Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det noen som har erfaringer med Norrøna Falketind 45 liter?


Arcticpeak

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg ny dagstursekk på ca. 45 liter da 30 liters sekken jeg har nå fort blir for liten når jeg skal ha med meg kamera, kikkert, mat, termos, isøks og stegjern.

Er det noen som har erfaringer med Norrøna Falketind 45 liter?

http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0866-08%203384

Er det greit å feste isøkser og stegjern på utsiden av sekken?

Hvordan er bærekomforten?

Hvordan er vanntettheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

Fin sekk tror jeg.

Shoppet etter denne typen sekk i fjor og hadde falketind 45 i kikkerten.

Problemet er at mot konkurrentene kom den til kort.

Sjekk ut TNF Prophet 45, på salg på sportslageret, hakket hvassere sekk til bruken du beskriver.

Jeg endte opp med TNF Spire 45 og er knallfornøyd, til alpinklatring etc har den alt jeg trenger og ingenting jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin sekk tror jeg.

Shoppet etter denne typen sekk i fjor og hadde falketind 45 i kikkerten.

Problemet er at mot konkurrentene kom den til kort.

Hvordan kom den til kort?

Sjekk ut TNF Prophet 45, på salg på sportslageret, hakket hvassere sekk til bruken du beskriver.

Ja den virket ganske lovende. Skal sjekke den ut neste gang jeg er i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser her at TNF prophet 45 er "hakket hvassere" til nevnte bruk. Jeg merker at jeg ikke helt har oversikten over hva som kjennetegner en god sekk i denne klassen, det hadde kanskje vært aktuelt å liste opp noen parametere her?

Bruksområde (for min del):

-Dagsturer som innebærer litt klatring, typisk "fjellklatring" med potensielt behov for isøks, stegjern og klatresele/tau++

-Dagsturer vinterstid, der man gjerne har med termos, vindsekk, ekstra jakke, spade og i det hele tatt. Kort og godt en del utstyr man sliter litt med å få ned i en dagstursekk på omtrent 30L. Jeg benyttet en 50L til dette formålet i vinter, og det virket utmerket

-Korte overnattingsturer sommerstid, 2-3 netter. Lettvekts teltturer og hytte-til-hytte

For de tre sistnevnte formålene har jeg altså benyttet en 50L sekk (Osprey Atmos 50L, for ordens skyld), og er svært fornøyd med dette.

Jeg håper å komme igang med litt mer klatre-relaterte turer denne sesongen, og har derfor vurdert å erstatte nevnte sekk med en litt mer spesifikk "klatresekk". (Jeg har fått et tilbud om å selge den gamle slik at byttet kan foretaes uten de helt store økonomiske krumspringene, hadde det ikke vært for dette hadde jeg nok bare brukt den jeg allerede har). Spørsmålet blir da hva som kjennetegner en sekk ment for alpin klatring, og fjellsport generelt?

Såvidt jeg har forstått er følgende egenskaper som ofte går igjen:

-Mulighet for å ta av hoftebelte, slik at dette ikke kommer i veien for klatresele

-Festepunkter for heisesystem (mest relevant for klippeklatring over flere taulengder?)

-Mulighet til å benytte ryggpanelet som sitte- eller liggeunderlag, i nødsfall

-smal og høy profil, mykere i ryggen enn mange andre sekker

Jeg har helt sikkert oversett en del ting her.

Er heller ikke sikker på om ~45L er den ideelle størrelsen, jeg tenker at denne er stor nok til en 3-dagers telttur, og bør ha rikelig med plass til en dagstur. Dessuten har jeg sekker på 30 og 80 liter, så det passer fint å plassere nr 3 midt mellom disse.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser her at TNF prophet 45 er "hakket hvassere" til nevnte bruk. Jeg merker at jeg ikke helt har oversikten over hva som kjennetegner en god sekk i denne klassen, det hadde kanskje vært aktuelt å liste opp noen parametere her?

Bruksområde (for min del):

-Dagsturer som innebærer litt klatring, typisk "fjellklatring" med potensielt behov for isøks, stegjern og klatresele/tau++

-Dagsturer vinterstid, der man gjerne har med termos, vindsekk, ekstra jakke, spade og i det hele tatt. Kort og godt en del utstyr man sliter litt med å få ned i en dagstursekk på omtrent 30L. Jeg benyttet en 50L til dette formålet i vinter, og det virket utmerket

-Korte overnattingsturer sommerstid, 2-3 netter. Lettvekts teltturer og hytte-til-hytte

For de tre sistnevnte formålene har jeg altså benyttet en 50L sekk (Osprey Atmos 50L, for ordens skyld), og er svært fornøyd med dette.

Jeg håper å komme igang med litt mer klatre-relaterte turer denne sesongen, og har derfor vurdert å erstatte nevnte sekk med en litt mer spesifikk "klatresekk". (Jeg har fått et tilbud om å selge den gamle slik at byttet kan foretaes uten de helt store økonomiske krumspringene, hadde det ikke vært for dette hadde jeg nok bare brukt den jeg allerede har). Spørsmålet blir da hva som kjennetegner en sekk ment for alpin klatring, og fjellsport generelt?

Såvidt jeg har forstått er følgende egenskaper som ofte går igjen:

-Mulighet for å ta av hoftebelte, slik at dette ikke kommer i veien for klatresele

-Festepunkter for heisesystem (mest relevant for klippeklatring over flere taulengder?)

-Mulighet til å benytte ryggpanelet som sitte- eller liggeunderlag, i nødsfall

-smal og høy profil, mykere i ryggen enn mange andre sekker

Jeg har helt sikkert oversett en del ting her.

Er heller ikke sikker på om ~45L er den ideelle størrelsen, jeg tenker at denne er stor nok til en 3-dagers telttur, og bør ha rikelig med plass til en dagstur. Dessuten har jeg sekker på 30 og 80 liter, så det passer fint å plassere nr 3 midt mellom disse.

Synspunkter?

De egenskapene du lister opp stemmer bra for gode klatresekker (i allefall til alpin klatring) men du glemte det viktigste kriteriet, nemlig vekt.

Lav vekt oppnår man ikke uten redusert slitestyrke men det er en trade-off de fleste er villig til å ta.

Lowe Alpine kommer denne sesongen med verdens første Dyneema sekk (som ikke koster en månedslønn).

Denne er ny for vårsesongen og absolutt sekken du ser etter hvis den infrir på alle andre plan.

For ordens skyld, isøkser og stegjern kan man feste utenpå alle sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett litt på Falketind 45 liter, mest fordi jeg har Svalbard 65l, og da kan bruke ene sidelommen til frontlomme om jeg trenger litt ekstra plass. Men sekken er vel dyr etter min smak. Så jeg sier: hva med Helsport Munin? Noen som bruker den og er fornøyd? Halve prisen, og virker bra. Sett bort i fra den grelle fargen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport Munin er en flott sak. Har ikke hatt den veldig lenge (2 måneder)så jeg kan ikke si noe om hvor mye slitasje den tåler, men så langt veldig fornøyd. Går greit å pakke den med 12 kg, men over det blir den kanskje litt pinglete.

+ Heving av topplokket

+ Stort glidelås på lommen som er på topplokket (går vel ¾ rundt)

+Frontlomma har også stor åpning med glidelås.

+ Komprimeres greit

+ Lett (alt er relativt)

- Litt korte reguleringsreimer på bæresystemet

- Pinglete feste på hoftebeltet (der virker, men ….)

- Lokket kunne vær større slik at det dekket åpningen bedre.

Løsningen for drikkesystem har jeg ikke prøvd. Festemuligheten er ok og ”sidelommene er dype og toppen av dem er elastisk (strikkstoff) som gjør at ting ikke detter så lett ut.

Min sekk er i svart og jeg håper jeg er like fornød med sekken om et år som jeg er i dag. Betalte vel i overkant av 850.- nok for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp at dagens tilbud på sportsnett.no er Mountain Hardwear Trad, som ligner en del på Falketind 45L. Den er dog 35/39L (medium/large), men løsningene ser ellers ganske like ut. Dessuten koster den halvparten (999,-), i skrivende stund.

Noen som har erfaring med denne sekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.