Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgdebrotet og Tjønnholstind


anro

Anbefalte innlegg

Noen som kjenner til forholdene over Høgdebrotet og Tjønnholstind?

Har tenkt oss en tur fra flya over disse og ned (evnt) ved oksle og ut leirungsdalen. Er det gjennomførbart nå? Så på en annen tråd at det var lite snø og stor rasfare..

Evnt tips til annen helgetur mottas med takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skal lete etter en dårlig rute for å bli utsatt for ras ved tur til Høgdebrotet. Vil ikke være noe problem. Fint å gå videre til Tjørnholstind. Må opp en litt bratt bakke for å komme til eggen mot Steinflytind (østtoppen). Jeg har gått der flere ganger på vinterføre og ikke opplevd det som rasfarlig. Videre til Tjørnholdtind følger en eggen. Litt småklyving, men ikke noe problem med skiene på sekken. Isøks kan være ok et lite stykke. Alternativt kan en gå et stykke ned i flanken og så komme opp på motsatt side av Tjørnholstind og svinge til høyre opp ryggen til toppen. Litt bratt før en kommer opp på ryggen. Fint å returnere over Tjørnholsoksli. Null problemer der. En fin tur å gå over disse tre toppene!

Sist jeg var der (10. mai 2008) var tidsbruken slik: Start fra bilen 10.45. Høgdebrotet 13.10-13.25. Tjørnholstind 14.25-14.55. Tjørnholsoksli 15.25-15.40. Retur til bilen 17.35. Totalt 6t 50min.

Ellers er det fint å gå fra omtrent toppen av Valdresflya til Rasletind og videre til Kalvåhøgda 2178m og 2208m, eventuelt også ned på Kalveholotind (hvis dere samler 2000 metere :).

Fin tur også fra Bessheim, langs Bessvann til topps på Besshø. Mulig å ta med seg Besseggen på returen. (Skiene på sekken opp eggen.)

Knutshø er også en fin tur. Best til fots.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de spesielle forholden som har vært i vinter og som jeg skjønner fortsatt råder i store deler av fjellet, hvordan tør du da å gi råd om skredfaren i et område som jeg skjønner du ikke har oppsøkt denne vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Høgdebrotet mandag og det er kjempefine forhold. To som gikk foran meg gikk videre til Tjønnholstinden, men jeg snakket ikke med de. Jeg skal ikke uttale meg for sikkert om rasfare, men til Høgdebrotet er et trygt å gå. Det virker dessuten som om snøen har satt seg mye i forhold til tidligere i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan mene noe om rasfaren på Høgdebrotet fordi jeg har vært der en mengde ganger, og det er så slakt terreng at så fremt en ikke leter vil en aldri oppleve ras her :lol: Ellers er jo ras noe en alltid skal tenke på, selvsagt.

Jeg var forøvrig på Høgdebrotet og Tjørnholstind i dag 24.4. Null rasfare på Høgdebrotet. Hard snø. Videre til Tjørnholstind er det greit til Steinflytind. Eggen videre er stedvis utsatt, og en skal vite hva en driver med. Vanskeligere enn det ofte er der, pga en del løs sukkersnø. Flere har gått der, så det var spor i dag. Men ikke å anbefale for alle. Isøks bør brukes. Helst tau og sikring.

Ganske løs snø i flanken nedenfor, så her kan nok rasfare være et tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips. Har vært der oppe før men det var i en annen årstid..

Det blir fortsatt tur, men vi flytter oss over mot Leirvassbu. Veien er nå åpen helt inn så det gjør turmulighetene nærmest uendelige :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.