Gå til innhold
  • Bli medlem

Når går isen på vannet?


dimex

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet et vann som jeg gjerne kunne tenkt meg til å fiske i. Dette ligger på ca 8-900 meters høyde, når kan man egentlig regne med at isen er gått i denne høyden?

Jeg skjønner jo at det er veldig vær-avhengig, men finnes det noe metoder eller grunnregler for å kunne beregne sånn ca ?

For ordens skyld ligger det vannet jeg nå tenker på i Saltfjellet nasjonalpark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det må være et regulert vann dette, siden høyden varierer så veldig :). Var på Saltfjellet i midten av juli i fjorsommer, og da var det full vinter i området østover mot E6, altså fra Hessihompan og sørover. Nede i Bjøllådalen og nordover mot Kvitbergvatnet var det derimot veldig sommerlig. Lengre sørvestover igjen, var det helt hvitt. Men hvis du bor i Saltdalen er det vel bare å gå seg en tur å se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette er mitt første innlegg , men eg må si før eg poster noe her, at eg allerede har nytt veldig godt av dette forumet, og må derfor takke alle som er aktive på forumet. Dere gir god erfaringsoverføring om fjell og villmark, noe som er spennende og viktig.

Det eg lurer på, er om det er noen som vet når isen går i Stølsheimen? Eg tenker da spesielt på Stølsvatnet og Solrenningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Kommer an på hvor i landet dere bor, det er veldig store lokale forskjeller! spør kjentfolk i distriktet, det er sikrest!

i mine trakter er det fint å isfiske 17.mai, andre steder begynner fluefiske i isfritt vann i februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trailer

Var på 200 meter i Troms i helga, og der var det rundt en meter god is med 20-30cm snø oppå.

Var på 400 meter i Meløy kommune, som er på samme høyde i landet som saltfjellet vil jeg tro, der var det 20cm snø oppå 30 cm sørpe oppå kanskje 40cm is.

Så det varierer såpass mye at du ikke kan få et definitivt svar på dette. Dersom du er usikker på isen bør du ikke dra alene, og gjerne ha tau festet i deg når du går utpå. Ha på deg skiene mens du borer for å se hvor tykk isen er, så kan du ta de av deg dersom isen er tykk nok.

Vær ekstra varsom dersom vannet er regulert.

Hvis det ikke er isfiske du har tenkt på, så må du nok belage deg på litt ventetid. Mulig du kan sikte på isfrie hull i isen sent i mai. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...
3 timer siden, can skrev:

Noken som har greie på Fyresdal når isen går der? Tenkte kanskje øvre Birtedalen.

Hei! Lurer på det samme. Og østover mot Straumsfjorden. Ser av senorge.no at det er litt snø igjen, men mest spent på isen. Noen som vet? Vi hadde tenkt oss på tur i begynnelsen av juni..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.