Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner med kano :)


elliva

Anbefalte innlegg

Annonse

Det er aldri dumt å ta et kurs. Da får man opplæring fra noen som kan dette, men det er ikke en absolutt nødvendighet. Det finnes endel bøker om padling (søk på f.eks. Øystein Køhn) og teknikker, og turforslag. Bruk litt tid i starten slik at dere ikke legger ut på langtur uten å være forberedt. Ingen er født kanopadler, men det er heller ikke vanskelig å lære seg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål og Laila Krovolds bok + dvd, gir enkel og visuell innsikt i teknikker m.m.

Sjekk: http://www.palkrogvold.no/wip4/?cat=4725

Jeg kjenner ikke til kurs for kano, men på kajakkurs (vått kort) så er det en redningsdel med praktiske øvelser. Øvelser som man kanskje ikke gidder å trene på egenhånd.

Eller man kan gjøre som mange, å delta på fellesturer. Mye å lære, samtidig som det kan være tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål og Laila Krovolds bok + dvd, gir enkel og visuell innsikt i teknikker m.m.

Sjekk: http://www.palkrogvold.no/wip4/?cat=4725

Jeg kjenner ikke til kurs for kano, men på kajakkurs (vått kort) så er det en redningsdel med praktiske øvelser. Øvelser som man kanskje ikke gidder å trene på egenhånd.

Eller man kan gjøre som mange, å delta på fellesturer. Mye å lære, samtidig som det kan være tryggere.

Støtter denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere mulighet til å ta et kurs så er det en stor fordel. Et tegn på at en kanopadler ikke har lært riktig padleteknikk er at padleåra er like mye i lufta som i vannet. Dvs. at den flyttes fra side til side med det resultat at kanoen går i sikksakk og det renner vann fra åra og ned i kanoen. Da bruker du også unødig mye energi. Lærer du riktig padleteknikk plus de forskjellige typene åretak så padler du en kano uten problemer, alene, i rett linje, men god fart og uten å flytte åra fra side til side.

Med f.eks. et "J" tak kan dere også bevege kanoen sidelengs noe som kan være nyttig når dere er flere i følge og f.eks. skal legge kanoene side ved side ute på vannet for å prate eller vente på noen.

På kurs lærer du også riktig måte å gå inn og ut av kanoen på, og så lærer dere hva dere gjør ved velt på åpent vann. Hvordan tømme den veltede kanoen for vann og hvordan komme opp i kanoen igjen. Ganske nyttig hvis dere er flere i følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi utvidet familien med en liten Ally.

Skal vi bare sette i gang og lære oss, da? Ta på vester, og prøve oss i rolig farvann?

Storejenta vår skal gå padlekurs arrangert av TT, burde vi voksne også gå kurs?

Det å være ute i kanoen er så morsomt i seg selv at det er bare å finne en liten putt å øve i.. Mye handler om å være trygg i kanoen. De fleste velt kommer under av og påstigning og er ufarlige, men kan være ubehagelige nok. Dess flere slike dere har gjort, dess tryggere blir dere. Mor dere med å svinge, snu, padle fort, sakte osv.. Det handler om å bli trygg i båten og lære hvor mye den tåler av vugging osv.. Det er også viktig at alle får prøvd seg som bakerste padler (den som styrer). Om man forstår styringen skikkelig blir man bedre til å padle foran også.

Lykke til! Dere får det moro. Garantert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En morsom øvelse er å forsøke å kælve Allyen. Det er utrolig hvor vanskelig det er. La mor sitte bak, så kan unga forsøke å veltekanoen. De kommer til å få mange bad før mor blir våt. Bør gjøres nær land da det er litt jobb å tømme kanoen. Allyen er også fin å stå i. Jeg reiser meg ofte når jeg skal besiktige elver.

De fleste vil oppleve primærstabiliteten (den som kjennes) i Allyen som litt dårlig. Sekundærstabiliten (den som avgjør om du virkelig går rundt) er derimot utrolig god. Det å bli sikker på kanoens stabilitet er viktig, spesielt hvis en har med unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på kurs for å padle kano, og for å lære å sette seg oppi den?

Ærlig talt, dette har gått for langt. Det får være grenser på hvor mye forberedelser man skal legge i søndagsturen, og hvor mye rart kursholdere skal få lov å tjene penger på. Her skal du få et kurs, helt gratis:

1. Kjøp kanoen.

2. Søk på "kano" på youtube, så ser du det viktigste.

3. Sett deg oppi den. Trenger du kurs for å få til dette, tror jeg ikke kanokjøp er så smart uansett.

4. Padle av gårde. Husk flytevest.

Skulle du måtte tømme den for vann, så gjør nå endelig det. Regner med at ingen trenger kurs for dette heller.

Er det noen som går på kurs for å lære å snøre fjellskoa også? Kjøp gummistøvler isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål og Laila Krovolds bok + dvd, gir enkel og visuell innsikt i teknikker m.m.

Sjekk: http://www.palkrogvold.no/wip4/?cat=4725

Takk for tips! Prøvde å få tak i boka, er visst utsolgt og umulig å få tak i. Noen som vet hvor jeg kan kjøpe den?

Og takk for engasjementet, alle sammen! Vi vil da gjerne gå på kurs, eller ta en fellestur, greit å lære litt teknikk, da. Mulig vi melder oss på TT sin fellestur i august.

Gleder oss til å prøve Ally`n! Planlegger sjøsetting en langhelg i mai. Setter opp lavvo`n ved et stille vann, så har vi flere døgn å øve oss på. Regner med litt båltenning for å tørke oss :)

Vi har kjøpt en av de minste kanoene. Siden vi er fem i familien regner vi med å måtte ha to kanoer. Skal se om dette blir en suksess, så kjøper vi en til om et år eller to.

Gjett om vi gleder oss! :)

Kjøpte forresten på OBS i Trondheim. Fikk den en uke etter bestilling, og sparte et par tusenlapper i forhold til Sportsbua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med padlinga!

Når det gjelder kurs vil jeg påstå at 90% av de kanopadlerne jeg ser ville hatt godt utbytte av et kurs. Bevissthetsnivået rundt padleteknikk er stort sett lavt eller kanskje vi heller kan si fraværende. Det er fullt mulig å lære å padle kano uten å gå på kurs, men det krever en del bevisst jobbing. Fordelen med å gå et kurs er at du kan lære utrolig mye på kort tid i forhold til ved å lære på egenhånd.

Det er ellers tydelig at det går an å ha det morro med kanopadling uten å kunne å padle, men du verden så mye du går glipp av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.