Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisk i Øvre dividalen nasjonalpark?


alsvigen

Anbefalte innlegg

Annonse

De delene av Øvre Dividalen som ligger i forbindelse til Rostojaure har hvertfall harr. Også trolig Lake.

Sik vet jeg ikke. Gjedde likeså, men tviler.

Resten domineres nok av røye og ørret.

Hvilket område har du tenkt deg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne best tenke meg å holde meg nede i skogen ved Divielva, men her er det ikke mye vann bortsett fra elva. Hvordan er den på vinteren? Finnes det noe særlig fisk i den? Har ellers ingen bestemt plan enda, men er der for å fiske hovedsakelig, bortsett fra turopplevelsen da. Vet du hvor i nasjonalparken de bete vannene ligger? Hvor ligger Rostojaure, fant den ikke på kart? Det hadde som sagt vært fint å kunne holdt seg litt nede i lavlandet, også med tanke på bålfyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært i de delene av parken som ligger inn mot svenskegrensa om sommeren. Rosta ligger her (mest i sverige).

Divielva har jeg ingen info om.

"Anjavnnet" er populært. Ikke helt sikker på om det ligger i parken, men ikke langt unna. Viden kjent for røye på isen.

Når det gjelder bålfyring så er det nok av tørr einer du kan bruke oppe på fjellet. Jeg hadde tatt turen opp på fjellet. Kjekt med litt vind om sommeren der oppe- mygg!!

Turistforeningen i Troms har noen hytter i området- kan være verdt å høre med de kankskje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sommeren er elva fin for ørretfiske. På sommeren er det og veldig fint å campe (finnes egne plasser for dette + hytter), gå turer (jettegrytene og canyonen må sees) og sanke sopp i dette området. Du kan og nå de fine områdene innerst, mot svenskegrensa med båt (det finnes leie- og taxiordninger sku jeg mene). Leinavatnet er et fint fiskevann og det går og an å nå Vuama ganske lett med båt inn et stykke for å så gå til fots. Høgskaret og Anja er fine vann nå og, du må bare være villig til å gå til dem gjennom enn sky av mygg og klegg ? :lol: (dette bedrer seg på høsten og da er dette veldig fine turer)

På vinteren bør du satse på vannene inne mot og i parken og de inn mot svenskegrensa. Høgskaret er lett å nå og ligger langs isfiske-skuterløypa, dette vatnet har brukbart med fisk. Anjavatnet ligger inne i parken og det er en del lengre hit, det erk det mest kjente av vatnene på grunn av at det har mye fin ørret. Vuama er og et fint vann, med fin øret og her er det og en hytte det går an å leie. På vinteren er det også området i parken som er finest å være i mtp. andre naturopplevelser enn fiske (utsikt, jakt og skigåing).

Viss du vil ha en skikkelig god tur kan jeg anbefale å ta deg inn til Anja eller Vuama rundt 17. mai. Du må gå på natten når det er frost, ta med feller for oppoverbakken (og kite/seil for flatene om du har det, evt. bli trekt av hund). Det er i denne perioden isen går i oppløsning på vanna og det er da et helt fantastisk bitt. I tilegg så er det som regel mange plussgrader og sol på dagen slik at du kan sole deg mens du isfisker 8) :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner informasjon om fiskearter i de fleste vann ved å gå inn på www.godtur.no , gå til kart og huke av for fiskearter. Det er bare å zoome inn til det området du er interessert i. Her ligger det flotte flybilder også slik at du kan se hvor det er grunnt og dypt i vannene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.