Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkeltur i Lofoten


Kathrine :-)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg planlegger en sykkeltur i Lofoten i sommer, antakelig 7-10 dager. Jeg har tenkt å sove i telt, men har ikke bestemt meg for hvor jeg skal begynne eller slutte. Noen som har syklet i Lofoten som kan gi meg noen tips? Når på sommeren er det best å sykle der? Jeg har ikke vært på sykkeltur før, så regner med dette blir en fin utfordring :wink: Ser ut som om at jeg kommer til å reise alene, tror dere det blir for tøft som en førstetur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodø/Moskenes er et fint utgangspunkt ja. Med 7 dager rekker du fint til Tromsø, og får i tillegg med deg både Vesterålen, Andøya og norges flotteste natur på Senja. Se min sykkeltur ifjor:

http://distantpeak.com/cms/story/235/npl-moskenes-troms

Lofoten har knapt motbakker, så det er ingen krevende førstetur. Den største utfordringen er ver og vind, medmindre du ikke har drømmever hele uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at tidlig eller seint på sommeren er den beste tida for sykkelturer i Lofoten. I juni og juli kryr det av norske og utenlandske turister langs smale veier. Lofoten er ikke stort, så pass på at du får med deg tilstrekkelig mange avstikkere. Det er nettopp avstikkerne som vil føre deg til de flotteste naturperlene. På yttersida er det mange fine sandstrender: Unnstad, Utakleiv og Vikten f.eks. Vikingmuseet på Borg kan også anbefales. Skal for øvrig utforske Værøya i sommer, noe jeg ser fram til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Lofoten er et flott mål for en sykkeltur. Passe langt, lite bakker og masse forskjellige aktiviteter og tilbud du kan delta på. (kontakt turistkontoret)

Jeg har syklet der to ganger, en gang fra øst mot vest, og en gang andre veien. Med unntak av noen steder kan man faktisk legge en nordlig og en sørlig rute. Det er like fint begge rutene. Vi likte oss godt på Eggum, ta en tur dit også.

Ikke glem å ta med fiskesaker. Det er masse fisk å få fra kaier og berg i hele området. Ei grønn stingsild på 20 til 30 gram gjør susen. Har du ikke fiskesaker så kan en hermetikkboks med handtak over åpningen og 40 meter ,4 nylon berge dagen (ja og så en stingsild selvsagt). Jeg glemte fiskesakene på den ene turen, men med boksen fikk jeg mer sei enn en tysker som sto ved siden av og hadde DEN snella og stanga. Han fikk til og med en fisk av meg for jeg fikk for mye, og så måtte jeg vise "fiskeutstyret" til vennene hans.

Det eneste problemet med Lofoten er at det er så væravhengig. Topp i godvær, trasig i skitvær. Jeg som bor i Bodø hadde fordelen av at jeg bare kunne se værmeldingen an og ta turen på kort varsel når de varslet godvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lofoten er veldig lettsykla og fint og hvis du sykler eks Moskenes-Svolvær i rett linje, går det på en eller to dager. Har du syv dager til rådighet kan du ta alle omveier og småveier. Det siste vil jeg tro lønner seg, hovedveien er smal, og i høysesongen kan det være tendenser til trafikkork :D

Det går veier rundt alle tunnellene, eneste unntak er den undersjøiske Nappstraumtunnellen, som går bratt ned og så bratt opp igjen. Den er ganske utrivelig, med to digre viftemotorer helt nederst som bråker noe helt forjævlig, du får litt sånn helvetes forgård-følelse. Hvis du kommer sørfra, så ikke fall for fristelsen til å sykle på det smale "fortauet" på venstresida, sjansen er stor for at du møter en syklist, og da har en av dere garantert god fart! Det gikk forresten ei sykkelferge en gang pr dag da jeg var der i fjor, hvis butikken er god har de kanskje samme tilbud fremdeles ...

Tett med campingplasser og overnattingssteder, men vær forberedt på at her er folk vant til å ta seg betalt av turistene (type 5 kr for å bruke kjøkkenets hybelkomfyr).

Ellers, som det er sagt her, er det ikke langt til Sortland, Vesterålen, Andøya og Senja, som er like vakkert som Lofoten (i godvær, vel og merke). Hvis du kommer så langt som til de to siste, anbefaler jeg vestsida av Andøya og nordsiden av Senja, like lettsykla men veldig mye mindre trafikk. Masse muligheter til fricamping og litt lenger mellom folk, husk en ekstra dagsproviant i bagasjen! God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.