Liomseter turisthytte. Mange fine vann, elver og teltplasser langs veien og i området forøvrig.

Lykke til.

post-4167-133474687244_thumb.jpg

post-4167-133474687252_thumb.jpg

post-4167-13347468726_thumb.jpg

post-4167-133474687273_thumb.jpg

post-4167-133474687281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Larka da, du som er både skolelærer og lokalkjent må da ikke bedrive vranglære!

Holsbru ligger da ikke i Nord-Torpa, stedet ligger i Gausdal og i luftlinje er det ca.2400m til komunegrensa mot Nordre Land (som Torpa er en del av)

Ja, så sannelig må jeg innrømme at noen har trukket kommunegrensene feil i forhold til hvor jeg mener de burde gå. Men Holsbru ligger iallefall innenfor Fellesstrekningen. Dette området hvor torpinger og gausdøler har felles jakt- og fiskerettigheter.

Ikke lett dette med grenser. Det har faktisk hendt seg at jeg har hatt problemer med å se hvor grensene mellom ulike fiskekortområder går hen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min bli psycho når den ser sau, så jeg tror ikke jeg sover så godt om natta hvis jeg vet at det er sau i nærheten..

Hvorfor i all verden tar du den da ikke til en som har godkjenning for saueaversjonsdressur, altså strømming på sau? Det må vi jegere med alle bikkje våre. Det er trygt, greit og uhyre effektivt. Jeg kan garantere deg at Malamuten din kommer til å gå i ring rundt sauene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polarhunder og saueavvenning er et meget omdiskutert tema. Jaktinstinktet er så innbakt i disse at mange jager sau uansett.

Og hva slags instinkter tror du vi som har fuglehunder (spesielt vorsteh), dachser, støvere og basseter avler på? Hele poenget er jo ikke at den skal få vondt, poenget er at den skal koble ubehaget med sauen, å tro at sauen er elektrisk, om du vil. Jeg tviler meget sterkt på at en malamute vil jage sau dersom den "vet" at sauen er elektrisk. En dyktig instruktør er dog av agjørende betydning, og at hunden faktisk jager saueflokken er også viktig - det må ikke kunne være tvil om hvilket objekt som leder strøm.

Dessuten må man tenke på mulige konsekvenser. Å ha en hund man ikke har kontroll på i forhold til bufe, kan ende i katastrofe. Disse hundene kan jo da faktisk ikke gå løse så lenge det er beitedyr i marka, og det er jo trist. Mange steder går jo sauene ute til uti oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg leser når jeg googler litt rundt temaet sier faktisk mange instruktører NEI hvis du kommer med polarhund...

Lagt til:

Du kan nok få en malamute til å avbryte et angrep ved hjelp av strøm, men det betyr absolutt ikke at den ikke kommer til å prøve seg igjen. Har du polarhund skal den overhodet ikke få en mulighet til sauejakt. Unntak finnes helt sikkert, men dette bør være grunnregelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om det før. At de har måtte komme tilbake et par ganger, ja - men det må du som regel med vorsteh også. De er rene rovdyr.

Det er mulig dette er en hunderase som er relativt dum, men likevel tror jeg man vil ha mye igjen for å strømme den på sau. Det kan da ikke skade å sjekke om det er mulig å få et sauerenhetsbevis.

For å få beviset, må den tilbake minst én gang til, og den skal da ikke vise noen interesse for saueflokken når den blir sluppet inn i innhegningen. Gjør den det, blir det nok et støt, og hunden må tilbake igjen fjorten dager etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ekspert på strømming. Ut fra det jeg har lest vil du uansett ikke får noe sauerenhetsbevis på polarhund. Det er en grunn til det for å si det slik. Noe du kan oppnå med sauedressur er at hunden blir enklere å håndtere når du møter sau på tur. Er du mye i områder med sau og bikkja går bananas hver gang kan det være slitsomt. Jeg har malamute. Den er nå kun middels interessert i sau. Til å begynne med var den "sauegal". Den roa seg etter en episode på sykkeltur. Vi kommer i passe god fart og brått står det sauer litt foran oss. Disse begynner å løpe og hunden akselrerer selvsagt umiddelbart. Jeg brøler nei og bremser litt forhardt med frambremsa, fyker over sykkelstyret og lander oppå bikkja.

Nå kan jeg sykle forbi sau som står i nærheten uten at han gjør annet enn å kikke på dem. Hadde han vært løs derimot....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen ekspert, men jeg har fuglehunder, og har selvsagt fått sauerenhetsbevis på dem. Det kan godt hende at NJFF har lagt en policy om at du ikke får bevis. Men jeg kan ikke tenke meg at du skal jakte med malamuten din, og da trenger du heller ikke denne papirlappen som vi trenger for å få tilgang til enkelte jaktterrenger. Det du trenger er en hund som ikke jager sau.

Du kan altså avverge angrepet så lenge du har hunden i bånd og hunden har stor nok respekt for deg, men som du sier, problemet kommer når den er løs. Den dagen båndet ryker, han river seg løs og så videre, kan det være greit at han har vært igjennom en aversjonsdressur. Forhåpentlig vil en aversjonsdressurrunde føre til at den forbinder sau med strøm, og vil tenke seg om både tre og fire ganger før den tar sjansen på å jage ulldotter igjen.

Sau er en pest og en plage i villmarka, men det blodbadet en råsterk Malamute på 50 kilo kan lage når den bestemmer seg, er relativt skremmende å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse bikkjene litt grinete av natur, forresten? Det er noen malamuter som går tur i de samme skogsområdene som jeg trimmer fuglehundene mine, og de er noen ordentlige bråkebøtter. De er selvsagt altfor trege til å ta igjen en langbeint fuglehund, men det ser litt dramatisk ut de gangene eieren må sette seg på bikkja for å roe den ned.

Ligger dette til rasen, eller er det bare vedkommende som har elendig dressur? Eneste erfaringen jeg har med polarhunder, er en samojed til en i familien - den var vrien og sta, men jeg fikk da skikk på den etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannhundene kan ofte være relativt dominante i forhold til andre hannhunder. Men det skal slett ikke være nødvendig å sette seg på dem. Virker som om dressur og lederskap ikke er helt på plass hos de du har møtt. Det skal gå greit å gå tur med en malamute uten at det oppstår trøbbel.

Jeg har flere ganger møtt fremmede løse hannhunder med min uten at det har skjedd noe. Men også et par tilfeller hvor det har blitt et lite basketak. Den oppsøker som regel ikke bråk, men trekker seg ikke hvis en annen hund ypper for å si det slik.

Generellt er rasen glad, hengiven og leken i møte med mennesker. Hvem som helst kan spasere rett inn i hundegården til min å bli tatt imot med glede. Elendig vakthund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gidder ikke ta min 11 år gamle malamute til saueavverging nå. Jeg må alltid ha han i bånd hele tiden uansett, pga. katter, rådyr eller hannhunder. Men tanken på elektriske sauer var underholdende nok! Tanken var at jeg heller velger å dra til et område som ikke kryr av sau dersom jeg skal overnatte. Jeg bruker alltid kjetting på han om natta for sikkerhets skyld, men det er uansett ubehagelig å høre sauene om natta og høre at han står og uler og hopper fordi han vil ta dem.

Edit: Det skal sies at jeg har hatt han på flere dressurkurs, bla. Lundquist hundeskole. Jeg er blitt en mester på å manipulere han til å lære nye ting, men jeg har gitt opp å få han til å ignorere andre (dominante) hannhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.