Gå til innhold
  • Bli medlem

SPD-pedal


krokavatnet

Anbefalte innlegg

Har tenkt å kjøpa SPD-pedalar til min nye terrengsykkel og lurer på kva eg skal kjøpa. Ser at det er skilnad i pris på dei ulike modellane frå Shimano - frå 299 til nesten 900 (eg vil ikkje ha noko dyrare enn XT). Har det noko føre seg å kjøpa XT-pedalar som kostar mellom 750 og 900 kroner når ein kan få andre frå 299 til 500?

I tillegg må eg ha sko, men dei lyt nesten prøvast så avgjersla må takast i butikk. Likevel er eg takksam for innspel på kva eg bør legga (mest) pengar i: Sko eller pedalar.

Bruksområdet er treningsturar på grus (ofte i bratt terreng) tre til fire gonger i veka + somme lengre sykkelturar i samband med helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville brukt mest penger i skoene. Har du pedaler som funker greit så er det ikke noe problem hvis du ikke er en gramjeger da. Skoene har derimot mye å si på både effektivitet og hvor behagelig du har det når du har syklet i tre timer.

Jeg har investert mest i racersykkel. Pedalene her kostet ca 700 og skoene ca 2000 (men fikk de på supertilbud til 990). Angrer ikke på det valget. På offroaderen har jeg pedaler til 250 og sko til ca 800. Skal jeg oppgradere her blir det nye sko jeg ser etter, ikke pedaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det Bonzai skriver her, men det er med pedaler som det er med alt annet utstyr til sykkelen. Du betaler for kvalitet. Så lenge du ikke driver å konkurerer trenger du ikke det dyreste utstyret, men bruker du sykkelen mye så vil en xt pedal holde lenger og det er mindre sjangse for at den går i stykker. Vekten blir viktigere hvis du skal konkurere.

Fant noen xt pedaler til under 500

http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt opp til XTR versjonen, snakk om verdens beste pedal for pengene. Ikke den letteste, ikke de som er mest "mudshedding", men herregud for en kvalitet. Disse går ALDRI i stykker, har den beste "inn/ut" mekanismen uansett pedal - noen sinne og tillegg har noen av de mest bombesikre lagrene som finner. I forhold til de to modellene under (540+770) så er XTR mer holdbar, lettere og ørlite granne stivere, i tillegg er det en bedre inn/ut mekanisme (litt andre fjærer+ en bedre overflatebehandling). Så ja, selv om de koster dobbelt så mye (veil) som 540, så er det verdt det!

SOm bikeradar sa da de testet de for et par år siden "Put it like this: in the days after the nuclear apocalypse, we’re confident that the only working mechanical object will be a Shimano XTR SPD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har no fått sykla litt med SPD-system og kan ikkje seia anna enn at det fungerer veldig bra. Eg var i utgangspunktet spent på dette med inn- og utklikking, men det fungerte flott frå fyrste tur.

Etter råd frå andre sykkelfolk enda eg opp med Shimanos rimelegaste pedal, M520. Skoa er óg frå Shimano og kosta heller ikkje skjorta - dei dyrare modellane passa meg dårleg då hælgrepet ikkje var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempekjekt å sykle med så fremt man har justert dem riktig - hadde mine for stramme første gangen jeg prøvde de. Og det endte så klart med at jeg ikke greide å få foten løs når jeg skulle prøve å snu i en diger vanndam og ikke helt klarte å holde balansen... snø og is og greier på våren... så det ble en våt opplevelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.