Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken kano er dette?


c-span

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat skaffet meg et oppussings prosjekt av en kano.

Tenkte kanskje noen her inne har sette denne kanoen før.

Den er av glassfiber, stoler av lerret og isopor. Den er ca 5 meter lang.

Er det noen som vet noe mer om denne kanoen?

Jeg skal pusse den ned og male den. Den er malt før og denne malingen er løsnet noen steder.

Hva er beste måte å pusse den ned på? Hva slags verktøy? Korning på sandpapir? Hva er mest effektivt?

post-4861-133474686293_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finsk hjemmebygg? :)

Bruk båndsliper og dra den frem og tilbake over store lengder/overflater (for å få jevn overflate). Hvor grovt kommer an på om du skal ha bort all malingen. Hvis malingen sitter bra på kanoen, ville jeg bare pusset bort malingen i de områdene hvor den har flakket av. Et lite obs bare, hvis det er et tykt strøk maling og du kun pusser av flekkene, vil kanoen bli "bulkete" (pga. nedsenkningene) etter at du har malt den på nytt. Nivåforskjeller med andre ord, som ikke vil se pent ut i måneskinn engang :D Hvis du skal pusse ned kanoen starter du med veldig grovt papir 40-60. Siste pussinga før malinga bruker du finere papir. Når du har pusset ned, se etter skader i laminatet. Råder deg til å stå ute når du pusser. Bruk ordentlig ansiktsmaske (!) og hansker. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle skrive litt om prosjektet underveis. sette ut noen bilder osv. Det gikk derimot litt fort i begynnelsen og fikk ikke tatt så mange bilder. Men...

Det som må gjøres på kanoen er:

* tette hull i siden

* sette på nye "fenderlister" på utsiden og innsiden

* Lage "dekk" som passer foran og bak med fenderlistene

* sette inn ny avstiver i bunnen av kanoen da den som er der er løs og brukket.

* pusse og male hele kanoen.

Dette blir Gøy!

Er det fortsatt ingen som har sett slike kanoer før?

Jeg håper noen har hatt denne typen kano tidligere og har bilder av den slik at jeg kan se hvordan den har sett ut. Lister og dekk er borte og jeg må jo evt. bare tilpasse noe.

Er det noen som har hatt en kano fra Risørplast, som var lik "Elvegris" i Brødrene dal? Er denne lik? På de bildene jeg har sett av den kanoen så synes jeg det ligner, men det var dårlige bilder.

post-4861-133474688032_thumb.jpg

post-4861-133474688044_thumb.jpg

post-4861-133474688057_thumb.jpg

post-4861-133474688068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å gjenta meg, så ligner det på en finsk kano som jeg har vært borti fra 1970-80 tallet. Den var 5,5 meter, flatbunnet - uten kjøl. Setene var i skummateriale med overtrekk av skai (falsk skinn) og fungerer samtidig som flyteelementer (veldig små kvadratiske seter). Selve skroget fremstod for meg som noe tynt og skrøpelig, men på den annen side er laminat av polyester og duk noe av det sterkeste materialet man bygger båter med + at kanoen ikke blir altfor tung (hvor mye veier denne?). I bunnen (på innsiden av kanoen), som du sier, var det en avstiver i hele kanoens lengderetning i tremateriale (eik?!??) med gjennomgående bolter (som forøvrig var noe rustet på undersiden, lurt å bruke rustfrie bolter til denne samt rustfrie skruer til kantlistene). Kantlistene var av eik og disse var løsnet noe på den kanoen jeg så på, men man kan jo også bruke plast f.eks. men ikke like fint som eik. Husker ikke om det var lister både på inn- og utsiden.

Du får deg nok en flott kano etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at den er hjemmelaget. Men jeg snakket med en tidligere speider, som sa han hadde sett akkurat sånne før. Hadde vært fint med bilder av en som var intakt.

Planen videre nå er å bløtlegge listene eller dampe, men jeg tror det holder med å bløtlegge de. Skru og lime de fast. Lage og montere dekk. legge sikaflex i midten ( over glassfiberkanten). Pusse det jevnt for så å legge vevd glassfiber og polyester over og så lakk.

Skal jo også som sagt tidligere og aller først pusse ned og male hele kanoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.