Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med stekepanne i titan?


Fjellrev

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en stekepanne i titan som var grisebillig i forhold til alt annet i titan som koster flesk. Det skal bli deilig å slippe å bære på den gamle stekepanna samtidig som jeg er litt usikker. Titan er en kjempegod varmeleder, og produsenten advarer mot overoppvarming. Noen som har erfaringer med stekepanne i titan og lyst til å dele disse med oss? Merket på stekepanna er Eagle Products Extrem hvis det sier noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så dere er fornøyde alle sammen alså? Hvor sticky blir denne i forhold til en "non-stick? Må være kjekt å slippe å tenke på å skade teflon belegget og endelig få bruke skarpt redskap i panna. Sitter å vurderer å bytte ut det gamle alu skrapet jeg har. Er dog bra fornøyd med stekepanna fra optimus der teflonbelegget har holdt i 3 år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant. Den gamle stekepanna mi har holdt noen år den også. Men nå er jeg lei av å drasse på den. Dessuten har den problemer med å bli varm ytterst i kantene og er ikke akkurat nøysom på bruk av brensel. Derfor etterlyser jeg nå andres erfaringer med stekepanne i titan - både positive og negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titan er ikke en god varmeleder. Den har en varmeledning på 21,9 W·m−1·K−1 (Watt per meter Kelvin), kobber har rundt 400. Det betyr at for at man skal få jevn varme på ei titan steikepanne så må flammen være jevnt fordelt på hele flaten. Har man punkt varme vil dette medføre at panna får sterk varme på punktet men varmen ledes dårlig mot de uoppvarmede delene og dermed ujevn steiking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det beste ville være en sølvpanne? Grunnen til det sikkert oppleves som at titanpannen har god varmeledningevne er vel fordi den er tynnere enn alu og stål. Titan ligger vel midt imellom rustfritt stål og støpegods så helt uegnet er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en stor tilhenger av titan, har flere typer men det er i første rekke til vann koking. Har en liten titan steikepanne men den er ikke prøvd ut ennå.

Poenget er at man tilstreber jevnest mulig varme over hele flaten for best mulig resultat. Med punkt oppvarming så er det ikke mange tynne panner som klarer seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke titanpanne selv men har en alusak med teflon belegg.

Den smører jeg med vanlig olivenolje et par ganger i året. Det jeg og brukte før første gangs bruk.

Er og en ting man bør gjøre med teflonpanner en har på kjøkkenet nå og da, så var de lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Først: ALLE panner bør smøres, uansett. Jeg bruker Vita hjertegod til turbruk, praktisk pakning, enkel dosering - lite søl.

Neste: lakmustesten på enhver panne er å steke pannekaker. Har prøvd mange forskjellige typer (inkludert titan), og problemet med turpanner er at de har for tynn bunn. Varmen konsentreres i midten og blir "kald" ut not kantene. Jeg har endt opp med en standard kjøkkenpanne, med tykk bunn. Den er relativt lett, liten diameter og gir alltid bra stekeresultat. Ungene digger den!

Når det gjelder styrke på varmen så er det viktig å ha et apparat som lett kan justeres. Jeg bruker Primus Omnifuel - alltid lampeolje - og det er midt i blinken, sommer som vinter. Det går "rykter" (Monsen, hører du?) om at gass ikke funker bra vinterstid, men moderne gassblandinger har virkelig ikke store problemer... Uansett, lampeolje tenner lett, funker bra uansett temperatur og gir god varme. Soting, javel, men det hører med til turlivet :?: Har prøvd renset bensin, men synes ikke det var like stabilt som lampeolje.

BTW - det følger flere dyser med Omnifuel, til forskjellige typer drivstoff. Jeg gjorde en test av gass, lampeolje & renset bensin på alle dyser og fant at en dyse (husker ikke hvilken) funket best, uansett drivstoff (jada, alle deler var renset på forhånd).

Et lite tips til slutt: omnifule krever forvarming - for å få igang forvarmingsprosessen anbefaler jeg stormstikkene (type PowerStar) du får kjøpt der du kjøper fyrverkeri. De er billige og av super kvalitet. Glem dyre alternativer fra fancy sportsbutikker.

Happy cooking & camping!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først til topic.

Smør panna med ekte smør eller solsikkeolje. Oliven og raps mister smøreevnene raskere. Forøvrig har jeg erfaring med både Snowpeak Titan og Eagels Titan. Flotte ting, men er ikke verdt prisen. Etter å ha blitt inspirert av "Friluftsliv" og deres konsept "På tur for tusenlappen" har jeg kjøpt stekepanner fra Biltema. Det er tankevekkende å merke hvordan dette billige blekket fungerer godt nok på tur. Problemet er at det legger opp til litt "bruk og kast"-kultur.

Off-topic:

Jeg vil virkelig vite hvordan du får gass til å fungere om vinteren! Moderne gassblandinger må fremdeles kjempe med naturlovene. Selv med forvarmerbøyle, boksen på hodet og denne oppbevart i stor kleslomme under transport, vil propanen fyre først grunnet kokepunkt på 42 minusgrader. All butan og isobutan vil bli værende igjen i boksen og blokkere for videre drift.

Er det nå rene propanbokser fra Coleman du beskriver så vil jeg gjerne se brukererfaringer i egen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off-topic:

Jeg vil virkelig vite hvordan du får gass til å fungere om vinteren! Moderne gassblandinger må fremdeles kjempe med naturlovene. Selv med forvarmerbøyle, boksen på hodet og denne oppbevart i stor kleslomme under transport, vil propanen fyre først grunnet kokepunkt på 42 minusgrader. All butan og isobutan vil bli værende igjen i boksen og blokkere for videre drift.

Er det nå rene propanbokser fra Coleman du beskriver så vil jeg gjerne se brukererfaringer i egen tråd.

Så lenge man har boksen på hodet vil ikke bare propanen komme ut av boksen, da gassen går ut til primusen i flytende form.

Da vil trykket i boksen som lages av fordampet gass (propan?) ligge over det flytende (antagelig både propan og butan) og presse dette ut til brenneren.

Med forbehold om at jeg har kan ha misforstått noe av fysikken her tror jeg det er en rimelig god beskrivelse av hvordan det hele foregår.

Kan forøvrig anbefale http://www.backpackinglight.com/ for videre lesing på temaet.

De har gjort mye og grundig testing på bruk av bl.a. gassprimuser både vinter og sommer.

PS: Hvis moderator føler at vi er for langt off topic så føl fri til å flytte denne interessante diskusjonen til en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også tenkt å annskaffe meg en titan panne, men har ikke funnet riktig størrelse med "riktig" håndtak enda, tenker også på det med at disse pannene er tynne og brenner fort maten hvis man ikke er yderst forsiktig og velger passende brenner.

Hvilke alternativ finnes det av panner som har god varmefordeling og som har litt tykkere bunn en "normale" turpanner, ja og som ikke er alt for tung i forhold til lettvekterne..vet jeg ikke kan få i pose og sekk hær men :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Først til topic.

Smør panna med ekte smør eller solsikkeolje. Oliven og raps mister smøreevnene raskere. Forøvrig har jeg erfaring med både Snowpeak Titan og Eagels Titan. Flotte ting, men er ikke verdt prisen. Etter å ha blitt inspirert av "Friluftsliv" og deres konsept "På tur for tusenlappen" har jeg kjøpt stekepanner fra Biltema. Det er tankevekkende å merke hvordan dette billige blekket fungerer godt nok på tur. Problemet er at det legger opp til litt "bruk og kast"-kultur.

Off-topic:

Jeg vil virkelig vite hvordan du får gass til å fungere om vinteren! Moderne gassblandinger må fremdeles kjempe med naturlovene. Selv med forvarmerbøyle, boksen på hodet og denne oppbevart i stor kleslomme under transport, vil propanen fyre først grunnet kokepunkt på 42 minusgrader. All butan og isobutan vil bli værende igjen i boksen og blokkere for videre drift.

Er det nå rene propanbokser fra Coleman du beskriver så vil jeg gjerne se brukererfaringer i egen tråd.

Smøring:

Når det gjelder smøring så har jeg gått bort fra ekte smør - det inneholder proteiner og svir/brenner lettere. Det ultimate er druekjerneolje, kokkenes eget hemmelige våpen. Det tåler høy temperatur, og hverken lukter eller smaker "rart" når brukt ved sterk varme. Det smører også godt (ved pannekakestking ute pleier jeg uansett å ta en liten sprut Vita før hver runde - smøringen rekker aldri å miste smøreevnen :) Dessuten er flasken utrolig praktisk på tur!)

Gass:

Gjorde nettopp følgende eksperiment: jeg la omnifuel påkoblet gass i fryser, -20 grader. Tok de ut etter 12 timer, ristet gassbeholder godt - voila! Ingen problemer hverken med å tenne eller få god varme på apparatet. Dette var Primus' egen "PowerGas"

Blir det kaldere enn det bruker jeg lampeolje :)

-Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gassforsøket ditt så må du huske at disse gassboksene inneholder butan/propan i forholdet ca 80/20. Butanen har et kokepunkt på -0,5 grader, denne vil forsatt være i flytende form ved temperaturene du testet. Det er bare propan fasen på ca 20 % som blir svidd av siden den har et kokepunkt på -42 grader. Hadde du forsatt testen over en tid ved -20 ville du snart sett reduksjon i effekten og endt opp med en boks som kun inneholdt butan og lite futt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke alternativ finnes det av panner som har god varmefordeling og som har litt tykkere bunn en "normale" turpanner, ja og som ikke er alt for tung i forhold til lettvekterne..vet jeg ikke kan få i pose og sekk hær men :)

Enkelte turpanner har kopperbunn. Kopper er en god leder.

Gass i kulden har i alle fall aldri jeg fått til. Og snu aldri en gassboks opp ned på en brenner som ikke er laget for akkurat det. Det er LIVSFARLIG!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips vedr. druekjerneolje. Hvor jeg skal få tak i det fremstår som en sann gåte for meg, men det er mitt problem. Fyr nå for all del ikke på lampeolje på primusen din! Da har du etterhvert et større problem enn at det er proteiner i ekte smør... Hele brennerhodet ditt vil sote ned inni rørene! Kjør på tennveske, fyringsparafin, A1 eller Shellol D70!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

druekjerneolje fås kjøpt i en middels matvarebutikk ala obs, mega og bunnpris. brukes ofte som stekeolje til kjøttfondue.

Dog selges sjelden i små kvanta, men har gjerne litt holdbarhetstid også. Kjøp nå og ha til turen i sommer og til viltfondue

til høsten og vinteren :wink: Rapsolje tåler også en del varme, mye mer enn olivenolje i allefall - men setter litt mer smak enn

olivenolje. Stikk innom Meny, Ultra eller Ica-Maxi så kan du finne mindre men dyrere utgaver du kan teste ut hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde nettopp følgende eksperiment: jeg la omnifuel påkoblet gass i fryser, -20 grader. Tok de ut etter 12 timer, ristet gassbeholder godt - voila! Ingen problemer hverken med å tenne eller få god varme på apparatet. Dette var Primus' egen "PowerGas"

Regner med det ikke var 20 blå der du fyrte opp etterpå? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.