Gå til innhold
  • Bli medlem

Gasseksplosjon i telt


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Annonse

Med all respekt for de skadede/omkomne og pårørende, jeg håper vi kan få mer tekniske fakta på bordet snart, slik at vi alle kan lære mer om årsak og forebygging. Helt grusomt å tenke på de små barna. Jeg bruker selv både gass- og bensinprimus i telt på tur med barna, men kun i forteltet, med god ventilasjon.

Det må ha lekket ut betydelige mengder propan for at det skulle kunne brenne lenge og mye nok til å antenne bomullsteltet og soveposene (?). Merkelig da at ikke lukten av gassen avverget uhellet. Kanskje all gassen lå nede i kuldegrop, kan det være nok?

Med flytende brennstoff kan man i hvertfall slippe ut trykket om natta slik at evt. lekkasjer ikke får så store konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Han bestefarn døde vist. Triste saker.

Hmm....ja, bruker ikke gass.

Tenner aldri primusen i forteltet heller. tenner den ute og tar den inn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt jævlig.

Det er rart at ingen luktet noe, er det ikke slik at gass synker?

Propan er omtrent halvannen gang tyngre enn luft, og dersom opplysningene om lavvo med lufting stort sett i toppen og lite lekkasje mot bakken, lekkasje av propan og gnistantenning så antar jeg at eksplosjonen var ganske intens i både trykk og varme.

Forferdelig ulykke med tragisk utgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt jævlig.

Det er rart at ingen luktet noe, er det ikke slik at gass synker?

Husk på at de sov i den gassblandingen. Min nese blir vant med det meste av rare lukter etter en stund. Tipper det å sove med propanlukt gjør at du ikke merker noen propanlukt når du våkner.

Ufattelig tragisk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at propan tidligere ble tilsatt litt H2S for at det skulle være enklere å lukte en lekkasje. H2S i små konsentrasjoner lukter som råtne egg. Vet ikke om man gjør dette lenger. Dessuten kan det tenkes at man tilvenner seg lukten etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.