Gå til innhold
  • Bli medlem

Lodalskåpa


RAS

Anbefalte innlegg

  • 11 måneder senere...
Annonse

Kan svare litt på siste spm, med Bødal som utgangspunkt.

Snøfonna i Tverrelva blir brøytet i løpet av 1. maihelga, dette medfører at en kan kjøre til nest øverste parkering. Snøforhold innover flata som bilde viser, snøen forsvinner fort om dagen. Idag (eg. i går) var det skareføre til sola hadde stått på en stund, måtte til med stegjern på høyre side av fossen, burde valgt ve side, dette endrer seg sjølsagt med temp og snøforhold. Litt hardt i Brattebakken (er nordvendt) opp, slushføre ned igjen, i halfpipen. For den siste biten til toppen av Kåpa anbefaler jeg stegjern og to snøøkser, som forholdene er nå.

God tur hvis.

post-4080-13347474637_thumb.jpg

post-4080-133474746378_thumb.jpg

post-4080-133474746389_thumb.jpg

post-4080-133474746399_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan jo svarre i år... OK forhold fra Jostedalen (Fåbergstølsbreen), men det lønner sig å vere tidlig ute, snøen blir fort myk, ikkje seiner avg. end ca. 8... Ikkje lenge til ein må ta skiene på sekken inn Fårbergstølsbredalen. Ellers nydelige forhold på Josten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...det så vel litt blåøyd ut, det spørsmålet mitt. Tau, øks og erfaren bremann er selvsagt med i bagasjen. Lurte mer på hva vi kan vente oss, om vi må regne med å gå i tau over begge breene eller om det først og fremst er noe man har med i tilfelle. Hvor lenge regner man vanligvis snøbroene som trygge? Vi er i mai, men i nordvendte skråninger på >1000 meters høyde kommer jo våren ganske seint...

Spesielt over den nederste breen ville det være en stor fordel å slippe å gå i tau, særlig på vei ned igjen.

Fellestur er i utgangspunktet en god idé, men den helga passer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det opplegget du nå skisserer tror jeg det bare er å håpe at dere tar turen, den er aller best som skitur. Tror også at dere er i stand til å tolke i beste mening at den ofte også gåes uten tau, fra ettervinteren til litt ut i mai. Ha dog i mente at det var en snøfattig vinter i fjor (09/10), og at fineværet de siste ukene har tært på snøen av i år. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.