Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppbevaring av fuel, primus etc. hjemme


Fjellbukken

Anbefalte innlegg

Med rot i https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=20600 tenker jeg det kan være allright å ha en egen tråd hvor vi kan utveksle råd om sikker oppbevaring av gass og fuel hjemme mellom turene, for å unngå brann og øke sikkerheten.

Jeg har nå tatt mine bokser ut av friluftsboden for å finne på noe lurt, håper på å få noe inspirasjon her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gassbeholderene i en utvendig bod tilknyttet carporten. I samme boden har jeg bensin til primus i orginalkanna fra Statoil og på Primus brenselsflaske.

Hvis boden har god lufting tror jeg det er rimelig trygt å oppbevare gass der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boden som har felles vegg med hovedhuset. Vurderer også lagring i garasjen (fellesgarasje), men tror gassboksene blir stående i boden. Eventuell eksplosjon vil neppe gi strukturelle skader på huset mitt. Og luftingen er tilfredsstillende.

EDIT: Vil nok flytte rødsprit og parafin samme sted. Greiere at dette brennstoffet svir av boden min enn at det bidrar til å forverre eventuell brann i huset mitt. Samme logikk som for gassboksene, for så vidt...

EDIT II: De i leilighet kan kanskje vurdere en putekasse eller verktøyskap i skyggen på en veranda, utom et vindu eller lignende? Det vil ikke være greit for alle huseiere, men det kan kanskje løse problemet for noen, i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i leilighet kan kanskje vurdere en putekasse eller verktøyskap i skyggen på en veranda, utom et vindu eller lignende? Det vil ikke være greit for alle huseiere, men det kan kanskje løse problemet for noen, i hvert fall...

Forslag til løsning for de av oss som ikke er i besittelse av veranda?

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et skap på universitetet!

Lagring av gass har TO aspekter du må ta alvorlig:

1) Gasslekasje. Godt ventilert sted, og/eller propandetektor.

2) I tilfelle brann: Gassboksen vil si KA-BOOM ved kontakt med åpen flamme. Den bør helst stå et sted hvor andre mennesker ikke kommer til skade når den smeller. Du bør heller ikke lukke eksplosjonen inne i for eksempel en stålbeholder - energien MÅ ut, og eksplosjonen blir bare verre hvis du lukker den inne.

Skap på universitetet er derfor en svært dårlig ide. Du lukker eksplosjonen inne i en stålboks, du har null kontroll over tennkilder ved eventuell lekkasje, og du har null kontroll over hva som skjer hvis f.eks. naboskapet tar fyr fordi tullingen der har slurvet med etellerannet som selvantenner (f.eks. lomma full av filler fulle av løsemiddel). Brannmenn liker ikke å bli overrasket av gassbokser som sier KA-BOOM på uventede steder - men du kommer selvsagt til å være tilgjengelig for å fortelle at du har en gassboks i skapet ditt?

I tillegg til lekkasjefaren så er eksplosjon ved brann faktisk nok en svært god grunn til å ikke ha gassbokser innendørs. Brannmannskaper vil gjennomsøke alle soverom, og bokser som sier KA-BOOM er svært helseskadelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alt i kjellern.

Men jeg bruker stort sett bensin. Det oppbevares på Fuel flaske til Primus og på kjøpeflaskene/kannene. Står slik til at ingen kan velte de.

Har jeg gass er det en boks som er brukt som da er alt fra nesten tom til halvfull.

Skal vel egentlig ikke oppbevare gass i kjeller men har latt det stå der siden det er liten mengde og stort kjellerrom uten kilder for antenning. Burde vel egentlig slenge evt bokser i garasjen istedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi brukte gass for mange, mange år siden, pleide vi å bruke den åpne boksen opp på ferien. Det var bare å la den stå på og brenne tom den siste dagen på tur. Jeg kan heller ikke huske at vi hadde uåpnede bokser stående hjemme.

Nå bruker vi bensin eller lampeolje. Det blir oppbevart i boden. Bensin i en godkjent brennstofflaske fra MSR. Lampeolje i en plastkanne som den ble solgt i på Jernia. Vi skrur bensinbrenneren fra hverandre når vi oppbevarer den. Dermed har vi kun lukkede brennstofflasker.

I tillegg har vi en del brennstoff til motorsag (bensin og olje). Det står i en stor godkjent bensinkanne i en avsides del av huset. Vi har ingen bod ute. Men om vi hadde det, hadde jeg kanskje satt det der.

Jo, forresten, vi har en gammel, falleferdig utedo på tomten. Det bør vurderes om vi skal flytte brennbare saker dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis nabolagets unger da finner den?

Jeg vet om noen fra når jeg vokste opp som ville hatt lillejulaften med ett slikt varp.......

De finner den ikke om den er godt gjemt. Hvis de allikevel finner den må eieren kjøpe ny, men det koster ikke all verden.

Jeg hadde også høytidsstunder med ting som eksploderte da jeg var yngre, men det var aldri noen som ble skadet. Den store faren er vel gassbokser som lekker og antennes uten at man er forberedt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den store faren er vel gassbokser som lekker og antennes uten at man er forberedt på det?

Det er den ene faren.

Den andre er hva som skjer hvis gassboksen varmes opp av åpen flamme: http://www.newswire.no/?melding=9052

Med tanke på alt der rare unger (jeg selv inkludert) gjør med brennbare ting er det kanskje ikke helt bra å gi dem gavepakker med såpass mye energi... det skal ikke all verdens fantasi til for å lage et bål og hive boksen oppi. Skikkelig morro, med god sikkerhetsavstand selvsagt. Men ikke hva jeg ville gitt ungeflokken fri tilgang til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene finner du vel her:

http://tinyurl.com/y2zncvo

Denne var nyttig. Takk!

Følgende setning gjør det ganske klart:

Det er ikke lov å lagre brannfarlig gass verken i kjeller eller på loft.

Da er det bare å være kreativ for å finne lett tilgjengelige alternativer. Kom gjerne med forslag til oss med leilighet uten balkong. :wink:

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du i 2. etasje eller høyere? Har du et nordvendt vindu? Heng en blomsterkasse utom vinduet og legg boksene der.

Ingen dum idé! Har vinduer både mot nord og sør. De mot nord er selvsagt de dårligst egnet, men jeg skal sjekke muligheten. Hvor dårlig idé er det å legge de i de sørvendte? :)

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke lagret gass i kjeller siden gassen er tyngre enn lufta. Ved en eventuell lekasje vil du sitte pent i det, gassen trekker nedover og siden kjelleren som regel er det nederste nivået i huset vil gassen bli værende i hus.

Gass i kjeller = Fy Fy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Et par av boksene mine har stått litt "på skrå" (i frittstående garasje uten innlagt strøm). De har altså ikke stått riktig vei. Jeg ser at dette frarådes, men finner ingen forklaring på hvorfor? Jeg går ut fra at det uansett er trygt å bruke boksene? 

Har forøvrig snudd dem nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 79gr skrev (På 16.4.2010 den 22.18):

Ville ikke lagret gass i kjeller siden gassen er tyngre enn lufta. Ved en eventuell lekasje vil du sitte pent i det, gassen trekker nedover og siden kjelleren som regel er det nederste nivået i huset vil gassen bli værende i hus.

 

Gass i kjeller = Fy Fy!!!

Hvis det er sånn, vil ikke gassen sige ned i kjelleren til slutt uansett da, selv om boksen står i 2. etg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gassen er tyngre enn luft og vil sige nedover. Men gassen er tilsatt luktstoff ( det er derfor vi kjenner lukten av propan så lett) og det er mye større sjanse for at en lekkasje oppdages hvis gassen må sige gjennom huset på vei nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (2 minutter siden):

Gassen er tyngre enn luft og vil sige nedover. Men gassen er tilsatt luktstoff ( det er derfor vi kjenner lukten av propan så lett) og det er mye større sjanse for at en lekkasje oppdages hvis gassen må sige gjennom huset på vei nedover.

Det er ikke sikkert du oppbevarer gassen i stua der nesa di er. Kanskje i gangen ved siden av kjellertrappa? Eller på kottet? Jeg synes sånne regler er litt for forenklede. Du kan jo ha en kjeller der ene siden av huset er på bakkeplan (mange gamle hus på skrå tomter har dette).

Det er også forskjell på lekkasje og lekkasje. Det så ikke ut til at det hjalp særlig at gassboksen var oppbevart inne på bakkeplan i den ulykken på den DNT-hytta som ble omtalt her inne for litt siden.

Jeg tror det mest fornuftige er å oppbevare gass ute, i en luftig bod, vedskjhul, garasje eller lignende. Eventuelt på en veranda (ikke i solsteiken). Man kan ta inn beholderen når den brukes og sette den vekk igjen etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.