Gå til innhold
  • Bli medlem

Gaffel med eller uten demping


TomasF

Anbefalte innlegg

Annonse

Billige dempegafler "gynger" fælt og absorberer litt av tråkkene i motbakke. På den andre siden kjenner du bygatenes sprekker og kanter godt i armene på en stiv gaffel, og da særlig på aluminiumssykler (som er et mye stivere materiale enn stål). Selv har jeg alltid kjørt med stive gafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Legger du litt penger i sykkelen, får du justerbar frontdemper.

Mine erfaringer:

Jeg sykler 9 km om dagen til og fra jobben med mye nedoverbakker og oppoverbakker.

Sykler du raskt, vil du finne det behagelig med demperen da det er fryktelig mye bølgete asfalt og det som verre er.

Sykler du ikke så raskt og er mer på "tur" siden av sykkelen, klarer du deg helt fint uten den ekstra vekten og funksjonaliteten en billig demper gir.

Dama kjøpte en billig sykkel med demper foran, da jeg tenkte hvordan jeg selv setter utfor bakker og slikt, men i ettertid er min tanke at hun nok heller hadde vært mer fornøyd med en halvkilo + mindre i vekt på sykkelen.

Kjøper du låsbar/justerbar frontdemper kan du justere den slik at den ikke demper når du sykler opp og sette den mykt når du skal nedover evt, en fin blanding som du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor virker det som denne halvkiloen pluss minus på sykkelen er så viktig? Selv går jeg opp og ned 10 kg minst en gang i året. Skulle tro det har mer å si en en halv kg fra eller til på sykkelen. Egentlig bare å droppe frokosten så har du spart inn den ekstra vekten til framdemperen.

Bare nysgjerrig på om noen klarer å forklare meg hvorfor det er så fokus på å kutte ned på grammene på sykkelen og ikke noe fokus på at den som sitter oppå har mye mer å si enn sykkelen.

Jeg vil si at en sykkel som ikke går i stykker er en god sykkel. Framdemper er behagelig og anbefales uansett pga av sikkerhet da man vil få mye bedre kontroll ved harde oppbremsinger etc. Men den bør være av god nok kvalitet slik at ikke alle kreftene dine ikke blir borte i demperen og den ikke går i stykker i første hølet du treffer.

Om du kikker litt på for eks. finn.no så ligger det masse kvalitetssykler til halv pris. Vil tro man kan finn mye bedre kjøp der enn tilsvarende pris i butikk.

Jeg har null peil på hvilket merker som er bra og ikke så det får noen andre komme med. Lykke til med syklingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke prøvd, så er det vanskelig å forklare forskjellen, men for min del var det som å sykle motbakke med gamlesykkelen vs. nye som å sykle med lite luft i dekka vs. fullt trykk.

Kiloene som sitter på deg selv merker du ikke så mye til, med mindre du må på dass i første oppoverbakke :) , men tyngre vertktøy som du håndterer merker du fort.

Jeg la i hvert fall godt merke til forskjellen på min gamle sykkel som var en 14 kilo deromkring til nyesykkelen på under 12.

Sykler du på flata i Danmark, gjør det ikke så mye om sykkelen er 40 kilo, men skal du opp bakkene her i Norge, merker du det garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.