Gå til innhold
  • Bli medlem

"Mislykket" tur til Store Lenangstinden 1625 moh, Lyngen


kugo

Anbefalte innlegg

Store Lenangstinden er en av de vanskligste av de høye toppene vinterstid, med en ca 400 meter lang smal egg med lang vei ned på begge sidene…. Vår kjentmann hadde gått turen om sommeren på en snøfri egg, og ville huske den som uproblematisk. Når vi kom til 1500 moh og måtte traversere i en bratt side ble vi ble enig om at vi ikke hadde tid til å begynne å sikre de siste 250 meterne av eggen grunnet en litt sen turstart.

Vi prøvde å bestige Store Lenangstinden 1 påskedag, av diverse grunner kom vi ikke igang med turen før 1130. De ca 8 kilometerne opp til Strupbreen og ca 1100 moh tok i i overkant av 3 timer, tok en god lunsj før vi startet på den bratte snørenna opp skardet mellom toppene.

Renna var ca 40 grader på det bratteste og det var litt bresprekker nederst, vi startet med skiene på men etterhvert som det ble brattere tok vi av oss skiene. Når vi kom opp snørenna tok vi isøks og stegjern på oss å startet veien mot den smale eggen som fører til toppen.

Vi hadde med oss klatreutstyr, men når vi kom til det første punktet der vi måtte av eggen så vi at turen videre ikke stemte helt overens med beskrivelsene vi hadde fått på forhånd....

Skal prøve på nytt til sommeren når eggen er blitt bar!

Flere bilder og turbeskrivelse:

http://kugo.no/2010/04/store-lenangstinden-1625-moh/

post-6423-133474683969_thumb.jpg

post-6423-133474683988_thumb.jpg

post-6423-133474683998_thumb.jpg

post-6423-133474684014_thumb.jpg

post-6423-133474684033_thumb.jpg

post-6423-133474684052_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flotters, synes jeg tok kjennskap på den etter jeg så de flotte bildene dine! Lykke til neste gang, sommern er nå rett rundt hjørnet og man trenger ikke alltid gjøre ting så vanskelig.... :D:P

Jeg fløy rett over den og filmet, så om noen her inne vil ha et perspektiv på hvor vanvittig flott Lyngsalpene og denne tinden er - så kan jeg godt legge ut et videoklipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Lenangstind er en av de mest utfordrende toppene i Lyngsalpene har jeg skjønt. Synd dere ikke nådde toppen, men fine bilder fra en nydelig dag! :D Den står høyt på ønskelista mi. Vet at Dag G - Evje her på forumet farter rundt der oppe nå. Spent på om han kommer seg til topps! Vet du kugo om de store tverrsprekkene på breen opp til sadelen er veldig vanskelig å forsere sommerstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert gå hele juni uten å ha problemer med sprekker på Strupbreen. På sensommeren kan det nok bli litt vanskligere, men det varrierer nok en del fra år til år hvor ille de sprekkene er. Når vi gikk så vi ikke noe behov for å sikre. Snørenna ser nok brattere ut enn den er, er nok bare rundt 30 grader i området der sprekkene var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi besteg toppen 1. juni 2007, forholdene var fremdeles ren vinter.

Beskrivelse og bilder

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/1500mtn/slt.html

Turkompis Aake sin rapport og bilder:

http://www.toppomania.info/toppturer.php?topptur=lenangstinden

Vi sikret hele veien og brukte laaaaaang tid, men det var flott med

midnattsol og utrolig mye luft. Det var ikke mulig å følge eggen helt opp,

et stykke før toppen må man igjen ut i siden, dette stykket var crux på

ruten da vi var der.

En flott topp og klart den vanskligste av de 6 toppene i Skandinavia som

kalles "Ultra (prominent)", dvs. topper med mer enn 1500 meter

primærfaktor.

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store Lenangstind er en av de mest utfordrende toppene i Lyngsalpene har jeg skjønt. Synd dere ikke nådde toppen, men fine bilder fra en nydelig dag! :-) Den står høyt på ønskelista mi. Vet at Dag G - Evje her på forumet farter rundt der oppe nå. Spent på om han kommer seg til topps! Vet du kugo om de store tverrsprekkene på breen opp til sadelen er veldig vanskelig å forsere sommerstid?

.

Fikk et tips om forholdene på Store Lenangstinden av kugo like før avreise, takker.

Så vi konsentrerte oss om fylkestoppene Jiekkevarri og Øksfjordsjøkulen, som gikk bra.

Ellers en del sightsing rundt om i Finnmark / Troms.

Du verden så mye flott natur.

Nesten fristet til å ta et år i Troms igjen..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste turrapportene til deg og din turkamerat før turen, men fikk høre at det var noe enklere enn det så ut for på beskrivelsene deres. Men det var turer på bar egg. Har pratet med noen som har gjort turen på vinterføre og de rangerer turen som en av desidert vanskligste i fylket.

Sånn i ettertid burde vi vel kanskje satset på øst toppen når vi kom oss avgårde såpass sent som vi gjorde, den er enklere. Der følger man en snørenne til toppen. Riktignok en bratt snørenne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kugo,

Takk for mange fine rapporter fra det hoye nord, - et FLOTT omraade

for fjell og fjellturer, bare synd at det er en lang reise fra feks. Bergen.

Jeg er imponert over baade prosjektet ditt og temmelig skarpe turer

slik som den siste "K2". Jeg forsokte Store Lenangstinden ogsaa i august

2005, snudde da pga fryktelig vaer og en turkompis med for daarlige

klaer (amerikaner). Det var nok enklere da, mindre sno.

Vi brukte tid i 2007, dels fordi taulaget hadde noe ulik erfaring, dels

fordi snoforholdene maa sjekkes noye. Paa bildet tatt fra Tverrbakktinden

ser en tydelig det markerte hakket i ryggen der endel sol og skygge

motes. Vi maatte traversere ut i siden der og deretter gaa opp til hakket,

det var her viktig at snoen ikke ville skli av hele fjellet. Med bar egg eller

med helt "SIKKER" sno, saa er det ikke veldig vanskelig, men det er

langt og bratt ned, det var et FLOTT sted aa vaere en super junikveld,

derfor ingen grunn til aa forhaste seg.

Jeg skal nok nordover om ikke saa lenge, det virker som snoen i renner

etc. ligger ganske trygt???? Kunne jo ha vaert kjekt dersom det klaffet

og vi fant et felles turmaal.

Beste hilsen

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøen var ihvertfall veldig bra når vi var på Store Lenangstinden og Anderstinden. Har vært på noen enkle topper nå i det siste siden det har regnet en del, på Sætertinden var det snødd ca 15 cm oppe i høyden på tirsdagen, har gått en del små ras i bratte partiet de siste dagene.

På lyngenhalvøya mangler vi begge Istinden og Bjellogaisa, det er overkommelige topper begge to. Ta gjerne kontakt når du kommer nordover! Men kan godt ta noe annet om ikke forholdene tillater Lyngentopper, spesielt Istinden er rasutsatt og man må traversere litt i en bratt side på Bjellogaisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk Store Lenangstind for noen år siden i april/mai, under høyst vinterlige forhold. Vi tok renna som går under toppen diagonalt opp mot høyre. Du kommer da opp på eggen antakelig et godt stykke over der hvor dere stoppet. Mener å huske at det var relativt enkelt med kun få sikringspunkter. Mulig vi ble litt lurt da ikke så noe som helst.

Fantastisk turrapport, gleder meg til neste kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivaaar,

Jeg har hoert /lest om den renna du nevner andre steder,

men aldri helt forstaatt hvor den gaar?? Du skriver:

"under toppen diagonalt opp mot hoyre".. Kan du ved hjelp

av bilde tegne inn denne ruta? For oss virket det som den

eneste naturlige veien var opp til skaret og deretter ryggen

til topps (med smaa avvik der ryggen er vanskelig, dette er

som regel to punkter..)

Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok uheldigvis kun video på turen, men fant et bilde som er tatt med kraftig zoom fra Istind. Bildet viser tydelig den aktuelle renna. Man kommer opp på eggen litt over halvveis fra det skaret som Kugo gikk fra. I min søken etter et godt bilde sjekket jeg forresten din turbeskrivelse, fantastiske bilder...

Den flate toppen i forrgrunnen på mitt bilde er Tafeltind.

post-5204-133474685965_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Glimrende bilde !! Her er renna meget klar. Det interessante

er at denne renna ikke er lett aa se naar du kommer over breen

den vanlige anmarsjen. Ser fin ut og gaar helt til hovedryggen.

Hvor bratt er den?? Renna kommer opp i det hakket som var

vanskelig aa naa langs ruta vi fulgte. (Vi maatte ut i temmelig

eksponert terreng et kort stykke, ok med god sno, men et sted

man skal vaere svaert forsiktig med mer usikker sno)

Hvordan er innsteget til denne renna? Lett aa finne ??

Kan jeg bruke bildet for aa beskrive dette alternativet?

Er det du som har tatt det?

Beste hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle gå flere topper i området, og la derfor teltleiren noe lengre opp på breen enn ruta dere har fulgt. Renna vises godt fra denne vinkelen. Den er bratt og fin, men jeg tror ikke den er vesentlig brattere enn f.eks renna på vestsiden av toppen. Mener å huske at det var et par "sigesprekker" ved inngangen til renna, noe som kanskje vises på bildet. Vi unngikk "gleppene" og tok ikke fram sikringsutstyr før vi var godt oppi renna.

Du må gjerne bruke bildet, skal se om jeg kan sende et i fullformat på e-post.

Oppdaget plutselig at jeg ikke fant videoen fra turen. Synd, det var en fantastisk tur. Mener å huske at enkelte kjørte topphenget opp til Tafeltinden 3-4 ganger. Tvillingstind ble også besøkt på samme turen. Jeg måtte uheldigvis snu for å rekke hjem i tide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.