Gå til innhold
  • Bli medlem

Trafikken i lufta, og i fjellet.


Anbefalte innlegg

Annonse
  • 2 uker senere...

Har tilhold i Nannestad p.t. og hadde noen flotte netter på leik under flystansen. Fantastisk å ligge under en stjerneklar, blå himmel og slippe den evigvarende duren og lysforurensningen fra flyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysforurensing fra FLY er vel en av de minste problemene når det kommer til lysforurensning på nattehimmelen. Om vi tar med flombelysningen fra stengte parkeringsplasser og diverse svada så hadde det vært en ikke-sak med et par små fly som virrer rundt :D

Du kan jo heller tenke deg livet uten fly. Hvor mange arbeidsplasser hadde ikke gått åt graven da? Tenk på ringvirkningene, selv fjellgåing ville blitt påvirket da det jo klassifiseres som turisme og mange tjener penger på guiding av turister... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kritisert flytrafikken, kun påpeket noen positive sider ved flystansen.

Når det gjelder lysforurensning tør jeg påstå at denne merkes godt i åsen 10 km nord for Gardermoen. Lys fra gatelys og parkeringsplasser er fraværende, men blinkende fugler som har utflyvingstrase rett over hodet på deg registrerer du når du ligger under åpen himme.

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at lysforurensning i samfunnet ellers er et onde og bør reduseres. Kjør en tur gjennom Oppdal en mørk onsdagskveld og se all sløsingen med lys som foregår på hyttene i lia. For ikke å snakke om veiene. Har du prøvd den nye motorveien mellom Kolomoen og Skabberud? Led-lys på bakkeplan i stedet for gatelys håper jeg blir standard heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 23 i kveld telte jeg 16 fly over Nord Europa.

En heller stille kveld, ja.

.

http://www.flightradar24.com/

.

Dersom alle FF-folk hadde en liten sender på seg

kunne de nysgjerrige lett holde oppsikt med hvilke fjell og vidder de befant seg på......... :-)

Vi radioamatører bruker noe som kalles APRS som i sin enkleste form består av en GPS, ett lite modem og en radiosender som gjør at vi kan følge hverandre på kartet.

http://aprs.fi/

Amatørradio er forøvrig en fin hobby som passer glimrende å kombinere med friluftsliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyselskapene har vistnok tapt milliarder på askeskyen.

men i bunn og grunn er det deres egen skyld.

Flyene forurenser svært mye.

Dette fører til økende CO2 innhold i atmosfæren og temperaturøkning.

Temperatutøkning fører til at isen på Grønland smelter.

Trykket av isen blir redusert, dermed sprenger magmaen på.

Nærmeste ventil er vulkaner på Island ......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatutøkning fører til at isen på Grønland smelter.

Trykket av isen blir redusert, dermed sprenger magmaen på.

Så da det var isfritt var det full sprut? :)

Jeg leste også denne teorien i Aftenposten, men det ble understreket at det aktuelle utbruddet på Island ikke var forårsaket av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.