Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå tur i Nord/Øst-marka


maxkrone

Anbefalte innlegg

Hei,

Når snøen blir borte og det blir varmere i været, ønsker jeg å utforske området rundt Oslo nærmere. Det jeg ser for meg er at å ta tog/buss et eller annet sted og gå tilbake til byen ijen. Ønsker å legge inn en overnatting (tar med telt), samt se mye fin natur! Utfordingen er at jeg ikke vet om noen gode stier/løpyer. Er det noen som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig mange stier å velge mellom. Kjøp deg et kart over Oslomarka. Antall utgangspunkter med offentlig kommunikasjon er også meget stort; Kikut kan f.eks. lett nås med noen timers gange fra offentlig kommunikasjon fra Maridalen, Songsvann, Tryvann og Sørkedalen. Hva som er mest praktisk er avhengig av hvor du bor i Oslo, og hvor lang tur du kan tenke deg å gå. Du finner stort sett teltplasser langs vannene i marka. Veiene er kjedelige å gå på, så forsøk å finn en tur som går minst mulig på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt fint å gå over Pershusfjellet eller toppene ved Kikut. Startsteder kan være f.eks Mylla eller Stryken.

Hvis du vurderer å overnatte på DNT hytte bør de bookes på forhånd via nettet. Sinderdammen f.eks er fin egentlig en liten jakthytte som Løvenskiold eier men som DNT disponerer.

Kart er helt nødvendig i Nordmarka da skiltingen er temmelig tvilsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mai pleier det å bli fint å gå på tur i Nordmarka, selv om det kan ligge litt snø igjen i skyggepartier. Ellers er det bare å kjøpe Nordmarka sommerkart og planlegge turen. Jeg kan også anbefale Tømtehytta hvis du vil bo i hytte. Teltplasser er det nok av på mange steder. Bl.a. rundt Kikut er det noen odder med populære telplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Jeg har kjøpt inn kart over nordmarka (sommer) og vil se om jeg ikke kan finne noen gode, overkommeige ruter. Slik det ser ut nå kan det være aktuelt å ta toget til Stryken og går derfra til Kikut, for deretter å sette kursen til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Igjen, takk for mange nyttige tips til turen! Jeg gleder meg veldig til å komme ut og nyte natur og vår. Når begynner det å tørkes opp i nordmarka etter vintern?

Som Lindap nevnte tidligere i tråden, pleier det å bli gode muligheter for fotturer i begynnelsen av mai. Noe tidligere i mer bynære strøk.

I dag gikk jeg et stykke innover en blåsti her i Østmarka, men det var fremdeles for bløtt/mye snø til å kunne anbefales. Muligens bedre forhold i sørvendte skråninger som f.eks. Vettakollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt mye råtten snø de fleste steder nå. Jeg gikk mot Fagervann til fots for noen få dager siden og det gikk greit til rundt 250-300 meters høyde.

Noen tidlige muligheter i Nordmarka:

- Årvollåsen fra sør

- Sykkeltur fra Hammern til Bjørnholt

- Storhaugen 421 ved Bjørnholt fra sør

- Furumokollen innerst i Maridalen fra sør.

- Turstiene i bunnen av Maridalen.

Om halvannen uke tror jeg det er mulig å gå noen fornuftige turer i Nordmarka.

I Østmarka kan man forsøke Bjønnåsen fra Løvenstad. Det ligger garantert snø, men det pleier å være så mange som går der at det er greit med fottur der tidlig på våren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.