Gå til innhold
  • Bli medlem

Støydemper på Omnifuel, erfaringer?


Gjest Otto Støver

Anbefalte innlegg

Annonse

Fra dodtechmatch-linken:

NSC believes the technology is coming soon to a sporting goods store near you. Cascade Designs unveiled a commercial version of the new stove at the Outdoor Retailer Summer Market 2004, where it was declared “Star of the Show” by Outside Magazine.

Høres jo ut som om det skulle gå an å få tak i en. Jeg er også interessert hvis noen finner utav en plass å kjøpe denne brenneren.

-Frikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg omsider fått til en fullgod løsning som muliggjør fyring med parafin på Omnifuel med stillebrenner :D

Har festet en rustfri stålkappe rundt messinghuset som sørger for å lede noe av varmen ned og tilbake til dysehuset slik at tilstrekkelig gassing sikres.

Hentet fra innmaten til en Eva Solo tekanne hvor glasskolben var knust. Phoebus stillebrennertopp ligger oppi messinghuset som tidligere.

Uten tvil den beste stillebrennerløsning på parafin jeg har testet så langt. Overgår Optimus 111T og Phoebus 625 med god margin på maxeffekt, mineffekt og fleksibel justering innenfor tilgjengelig range. Dessuten totalt fravær av parafinlukt og gule flammetupper. Omnifuel V2.0 :wink::D

post-8116-133474701098_thumb.jpg

post-8116-133474701105_thumb.jpg

post-8116-133474701112_thumb.jpg

post-8116-133474701124_thumb.jpg

post-8116-133474701131_thumb.jpg

post-8116-133474701137_thumb.jpg

post-8116-133474701143_thumb.jpg

post-8116-133474701149_thumb.jpg

post-8116-133474701157_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)

Nå har jeg også testet dette oppsettet med diesel, og det fungerer overraskende bra.

Vanligvis brenner Omnifuel ganske middelmådig på diesel, så jeg har tidligere avskrevet det som nødløsning. Nå måtte jeg bare teste det en gang til, og det kan helt klart brukes. I testen benyttet jeg vanlig avgiftsbelagt diesel fra bilpumpe for å unngå fargeavleiringer. Største utfordringen var å få forvarmet det skikkelig, men det er jo en kjent sak med diesel. Med litt ekstra rødsprit gikk det fint, og når det først var blitt skikkelig varmt, brant det tilnærmet like godt som parafin (litt lavere maxeffekt, omtrent som bensin på 28 dysa). Ingen soting, ikke tett dyse en eneste gang, og heller ingen lukt. Var også mulig å kjøre på svært lav effekt. Fin blå flamme hele tanken gjennom. Har foreløpig bare testet i garasjen, men er såpass komfortabel med bruken nå, at det skal få bli med på tur også.

Noen som kjenner til om det er noen helsemessige bakdeler med å bruke diesel i primus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støydemper for Omnifuel på eBay nå. Laget av samme person (Gary) som lager de berømte demperene til Svea. Vet ikke om det er lov å legge inn lenker til eBay her men søker derer på "silent omnifuel" finner dere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Har tenkt på stillebrenner til Omni et års tid og enderlig gjort alvor av det og sneket inn en bestilling i neste batch fra Gary. Den er vel ferdig om en uke eller to :wink: Må få skryte litt av Primus og, jeg hadde nemlig et brennerhode som slo seg litt på grunn av varmen, og jeg var usikker på om Gary's cap i det hele tatt ville passe skikkelig oppi. I en telefon til Primus forklarte de problemet med metallegeringen (feilproduksjon), og de foreslo selv å sende meg et nytt brennerhode (dersom jeg klarte å montere det selv haha). Servicepoeng til Primus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det ikke er noen som serieproduserer slike per dags dato. Fyren på Ebay (Gary) bruker omlag 7 timer på en sånn en (300 hull håndborret i rustfritt stål, kapping, lodding, pussing, polering), så hvis du betaler 130 dollar, del det på 7 så får du timeprisen...

EDIT: Så kan du også legge på en livstidsgaranti med gratis rep uansett grunn (send den til han, og han sponser i tillegg porto tilbake), og en ett-års fornøyd-eller-pengene-tilbake garanti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt, kostnad og eigenskapane når det ikkje er heilt vindstille.

Hmm.. noen som kan vise til effekt-tall med og uten OmniDawg? F.eks. helt enkelt koking av 1l vann?

Vil tippe effekten er bedre mht. av oppvarming av rom-areale, men koking?? Bevis meg gjerne feil :)

Edit: bruk av reflektor må i så tilfelle noteres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tall, mener jeg har sett det et sted, men skal poste egne tall når jeg får mulighet til å teste. Det påstås nå ihvertfall at en oppnår større effekt og kortere koketider (og Gary har vanligvis god peil på det han driver med), kan ha noe med hvor effektivt Omnifuel forbrenner på makseffekt. Vet effektiviteten daler om du skrur helt opp. Om luftblandinga da blir mer optimal med forbrenningen igjennom stillebrennercap'en ser jeg ikke bort ifra at det stemmer at utgangseffekten øker.

Edit (13/5): noen tall i denne tråden (primært tallene med .37 dyse + cap med parafin).

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?fid/399/tid/17785/

Skal prøve å få testa .37 med/uten cap på parafin/bensin og .45 med/uten cap på bensin. Ikke sett noen tall på sistnevnte, men kan muligens være interressant. Cap'en min er sånn ca. ferdig & sendes mandag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Skulle akkurat ut døra på vei ut på overnattingstur tirsdag formiddag da kjæresten sjekker posten før vi går, og kommer glisende med den lille pappboksen fra statene som hun vet jeg har venta på. Perfect timing! :D Omnidawg rakk akkurat å bli med på tur oppi sølvverksskogene, drivstoff ble da tennvæske. Tok med rikelig med drivstoff for døgnturen, 0.6L+1.0L. Brukte 1L pluss littegrann med overdreven primusfyring et halvt døgn.

Kommer opp til vannet, så pakker jeg enderlig opp boksen og ser på herligheten (snakker om belønning for å komme opp :D). Blåser heftig på den vindutsatte leirplassen, men litt gøy det når man skal teste primus og, så får man testa den i skikkelig vind.

.28-dysa først ut. Veldig stille. Brenner veldig rent. Jeg ble veldig glad fordi jeg tenkte jeg enderlig hadde fått den teltprimusen jeg trodde jeg hadde skaffet meg da jeg kjøpte Omnifuelen, som IMHO er desidert best som bensinbrenner. Parafin er veldig sikkert å bruke, jeg har alltid foretrukket parafin spesielt som som teltdrivstoff for slangeprimus. Man blir ikke uten videre straffa med livet for en drivstofflekkasje f.eks pga utstyrsvikt.

Lydtrykket på maks effekt er så lavt at jeg hører ørreten vaker på avstand når vinden løyer litt. Veldig fin brenner, virker ikke spesielt kraftig til rask snøsmelting etc, men virker som den brenner superrent og effektivt. Veldig bra!

.37-dysa lager litt mer lyd, men fortsatt veldig stille. Brenner ikke fullt like rent som .28 men har en utrolig mye større makseffekt, større enn den selv kan håndtere egentlig. Dårligere effektivitet dvs uren forbrenning på full gass, men massiv effekt. Fyrte seff mest ute i vinden, men måtte ha med bilde av 0.37-dysa på god fyr inni teltet (uten innertelt, mest bare for å legge sakene i le for vinden, du bør IKKE fyre som på bildet i telt overhodet), det ble badstu på 1-2-3 :P Nederste 10cm i teltet var det seff kaldt fordi det blåste og jeg ikke hadde stormmatter. Flytta soveposen fra teltet til hengekøya når sola kom og slumra i masse timer, bare gløtta etter vind & vak. Digg :lol:

Omnifuel+OmniDawg krever skikkelig forvarming. Jeg brukte rikelig med rødsprit, og fyrte opp parafingassen med en eneste gang spriten slukka. Fyr litt på lav effekt for å varme den skikkelig. Lett å bomfyre denne. Siden det er en stillebrenner må du passe at du ikke får underburn når du fyrer opp. Jeg brukte ikke filtskiva til forvarming, bare skåla, skal prøve filtskiva eller glava etterhvert. OmniDawg tetter igjen omnifuel-konstruksjonen endel ovenifra, så det er lettest å helle på rødsprit før du setter cap'en på, det beste er nok noe sånt som en av forsvarets rødsprit-blikkanner med tut (bestilte meg akkurat en sånn en).

Om man lar cap'en stå i ved nedkjøling setter den seg helt fast. For å få den løs igjen fyrer du primusen kraftig og den løsner. Den må altså løsnes varm hvis den skal taes av. Bare husk at den er VARM. Hvis du vil ha den løs, vipp cap'en over på skrå (med en pinne eller to) før den kjøler, så ligger den fint og kjøles med resten av primusen.

Hadde med noen autosolpussa aluminiumssaker som jeg ikke har fått svartnet på bål og det var ikke bålvær denne turen (tørt,masse kvist,masse vind), venter til jeg får svartnet kjelene med å ta koketider, for å være fair. Dette var bare en liten turtest.

Trangia har en forresten en Omnifuel-klone "Trangia Multifuel X2" som det står Primus på, den er såvidt jeg vet bare en ombygd omnifuel uten spindel), men de har ei 0.32mm dyse. Tipper gjengene er akkurat de samme som på omni, jeg skal se etter noen sånne 0.32mm dyser å prøve med parafin/tennvæske. Noen som kan bekrefte/avkrefte om denne dysa passer OmniFuel?

post-8234-133474749818_thumb.jpg

post-8234-133474749833_thumb.jpg

post-8234-133474749842_thumb.jpg

post-8234-133474749851_thumb.jpg

post-8234-133474749861_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.