Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller/smøretape for bortovertur i variert føre (glid+feste)


Anbefalte innlegg

For "bortoverturer" med pulk/sekk utenfor løype i varierende

føre og gjerne vekselvis går i våt og tørr snø ønsker jeg en felle/smørnings-løsning som

gir "akseptabel" glid OG godt feste.Å stå i snøføyken og fjerne klister er uaktuelt.

Fra før har jeg 50 mm langfeller, men de gir så godt feste at jeg i enkelte tilfeller må gå i nedoverbakkene

som om jeg hadde truger. At det bremser noe i nedoverbakke er bare greit pga vekten på ryggen.

Slik jeg ser det er det tre mulige løsninger på dette

1) smøretape skal visstnok gi feste for temperaturer mellom -20 og +5, men der har jeg lest at de gir dårlig feste

når man nærmer seg klisterføre og jeg har også hørt at de slites fort hvis man går utenfor løype,

2) kortfeller, men der har jeg lest at enkelte rapporterer at gliden er

like dårlig som helfeller fordi de "bygger" ut så mye

(Å kjøpe ski med integrerte kortfeller er uaktuelt for meg pga pris.)

3) å kjøpe smale(35mm) mohair langfeller som man klipper ned en god del(kanskje helt til hælen,) spørsmålet er om det blir bra nok glid?

Er det noen som har noen synspunkter? Jeg har forsøkt å lese gamle inlegg, men det er utrolig mye motstridene synspunkter å finne. Selvfølgelig er perfekt glid og feste under alle føreforhold umulig, men hva er den beste kompromissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har integrerte kortfeller og de funker MYE bedre enn vanlige kortfeller. Stor forskjell der. Jeg tror man kan få satt inn felleslås til eksisterende ski også.

Men jeg kjenner til problemet med kladder under fellene. Jeg tror det går an å preparere fellene med glider eller silikonspray for å unngå at snøen kleber for mye. Men har ikke testet dette ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryktene går om at Madshus snart lanserer en fellevariant.

Den festes i front av skien, men består først av vanlig "sålefilm" før nylon/mohair parti. En enkel kortfelle variant som bør gi bra glid og moderat feste ved trøbbelføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madshus sine nye feller er 2/3.

De festes som en langfell, det fremste partiet er en gliflate, så kommer fellen som avslutter det hele i bakkant av smørelommen.

Har tro på konseptet og at Madshus har evne og vilje til å gjøre dette kjent også blandt vanlige påsketurister.

Åsnes sine kortfeller er stort sett kun markedsført blandt "fjellskifolket", men kunne også gjort turen bedre for mange turister på smalere ski. (Og Åsnes kunne solgt mengder av Marka og Vikafjellski)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde smøretape (merket Start beregnet fra +5 til -20) for første gang i påsken under vekslende vått/tørt føre. De eneste problemene var litt dårlig glid enkelte steder i kald tørr snø (men likevel mye bedre enn med heldekkende feller) og litt ising i bråe overganger mellom våt og tørr snø. Den satt også veldig godt, men ble naturlig nok slitt noe av ved skrensing i isete utforkjøringer. Jeg kommer uten tvil til å bruke den igjen ved lengre turer, spesielt hvis alternativet er klister eller hyppig av og på med feller.

jb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har også for første gang prøvd festetape under er par smale ski i påsken. Konklusjonen for ham ble at det gir feste under alle forhold der wax gir feste. Det funker også i veldig våt snø (våt klisterføre). Men det gir ikke feste på isete klisterføre. Tapen glir betydelig dårligere enn wax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For "bortoverturer" med pulk/sekk utenfor løype i varierende

føre og gjerne vekselvis går i våt og tørr snø ønsker jeg en felle/smørnings-løsning som

gir "akseptabel" glid OG godt feste.Å stå i snøføyken og fjerne klister er uaktuelt.

Fra før har jeg 50 mm langfeller, men de gir så godt feste at jeg i enkelte tilfeller må gå i nedoverbakkene

som om jeg hadde truger. At det bremser noe i nedoverbakke er bare greit pga vekten på ryggen.

Slik jeg ser det er det tre mulige løsninger på dette

1) smøretape skal visstnok gi feste for temperaturer mellom -20 og +5, men der har jeg lest at de gir dårlig feste

når man nærmer seg klisterføre og jeg har også hørt at de slites fort hvis man går utenfor løype,

2) kortfeller, men der har jeg lest at enkelte rapporterer at gliden er

like dårlig som helfeller fordi de "bygger" ut så mye

(Å kjøpe ski med integrerte kortfeller er uaktuelt for meg pga pris.)

3) å kjøpe smale(35mm) mohair langfeller som man klipper ned en god del(kanskje helt til hælen,) spørsmålet er om det blir bra nok glid?

Er det noen som har noen synspunkter? Jeg har forsøkt å lese gamle inlegg, men det er utrolig mye motstridene synspunkter å finne. Selvfølgelig er perfekt glid og feste under alle føreforhold umulig, men hva er den beste kompromissen?

Jeg har mange ski og bruker tidlig på vinteren mine gamle smørefrie NATO-planker eller smørefrie Fischer Villmark på dyp løssnø der jeg må gå opp egen løype til hytta.

Senere så går jeg over til smørefrie Fischer Country Crown som virker på alt bortsett ifra isbelagt skareføre. FUnker faktisk best av alt når snøen blir kram!

På skareføre så har jeg et par med smørefrie Fischer Country Crown med stålkant som bedre tåler det harde underlaget.

Har også Ingstad, men det er for mye mikk å rense skiene for festesmøring(blåekstra) hvergang en skal bruke feller! Hvem i all hverden har funnet på dette lite praktiske og tungvindte systemet der man gir ski den samme gli som truger? Er skiene kun laget for å gå opp fjellsider for så å stå "telemark" ned igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ski er litt dårlig patent, rett og slett.

du ser det på at de som går konkurranse-ski kanskje har 10-20 forskjellige muligheter for å få feste(forskjellige voks, klister, rubb, og kombinasjoner derav ) og mange fungerer kun for et smalt tempraturomeråde. Så hva skal vi gjøre som skal gå med sekk i tempraturer som kan variere med 20 grader i løpet av en tur? Skal jeg ta med smørekoffert og smøreteam, i følgescooter med et par ekstra ski?

jeg har vurdert truger, for å si det sånn :wink:

For oss som går bortover i fjellet trengs helt andre løsninger enn for de som går toppturer og de som går birken. Den eneste løsningen på markedet som er skreddersydd for oss turfolk virker å være åsnes integrerte kortfell. De andre leverandørene av fjellski sover i timen, men denne 2/3 fellen til Madshus høres lovende ut, kan være spennende hvis dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Ingstad, men det er for mye mikk å rense skiene for festesmøring(blåekstra) hvergang en skal bruke feller! Hvem i all hverden har funnet på dette lite praktiske og tungvindte systemet der man gir ski den samme gli som truger? Er skiene kun laget for å gå opp fjellsider for så å stå "telemark" ned igjen?

Her er jeg litt uenig med rådet som blir gitt nye brukere.:

1) Man må ikke fjerne voksen hver gang fellene skal på. Det går fint å sette dem så selv om det er voks på skiene. Fellelimet slites litt fortere men…..

2) Jo da, kortfellene glir dårlig på tørrsnø (voksføre) og benyttes da primært til pulktrekking i bratte bakker. På fuktig/grov snø fungerer de derimot svært bra, og jeg tror ikke man opplever særlig dårligere gli enn på vanlig smørefrie ski.

Her vil jeg faktisk anbefale deg å teste ut kortfellesystemet litt grundigere. Spesielt på våt/kornet snø. Da er det supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet smøreteip en del på vanlige ski men en stund siden jeg har gått på det nå.

Det jeg har av erfaringer er:

Fra minus 3 til 20 er det lett å smøre så jeg ser ikke behov for det da. Bruke evt heller Toko Unviersal Grip Spray 0 til - 20.

Er når det varierer rundt 0 det er kjekt med slikt

Start Grip Tape.

Skal vel fungerer fra +5 til - 20. Denne er seig og slitesterke. Fungerer fint på variasjonsføre så lenge snø ikke er helt ny. Dog kan du oppleve ising ved overgang fra sol til skygge fordi du drar med vann under skien(det gjør du med all smurning). På fin snø og nysnø blir det dårlig glid, kan og gi kladdetendens. Den suger og en del på vått føre. Sitter ikke på is men ikke så ille på vått så lenge snøen ikke er for grov.

Rex Grip Tape

Finnes i en universal som er +5 til - 20 som jeg aldri har prøvd, mulilg den er likere Start.

Så finnes den i +3 til -5 og en for -4 til - 10 eller noe. Jeg har kun brukt den som er +3 til -5.

Rex er litt tynnere enn Start. Har du høyt spenn i skiene kan det hende du må legge et kort felt på midten først og så en gang i full smørelengde oppå det. Litt enklere enn Start siden den dekker begge sider av midtranden samtidig.

Den fungerer bedre enn Start ned nysnø men er ikke like seig på grov snø.

Den gir bedre glid enn Start.

Sånn kort oppsummert mellom de så er Start litt seigere og fungerer på grovere snø enn Rex. Den er og litt mer slitesterk. Rex fungerer bedre ved ny/finkornet snø. Den er og litt lettere å legge.

Til turbruk er vel Start den mest aktuelle mens Rex egner seg bedre til trening.

Begge egner seg dog best i sum på et føre som ligger litt mellom vanlig festevoks og klister synes jeg.

Var noen som laget en eller annen patent på skiene slik at man skulle slippe smøre.

Finner info på det her http://www.fantaski.no/

Kjenner ingen som har det eller hvordan dethar gått og fungerer. Har dog eksistert en del år nå så noe har det vel for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes integrerte kortfeller er geniale når man drar pulk og det er skiftende føre som: isete, våt grovkornet og fuktig nysnø. Har mange mil på kortfell de siste årene. Gikk 12 mil på Hardangervidda med pulk forrige uke med isete på formiddagen, og litt fuktig grovkornet på ettermiddagen. Returen fra i nærheten av Lågaros om Mårbu til Solheimstulen var store deler i isete kvistløype. I et par av de bratteste utforkjøringene mellom Mårbu og Solheimstulen valgte jeg å ha på kortfellene som sikkerhet da jeg fikk mer enn god nok fart med de på. Det var ikke akkurat folksomt på vidda selv om været var fantastisk. Møtte kun 2 britiske damer mellom Lågaros og Mårbu.

Jeg kan ikke skjønne at det finnes bedre alternativ under slike forhold.

Jeg har skrevet det før, jeg gidder ikke å "bale" med klister og omsmøring i felt etter at jeg skaffet Åsnes ski med integrerte kortfeller. Må ikke sammenliknes med Montanas kortfeller som ikke er i nærheten....

Jeg har to forskjellige bredder og lengder på kortfellene. 35 mm, og 45 mm og i forskjellig lengde. Det skal være mektig bratt og pulken tung før jeg bruker langfell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på smøreteip med pulk ei uke på vidda, satt ikke på ny hele turen. Det var jækla slitt når turen var over, men nok igjen. Så jeg syns det var veldig slitesterkt. Problemet derimot var at jeg stort sett hadde skøyteski, veldig tung tur med pulk. Det hadde kanskje funka bedre med sekk, da får man mer trykk på sålen pga mye vekt. Hadde feste vært bra så hadde det vært en helt rå løsning, god gli og som sagt god slitestyrke. Kompisen min gikk på Åsnes kortfell, jeg var temmelig missunelig på han på turen..hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bredde hadde fellene ?

Var de passe til standard fjellski ?

Hakket smalare enn langrennski. Vil tippe rundt 35mm, altså heilt ideelt til fjellski også.

Eg syntest prisen var noko for høg for min smak (ca 600kr), ellers hadde eg kjøpt eit par i går. Men med tanke på at Åsnes sine ski kostar noko meir med fellelås, i tillegg til prisen på fellene, er ikkje denne prisen mindre gunstig enn prisen på Åsnes sitt system. Og fellene såg lovande ut, så desse kjem nok til å bli ein slager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Har nå sett disse 2/3 fellene i butikk, men ble litt skuffet da de ser ut til å komme kun i en bredde (smal).

Bredden på selve båndet er ikke hovedproblemet, men det lille frontfestet vil passe best på strikkepinner.

Er forsåvidt prisverdig at de altformangemedaltforsmaleski også får muligheten til å legge igjen klistersvineriet hjemme.

Finner ingen opplysninger om fellene på Madhus sin hjemmeside, er det noen som kjenner til produktet og planene videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.