Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Bergans Helium 55


Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så er jeg ute etter noen brukererfaringer med Bergans Helium 55l.

Jeg har minimalisert litt på utstyret og kommet ned rundt 10 kg for overnattingstur.

Er sekken stor nok til overnattingstur med telt for 1, max 2, overnattinger?

Bergans sier at den er egnet for vekt opp til 12 kg, men hvordan er det å gå med 12 kg i 2 timer++ ?

Hvordan er den i regnvær, vanntett eller lekk som en sil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Samboeren min har brukt denne sekken i flere år.

Hun mener den er god for 10-12 kilo, best for hytte til hytte-bruk.

Etter min mening er avstiving i rygg (eller mangel på sådan) samt bæresystem for spinkelt.

Hun og jeg har dog vært på ukesturer på bl.a. Hardangervidda med kun teltovernattinger, da har hun båret egne klær/sovepose og noe mat.

Til det bruket du skisserer vil den være mer enn tilstrekkelig dersom vekten ikke overstiger 10-12 kg. Den finnes ikke vanntett så kjøp overtrekk eller bruk vantette pakkposer dersom du kjøper Helium'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og kjøp spør du meg. Dette er min nye favoritt. Fikk den for nøyaktig et år siden, og etter å stort sett hatt en sekk for hvert formål, ender jeg nå nesten alltid opp med å benytte denne sekken. Uansett tur i Frognerparken med ungene, til og fra jobben, dagstur eller overnattingstur inntill ca 3 dager (også vinterovernatting).

Den er like lett som mange av de mindre sekkene jeg har, og er mye bedre å bære.

12kilo er maks etter min erfaring, og det bærer du greit i dagesvis. 14 går det og, men da må du pakke riktig.

Vanntette pakkposer av ett eller annet slag er et must (det er det uansett sekk spør du meg....), da den ikke finnes regntett, litt duskregn tåler den selvfølgelig.

Til gjengjeld tørker den utrolig raskt, og skulle den bli gjennomvåt, holder den ikke på mye vann slik at vekten ikke øker noe nevneverdig. Et viktig poeng mener jeg, da det har en tendens til å bli vått i dette landet til tider....

Den virker litt "spinkel" og skjør i stoffet, men styrken og holdbarheten har imponert meg. Jeg har virkelig fått brukt den hardt i løpet av det siste året.

Du kan jo selvfølgelig ikke slenge den rundt som du gjorde med din gamle skinn-ransel når du gikk på skolen, men slik skal man jo ikke behandle noe slags utstyr uansett.

Det er enkelt å komme til bagasjen lenger ned i sekken ved hjelp av glidelåsen i siden.

Sekken passer midt i blinken for mine varierte formål og behov, og de andre sekkene mine ryker snart på dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne sekken er veldig god på ryggen, og sier meg enig i at 10-12 kg ikke er langt fra komfortgrensa. Har benyttet den med 15-16 kg, men som allerede nevnt over, må sekken pakkes rett, men den blir allikevel aldri helt kanon med så mye vekt.

Jeg bruker den når lasten er ca 10 kg eller mindre, og det fungerer knall. Er 182 med normal rygg, og sekken sitter godt på ryggen. Jeg er imponert over bærekomforten! Helium 55 må sies å være et av mine bedre sekkekjøp.

Løp og kjøp!

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både bestyrerinnen og jeg har en Helium sekk, og ettersom det blir mer og mer viktig med lett sekk, så blir Heliumen oftere brukt. Mest til dagsturer, men også på overnattingsturer på dnt hytter.

Har aldri klart å komme ned i 12 kilo med telt.

Jeg kan anbefale sekken. (Den er ikke vanntett, men som nevnt av andre, den trekker ikke så mye vann som andre sekker,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Fikk Heliumen i bryllupsgave, greide ikke bestemme meg mellom Norrøna sin Falketind eller Bergans Helium, Så da jeg fikk den ene var problemet løst. Har ikke testet den allverdens, men foreløpig virker den som et godt "valg". Har planer om å bruke sekken vinterstid når Recon Packen blir for gigantisk. Kan bli vanskelig å gå fra 125 til 55 liter, ettersom jeg har brukt Reconen på nær sagt alle turene mine. Ønsker også å bruke sekken til å dra pulk med på vinteren, sendte derfor en mail til Bergans, ettersom jeg har sett flere bruker sekken til det formålet(på begge polene). Kjapt svar og en løsning til en billig penge, Dette blir nok gjort før vinteren kommer. 

 

Sekkene som Cecilie og Rune bruker, er litt modifisert hos oss. Vi har sydd på pulkfester og byttet hoftebeltespenna til en type av metall Om ønskelig kan vi gjøre dette for deg også. Prisen vil bli 300 kr inkl moms.

Nå er sikkert ikke pulkfester og ei metallspenne veldig dyrt, og man kan sikkert få det festet selv, men liker tanken at de som fester det har gjort det nøyaktig på samme måte for langt proffere folk enn meg. Du vet iallefall at festene ikke løsner på denne måten. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.