Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny terrengsykkel


Kimmy

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kjøpe meg ny terrengsykkel,det står mellom de to her. Noen som vet om det er noen vesentlige forksjeller på dem? Skal generelt brukes til tur i marka og til pg fra jobb.

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-viper-disc-terrengsykkel-09-20838.aspx

http://www.intersport.no/Product/411597%28BC_4%29/nakamura-vertex-advance-2010/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville gått for Everesten.

Litt bedre girsystem (noe LX mot kun Deore på Nakamura), litt bedre bremser og generelt noe mer gjennomført. Kan se ut som den er satt ned noe hos Sportslageret (rød skrift), men de oppgir aldri førpris så vanskelig å si hvor mye. Det er ikke oppgitt vekt på Everesten, mens Nakamuraen er oppgitt til 143 (uten enhet...). Antar det er 14,3 kg, noe som er en voksen vekt for en slik type sykkel. Eversten er muligens et kilo, kanskje to, lettere. Penere er den også etter min smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst for meg er girsystemet og dekkene. Skal du sykle til jobb og det er mye asfalt ville jeg sett an hvilke dekk som har minst rullemotstand. En god oppgradering for deg er Kombipedaler (klosser på ene siden og vanlig på andre) og et par sykkelsko. Da skal du se det går som en drøm å sykle til jobben om det er noe avstand.

Av de to syklene ville jeg valgt Everest sykkelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst for meg er girsystemet og dekkene. Skal du sykle til jobb og det er mye asfalt ville jeg sett an hvilke dekk som har minst rullemotstand. En god oppgradering for deg er Kombipedaler (klosser på ene siden og vanlig på andre) og et par sykkelsko. Da skal du se det går som en drøm å sykle til jobben om det er noe avstand.

Av de to syklene ville jeg valgt Everest sykkelen

Fordeler med sykkelsko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med sykkelsko?

Flere. Blant annet muligheten for mye mer effektivt tråkk (rundtråkk) samt også muligheten for å vippe opp bakhjulet ved hjelp av pedalene.

Enig med borgeren med at Everest Renegade er et langt bedre kjøp til kun 1000,- mer, tilbudspris 5.500,-(med forbehold om at riktig størrelse er å oppdrive).

Av de to opplistede valgene dine ville jeg valgt Everesten grunnet dempergaffel, kranklager, bremser, hjulsett samt Ritcheykomponenter. Til det bruket du skisserer ville vurdert å skifte dekkene til noen med noe mindre knaster i rulleflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigst for meg er girsystemet og dekkene. Skal du sykle til jobb og det er mye asfalt ville jeg sett an hvilke dekk som har minst rullemotstand. En god oppgradering for deg er Kombipedaler (klosser på ene siden og vanlig på andre) og et par sykkelsko. Da skal du se det går som en drøm å sykle til jobben om det er noe avstand.

Av de to syklene ville jeg valgt Everest sykkelen

Hva med ramma ? Den og hjulene er tross alt det viktigste på en sykkel. Jeg tør påstå at Deore er et bra gir for de som er ute etter sykler i dette prisegmentet. Dessuten kan girene byttes til noe bedre for en relativt billig penge. Vi er helt enige når det gjelder hjulene. Derfor ville jeg gått for Everest. Har selv de samme hjulene på vintersykkelen min, og etter tre sesonger kan jeg trygt si at de er svært solide. De er kanskje litt for tunge, men det er jo litt begrenset hva man får på så billige sykler.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med sykkelsko?

Ble vel forklart godt av martin.m. her.

Hva med ramma ? Den og hjulene er tross alt det viktigste på en sykkel. Jeg tør påstå at Deore er et bra gir for de som er ute etter sykler i dette prisegmentet. Dessuten kan girene byttes til noe bedre for en relativt billig penge.

Men hvor mange som kjøper sykkel i den prisklassen skifter noen gang ut grisystemet? Ramma er jo viktig den og, men den er ikke det første jeg ser etter på en sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ser ut til at er det "beste" kjøpet i markedet i dag er White hos XXL.

Dette er et eget XXL-merke - dvs. de får bygget syklene etter egen spesifikasjon i Kina.

Samboeren min skal ha ny sykkel nå, og jeg har sammenliknet flere forskjellige i prisklasse 6000,- - 9000,-og slik det ser ut, så skal det mye til om det ikke blir denne.

http://www.xxl.no/white-bikes/terrengsykler/xc-lite-terrengsykkel-10-1058812

Man skal ikke se "negativt" på det, da det er mange andre "merker" som gjør akkurat det samme (HardRocx, Gekko m.fl).

Hvilket merke/fabrikat som står på ramma betyr lite - i disse prisklasser. Det er mange rammer som bygges på de samme fabrikkene - og blir malt i forskjellige farger - og får merkenavn-klistremerker på som siste del av produksjonen.

White xc-lite har gjennomgående gode komponenter "hele veien", m/bl.a. luftgaffel. De fleste sykler i denne prisklasse og under har som regel "billig" olje/fjæringsgaffel. Luft blir noe "helt annet".

Tror ikke det finnes én konkurrent med mer for pengene enn denne i dag.

Når det gjelder dekk, så er det "ofte" at butikken går med på å skifte ut dekkene, hvis man ønsker noe annet enn det som sitter på syklen.

De dekkene som sitter på White xc-lite er helt ok for kombi grus/asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Specs på den White sykkelen så bra ut i forhold til pris.

Ja, utvilsomt. De andre kjeder, importører og butikker har nok blitt tatt litt "på senga".

Har vært å hatt syklene i nærmere øyesyn på xxl, og det er "hel ved" tvers igjennom.

Eneste å "bemerke" er at jeg har sett noe bedre lakkfinish (litt appelsinskall > for de som vet hva jeg mener) på andre rammer.

Men - nå er det vel ingen som skal ha en slik på utstilling heller :)

Av en eller annen årsak har de valgt å sette opp gaffelen på xc-lite med 120mm vandring, kontra 100 mm som er mer "vanlig" på en terrengsykkel - og som de har på mod. xc-pro (selvom det er en Reba-gaffel på denne). Ramma er eksakt den samme. Antakeligvis for å få en noe mer oppreist sittestilling - og en litt mindre "nervøs" styregeometri. Personlig ville jeg valgt å space ned til 100mm vandring, og heller byttet stem/distanser under stem (hvis mulig) i steden og/eller et styremed litt løft.

Men - for å ikke forvirre noen for mye - det er ikke noe problem at det er 120mm vandring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i begrepet "tur i marka"? Er det sykling på grusveier det er snakk om, eller skal du ut i terrenget på stier. Er det grusveiene du har i tankene ville jeg vurdert hybridsykkel i stedet for terreng. Eller i alle fall hybdriddekk. Mye lettere å sykle på! Svært mange av de som bruker terrengsykkel i dag burde heller hatt hybrid. terrengsykler egner seg best til, ja nettopp, terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i begrepet "tur i marka"? Er det sykling på grusveier det er snakk om, eller skal du ut i terrenget på stier. Er det grusveiene du har i tankene ville jeg vurdert hybridsykkel i stedet for terreng. Eller i alle fall hybdriddekk. Mye lettere å sykle på! Svært mange av de som bruker terrengsykkel i dag burde heller hatt hybrid. terrengsykler egner seg best til, ja nettopp, terreng.

Jeg har valgt løsningen med 2 hjulsett. Ett sett med terrengdekk, og ett med asfalt/grusdekk. Tar jo kun noen minutter å bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt løsningen med 2 hjulsett. Ett sett med terrengdekk, og ett med asfalt/grusdekk. Tar jo kun noen minutter å bytte.

Hva koster et ekstra hjulsett (ca) med asfaltdekk til en terrengsykkel med skivebrems?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster et ekstra hjulsett (ca) med asfaltdekk til en terrengsykkel med skivebrems?

Jeg kjøpte et felgsett brukt på www.terrengsykkel.no. Her annonseres det myyye bra brukt utstyr.

+/- kr. 500,- pr. felg m/skiver i grei/god kvalitet ser ut til å være et prisleie mye ligger på - og det selges en god del felger der.

Asfalt/grusdekk får man fra et par hundrelapper og oppover, men utvalget er dårlig for 26" i Norge. Jeg bestilte fra www.chainreactioncycles.com i England. De har et stort utvalg (av alt) og rimelige priser. Enkelt og greit å handle der.

Det jeg var litt usikker på var om skivene og gearkassett ville "line" riktig, eller om det måtte shimmes, da det andre felgparet er av helt annet fabrikat på både felgring, nav og skiver, men i mitt tilfelle var det var "bolt-on".

OBS! Det anbefales å flytte over kassetten når man bytter felgen, slik at den får jevn slitasje i forhold til krankdrev og kjede. Til dette trenger man ei "spesialpipe" til kassett-mutteren og en "kjedepisk" for å holde igjen kassetten. Begge disse verktøyene får man bl.a. på Biltema i grei nok kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok mest til å benytte meg av stier,er ikke speislt glad i grusvei,men regner med at man uansett på ut på grusvei for å komme dit man vil.

Jeg kommer nok til å gå for Everest. Mye pga. pris,tror nok den duger mer enn bra nok for meg. Får heller investere i en dyrer sykkel senere om sykkling i marka skulle eskalere seg betydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.