Gå til innhold
  • Bli medlem

Dette hadde ikke skjedd med parafinprimus:


dsk

Anbefalte innlegg

Problemet var lekkasje i f.eks gummipakningen. Kan skje hvilket som helst produkt. Sikkerhet sikkerhet sikkerhet :-)

Det er faktisk ganske tankevekkende at omtrent alle spray-bokser også innholder butan/propan gass som drivgass.

Har nok en 10-20 spraybokser med lakk, olje etc i kjelleren, og ikke få bokser på badet, vaskerommet etc. Ikke bare gassen er brennbar i disse heller, så stort sett må vi vel kunne si at det ser ut som om "lykken er bedre enn forstanden" og at småboksene virker rimelig trygge.

Har ikke akkurat vært flink til å tømme bokser, eller fylle over etter turer så det har hopet seg opp en anseelig mengde butan/propanbokser også. En del av de er litt smårustne rundt ventilen.

Dette har ikke bekymret meg noe særlig før nå.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk av brennende bensin gir ikke større eksplosjon enn en hvilket som helst annen brann. Boksen varmes opp til trykket innenfor er stort nok til å boksen til å eksplodere. Blandingen av gass og oksygen antennes som en diger soppsky. Om antenningen av soppskyen er en rask (eksplosjonsartet) forbrenning eller en førsteklasses eksplosjon blir akademisk flisespikkeri for dem med kompetanse på slikt.

Bensinen brenner kontrollert og fint, og spiller ingen rolle utover å være varmekilde og åpen flamme som antenner gassen.

Her er en video der de viser litt flere eksplosjoner. Jeg flyttet propanboksene mine ut av kjelleren etter å ha sett dette, i hvert fall...

http://www.newswire.no/?melding=9052

Jeg ordla meg kanskje litt feil. Helt enig at selve størrelsen på trykket som skapes, altså selve eksplosjonen/skyen ikke blir større, og det er jo det som er interessant med en slik demonstrasjon. Men mengden bensin mener og tror jeg har en del å si i forhold til bla.a. varighet, og flammer under selve eksplosjonen, slik som på videoen du viser til. Bensinen slynges jo også opp i luften av trykket.

Noe annet: Soppskyeffekten på bildet og videoen oppstår vel på grunn av stålbeholderen som styrer retningen på trykket? Eller er det topppakningen/ventildeleni boksen som ryker først og styrer trykket?

Uansett. Selve hendelsen er ufattelig tragisk, 10kgs propanbeholder eller ikke. Som SRX og jankj viser har selv 200/400grams gassbokser iboende stort skadepotensiale om de blir utsatt for unormale påkjenninger.

Trykkbunnen i boksene er kontruert slik at de har rom for temmelig stor økning i trykket før de ryker, de skal også tåle mange bulker før de utgjør noen fare. Regelrett punktering mot noe spisst blir vel noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Dette er en vanlig liten gassboks som brukes på primuser.

Er ikke noe særlig å oppleve noe slikt inni teltet.[list=]

En gassboks eller f.eks. en bensinbeholder eksploderer ikke som på dette bilde, eller for den del som vist på diverse amerikanske filmer.

For å gjøre det helt klart: Bensin brenner ikke!

Neivel, ikke det??

Det er bensin gassen som brenner. Så lenge bensinen er inne i en beholder så er det vanligvis ikke nok luft tilstede for at bensinen kan brenne, men lekker den ut derimot, så fordamper den veldig lett og da brenner den volsomt. Det samme gjelder gass. En slik "Blåboks" eksploderer ikke. Det er gassen som brenner, men ikke før den er ute av boksen. Selv om boksen er åpen og gassflammen står ut av hullet så vil den ikke eksplodere, men bare brenne tom. Derfor blir ofte store ukontrollerte gasslekkasjer påtent av brannfolkene for da bedre å kunne kontrollere utslippet. Det som er farlig er når gass lekker ut og samler seg et eller annet sted. Den er jo usynlig og kan eksplodere ved den minste gnist. Derfor bør f.eks. ikke gassbeholdere oppbevares i kjellere.

Eksplosjonen som er vist på bildet ovenfor skjer hvis en gassboks blir kastet på et bål eller satt på en brennende varmekilde, men før den eksploderer så kommer det et puff eller et lite smell og det er den buede bunnen som blir trykket ut. Volumet inne i boksen blir da større og det tar enda en liten stund før boksen eksploderer. Et lite forvarsel kan man kanskje si.

Parafin, diesel eller lampeolje vil alltid være det tryggeste. Den brenner bare etter sjikkelig oppvarming eller ved bruk av veke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkbunnen i boksene er kontruert slik at de har rom for temmelig stor økning i trykket før de ryker, de skal også tåle mange bulker før de utgjør noen fare. Regelrett punktering mot noe spisst blir vel noe annet.

Trykket i boksen er bestemt av temperatur og ikkje av volum. Så lenge boksen vert påført varme utanfrå, er trykket det samme nesten umiddelbar etter at botnet har poppa ut. Så trengst det litt meir trykk før botnen sprett av og gassen antenner. Dette må skje dersom boksen vert eksponert for brann.

Men dette er ikkje noko problem i eit telt. Der er ein ferdig med alle praktiske problem før dette skjer. Det er lekkasje og etterfølgande antenning av dette som er problemet i telt, og i kjellaren. I teltet er fystikka det mest opplagt anntenningkilda. I kjellaren er det gjerne ein gnist i det elektriske anlegget, til dømes ein termostat i ein varmeovn eller frysar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket i boksen er bestemt av temperatur og ikkje av volum. Så lenge boksen vert påført varme utanfrå, er trykket det samme nesten umiddelbar etter at botnet har poppa ut. Så trengst det litt meir trykk før botnen sprett av og gassen antenner. Dette må skje dersom boksen vert eksponert for brann.

Men dette er ikkje noko problem i eit telt. Der er ein ferdig med alle praktiske problem før dette skjer. Det er lekkasje og etterfølgande antenning av dette som er problemet i telt, og i kjellaren. I teltet er fystikka det mest opplagt anntenningkilda. I kjellaren er det gjerne ein gnist i det elektriske anlegget, til dømes ein termostat i ein varmeovn eller frysar.

Trykk/temp stemmer, men siden denne boksen plutselig her får større volum så vil også temperaturen/trykket også synke. Ikke at dette spiller noen rolle hvis den står over åpen flamme. Det vil si bang etterhvert uansett.. Vi har sprengt et par slike på diverse slukkeøvelser jeg har vært med på og jeg er faktisk litt overasket over hvor LANG tid det tok før den gikk i lufta.. Føler denne saken her er dratt godt utover proposjoner og ser ut til å ha skapt et lite hysteri her inne. Klart vi skal ta lærdom av ulykker, men dette her var en 11kg propantank som hadde lekt ut masse propan. Det var ikke tanken som eksploderte, kun gassen.. Noe så idiotsikkert som en gassboks på tur bør de fleste klare å holde rede på. Oppbevaring av gassboksene derimot er noe annet. Min mening iallfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at mange reflekterer over dette. Jeg oppfatter ulykken slik at de faktisk har hatt uflaks.

Forholdene har rett og slett ligget til rette for at dette skulle gå galt, og det er nok ikke så vanelig.

Likevel ha mange her foretatt sine egne risikoanalyser, ikke minst meg selv som har plassert et par bæreposer med gassbokser i boden ute.

Konklusjon: Vi har redusert faren for uhell, inntil vi siger tilbake i gammel tankeløs rutine.

dsk

PS Det blir litt som hysteriet rundt svineinfluensaen. Siden vi ble flinkere på håndhygiene har vi blitt skjeldnere syke med andre sykdommer.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.