Gå til innhold
  • Bli medlem

Mobildekning i utmarka for ulike mobilnett


Boomstick

Anbefalte innlegg

Vurderer å bytte leverandør på mobilabonnement til OneCall fra Tele2.

Ser at de bruker Network Norway som mobilnett, og lurer på om det er noen som har erfaring med dekninga på tur, kontra Netcom-nettet som Tele2 benytter.

Google ga meg bare info fra avisartikler i 2008, og da sto det at Network Norway kun hadde holdbar dekning i de største byene...

Evt andre erfaringer med hvilket mobilnett som tilbyr best dekning i de områdene vi her på Fjellforum ferdes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vurderer å bytte leverandør på mobilabonnement til OneCall fra Tele2.

Ser at de bruker Network Norway som mobilnett,+++

Selskapet bruker både Network Norway og Telenor sitt nett ( sjekk http://www.onecall.no ) - det blir vel en vesentlig forandring.

Er forøvrig en fornøyd One Call-kunde selv.

Dekningskart:

https://netcom.no/bedrift/kundeservice/abonnement-og-tjenester/dekning.html

http://www.telenor.no/privat/mobil/dekning/dekningskart/

Vær obs på at dette viser teoretisk dekning.

Har et inntrykk av at Telenor generelt er litt bedre på dekning i de mest grissgrendte strøk. Mange steder hvor de viser full dekning har NetCom bare flekkvis.

Selv har jeg fullgarantert meg med med et kontant-abonnement med NC-dekning i tillegg. Sånn sett kan man jo gjøre det motsatte også.

Den enkelte mobiltelefonens antenneegenskaper kan også ha noe å si - som sjelden kommer fram i tester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Network Norway kun hadde holdbar dekning i de største byene...

Tele2 og Network Norway bygger ut nett sammen gjennom selskapet Mobile Norway, så de vil i prinsippet ha samme dekning i eget nett på sikt. Men alle norske mobilaktører må p.t. ha en avtale med enten Telenor eller Netcom (eller begge) for å ha akseptabel dekning, så det er bare å finne ut hvem du tror er best av de to store og hoppe på den aktøren som har avtale med den du mener er best av TN og Netcom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en friluftstlf (vannbestandig og støtsikret) med Telenors nett på. (Ludo mobil)

Men jeg har etterhvert begynt å ta med netcomkortet også, for de utfyller hverandre i enkelte fjellområder.

Forøvrig hadde dekningen vært 10 ganger bedre om operatørene sluttet å krige med hverandre om profitt og heller bygget nettet sammen. 3 sendere på samme sted er idiotisk, når man heller kunne bygd 3 sendere på strategiske steder for å oppnå maksimal dekning i ett gitt område. Eks. fjelldekning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men alle norske mobilaktører må p.t. ha en avtale med enten Telenor eller Netcom (eller begge) for å ha akseptabel dekning, så det er bare å finne ut hvem du tror er best av de to store og hoppe på den aktøren som har avtale med den du mener er best av TN og Netcom.

Virker bra inntil oppkjøp-turbulens gjør seg gjeldende...

Jeg valgte i sin tid sense som mobiloperatør fordi de brukte telenor-nett, som i hvert fall den gangen var betydelig bedre. Etter ett år ble de kjøpt opp av et større selskap som brukte netcom sitt nett... Via oppkjøp er det tilbake til telenor igjen (chess). (Og joda, jeg er tilhenger av å bytte selskap for å få bedre betingelser, men betingelsene mine har alltid vært såpass gode at det ikke har vært verdt bryet. Du sparer mye på å ikke gå inn med en telefon med bindingstid... )

Kan ikke si jeg har merket noen særlig forskjell på TN og NC dekning. Men så er jeg stort sett i områder som i det minste har flekkvis dekning.

Har inntrykk av at telefonen også har mye å si. Er godt fornøyd med sony ericsson, men skal ikke påstå andre ikke er like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at Netcom har bedre dekning utenfor alfavei enn Telenor!

Var på seminar i November der jeg stilte spørsmålet til en kar litt oppe i Telenor. Fikk forklart at det ofte er Netcom som har best fordi de rett og sletter sender kraftigere signaler! Jeg husker ikke forklaringen videre fordi jeg rett og slett ikke var så veldig edru! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at NetCom og Telenor faktisk kompletterer hverandre, og det var jo i grunn en god idé å ha en kontanttelefon på si.

Men jeg fikk avkreftet at OneCall er et "byabonnement", så da tror jeg jammen jeg går for den. Bruker mobilen lite der ute uansett, så lenge jeg kan gå opp på en knaus og ta inn signaler innimellom er det mer enn nok.

Takk for hjælpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker bra inntil oppkjøp-turbulens gjør seg gjeldende...

Jeg valgte i sin tid sense som mobiloperatør fordi de brukte telenor-nett, som i hvert fall den gangen var betydelig bedre. Etter ett år ble de kjøpt opp av et større selskap som brukte netcom sitt nett... Via oppkjøp er det tilbake til telenor igjen (chess). (Og joda, jeg er tilhenger av å bytte selskap for å få bedre betingelser, men betingelsene mine har alltid vært såpass gode at det ikke har vært verdt bryet. Du sparer mye på å ikke gå inn med en telefon med bindingstid... )

Kan ikke si jeg har merket noen særlig forskjell på TN og NC dekning. Men så er jeg stort sett i områder som i det minste har flekkvis dekning.

Har inntrykk av at telefonen også har mye å si. Er godt fornøyd med sony ericsson, men skal ikke påstå andre ikke er like gode.

Det kom nok ikke så klart frem, men poenget mitt er egentlig det samme som ditt. Det er to store, og alle andre henger på minst en av dem, så for en "normal" bruker vil det ikke være store forskjellen. For en som bor og ferdes på et helt spesielt sted kan det være lokale forskjeller. Og hvis man vil unngår risikoen rundt oppkjøp så går man rett på en av hovedkildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.