Gå til innhold
  • Bli medlem

Skallbukse som eneste bukse (sommerhalvåret)


Gjest Phaselock

Anbefalte innlegg

Gjest Phaselock

Kan en skallbukse brukes som eneste bukse på sommerhalvåret (vår, sommer og høst)? Eller fungerer en skallbukse best som en overtrekksbukse utenpå en softshell eller lignende når det blir ruskete å dårlig vær?

Jeg har til nå brukt en Bergans bukse (Breheimen) som har fungert bra. Både i fint og i ruskete vær. Men det mangler litt på vannetettheten. Jeg ser for meg at en Gore-Tex eller en 3-lags Dermizax bukse blir fort klam, fuktig ubehagelig spesielt på sommerhalvåret når det ikke er mulig å ha for eksempel stilongs eller fleecebukse under.

Håper noen som har efraring kan gi meg noen gode tips :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker selv Norrøna dover bukse nesten hele året. Det blir litt varmt, men det blir skikkelig kaldt å bruke "lettere" klær i regnvær.

I sommervær blir det selvsagt kort bukse.

Jeg har prøvd andre tynne bukser, men de holder bare så lenge det ikke blir "grisevær", og det kan det fort bli på mine kanter av landet.

Ulempen er selvsagt prisen. Jeg må fornye buksa forholdsvis ofte. Gore-texen blir slitt etter et halvt års bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en skallbukse brukes som eneste bukse på sommerhalvåret (vår, sommer og høst)? Eller fungerer en skallbukse best som en overtrekksbukse utenpå en softshell eller lignende når det blir ruskete å dårlig vær?

Jeg har til nå brukt en Bergans bukse (Breheimen) som har fungert bra. Både i fint og i ruskete vær.

Mens jeg på min side syns at Breheimen er alt for tett og klam uten stillongs under... :D

Så jeg tror det har mest med personlig preferanse å gjøre, toleranse for "klamhet" og hvor mye du svetter.

Fordelen med skallbukse er gjerne at det er gode luftemuligheter, siden de ofte er beregnet til å kunne trekke utenpå andre klær. På en tung tur der det var om å gjøre å spare vekt og plass ville jeg gått for kun skallbukse, men ikke ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg har jeg en Bergans Breheimen som jeg har brukt mye, men selv nå når den begynner å bli litt gammel og skranten er den fortsatt førstevalget til kortere dagsturer på denne tiden av året.

Når det gjelder om en enkelt skallbukse vil være nok tror jeg og det har litt med typen skallbukse man velger. Jeg har for eksempel en Klattermusen Fimbul med eVent membran som er altfor tung og varm til å bruke i sommervær, selv om beina har glidelåser fra hofte til ankel. På lengre vinterturer med overnatting i telt og i mer ruskere vær er den imidlertid suveren. Jeg har og en Bergans Rask med Dermizax, og den er mye lettere og greiere å bruke i godvær, selv om også den gjør jobben i ruskevær. Beina kan luftes fra hofte til ankel, og sammen med bukseseler og litt slakk i livet gjør dette ventilasjonen god nok i massevis til at man ikke blir klam. Begge disse buksene er rene skall uten noen som helst form for fòr eller nett på innsiden, og det kan nok oppleves som mindre behagelig enn bukser hvor det som er mot huden ikke er selve skallet. Men det er kanskje en smakssak.

Skal du gå for bare èn bukse ville jeg prøvd ulike typer, da både luftemuligheter, stivhet og vekt (og pris) varierer en del mellom materialer, modeller og produsenter, og mens noen av disse nok kan egne seg til bruken du beskriver er det nok andre som vil føre til et høyt frustrasjonsnivå underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker skallbukse som eneste bukse hele året, om sommeren har jeg med en lett shorts i tillegg. Bruker Bergans Istind (muligens gått ut av handelen) som er uforet og har gode luftemuligheter langs hele beinet. Kan bli varmt i lavlandet på varme sommerdager, men da kommer den medbrakte shortsen til sin rett. Jeg syns det er veldig OK å slippe å bytte bukse når det kommer småskurer i løpet av turen. En ulempe med buksen er at den innebygde snølåsen på føttene ikke kan tas av, kun åpnes. Ville sjekket hvordan dette var ved evt nyinnkjøp av bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med skallbukse som eneste beinplagg kun hvis det er meldt konstant nedbør og/eller meget kaldt vær. På lange ekspedisjoner der en må være ekstremt vektfokusert vil det også være en løsning.

Det skal være gøy å gå på tur. Etter min erfaring skal temperaturen ned mot 5 grader før en kan gå lengre med skallklær og tursekk uten at de føles ubehagelige (for varm og våt innenfra).

Min mest brukte kombinasjon for tresesonsbruk er en tynn zipoffbukse fra Fjällreven (bommul/polyester som tørker fort) og en lett, tynn membranbukse (e-Vent eller Paclite). Ullunderbukse er et must. Har oftest med en tynn ullongs også.

Er det relativt varmt og nedbør velger jeg ofte å gå med Fjällrevenbuksa selv om den blir våt. I leiren skifter jeg til ullbukse og membranbukse hvis det er kaldt, og tørker Fjällrevenbuksa over bålet. Meget sjeldent drar jeg membranbuksa over Fjällrevenbuksa. Det blir stort sett alt for varmt. Jeg legger heller Fjällrevenbuksa i sekken.

Kombinasjonen er ikke mye tyngre enn en mer robust skallbukse, men mye mer fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Takker for alle erfaringer så langt. Meget nyttig.

Synes ikke dere at en skallbukse stor og ubehagelig å gå i hvis man går med den uten noe under. Spesielt hvis man har en bukse uten bukseseler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til flere andre overnfor. Jeg bruker ofte bare skallbukse. Norrøna Dovre eller MH Beryllium. Sistnevnte har best luftemuligheter, men foretrekker Dovre buksa om sommeren, da den ikke har snølås.

Syns ikke det er ubehagelig, selv om jeg svetter relativt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter meg til flere andre overnfor. Jeg bruker ofte bare skallbukse. Norrøna Dovre eller MH Beryllium. Sistnevnte har best luftemuligheter, men foretrekker Dovre buksa om sommeren, da den ikke har snølås.

Syns ikke det er ubehagelig, selv om jeg svetter relativt fort.

Jeg bruker også skallbukse hele året. Jeg har Norrøna Dovre og Arc'teryx Theta som jeg veksler mellom. Jeg har også en Bergans Breheimen, men synes den blir for tett og varm i forhold til de andre skallbuksene til sommerbruk. Hvis det blir for varmt til å gå i skallbukse så buker jeg shorts ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg har i midlertid fått et lite dilemma. Jeg har et par skallbukser jeg prøver ut, Tilak Storm og Norrøna Trollveggen. Jeg bruker vanligvis small i klær, men ligger i mange tilfeller midt i mellom small og medium. Skallbukse er et problem. Small er passe i livet og rundt hofta og akkurat passe i beina. Medium er da litt for stor rundt liven og litt lengre i beina. Jeg vet Arcteryx og Bergans leverer flere beinlengder. Men Bergans passer meg dårlig (passform) og Arcteryx blir for dyrt...

Spørsmålet til dere er, hvor lang bør en skallbukse være i beina???

Jeg vet det ikke finnes noe fasitsvar på dette, men litt erfaringer på området kan kanskje hjelpe meg litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger!

Spørsmålet til dere er, hvor lang bør en skallbukse være i beina???

Jeg vet det ikke finnes noe fasitsvar på dette, men litt erfaringer på området kan kanskje hjelpe meg litt :)

Den bør i alle fall ikke være for kort! ;) Bedre med litt for lang enn litt for kort. Jeg liker mine bukser omtrent som en dressbukse når det gjelder lengde. Dessuten er det ikke så dumt med litt ekstra livvidde heller, siden man da kan få en bra luftemulighet hvis man bruker bukseseler i stedet for belte.

Arcteryx Theta SV er knall, men kanskje litt overkill som en allroundbukse. Norrøna Dovre er også meget bra. Var nettopp en runde i Oslo for å se om noen hadde fått inn 2010-modellen, som er Proshell. Jeg vil anta at den er noe lettere, og kanskje litt tynnere og stivere også. Mer som en skallbukse enn 2009-modellen i XCR som er både kraftig og relativt myk i stoffet til å være GTX. Jeg ville ventet til den nye modellen kommer i handelen, kanskje den har lufteglidelåser ala Finnskogen, som er en mye bedre løsning enn de på 2009-modellen av Dovre. Med gode luftemuligheter er Dovre et meget bra kompromiss til en helårsbukse. Litt varm til de varmeste dagene, men da kan man uansett gå i shorts og ha buksa i sekken.

Dessuten kan man få 2009 Dovre til en bra pris nå, burde være mulig å få den ned på 1500kr. Da får man mye bukse for pengene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Vil ikke si den blir for kort i small men akkurat passe. Men når jeg står oppreist med buksa normalt rundt livet (5-10 cm nedenfor navelen) så rekker den akkurat ned i gulvet bak hælen. Medium er ca. samme bare at da kan jeg dra buksa litt lenger opp på magen uten at påvirker beinlengden. Får fint en tynnere bukse under begge.

Skallbukser med litt langt skritt har vel en tendens til å skli opp (har ikke fått ølvom enda ;)) på magen, men kan vel også gli ned hvis man f.eks. bærer tung sekk. Liker egentlig ikke bukseseler da disse som regel drar buksa langt opp i skrittet slik at selene blir slake og ubehagelige. Er det lurt å ha litt lengde i beina eller bør den være akkurat passe?

Har vært innom et par, tre sportsbutikker, men de om jeobber der har ikke peiling og null erfaring. Håper å få litt hjelp her :)

Dette er ikke enkelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Nå har jeg vært en runde å prøvd ulike bukser. Men felles for dem alle er at de er veldig lange i skrittet og relativt korte i beina (saggebukse). Må som regel opp en størrelse å trekke buksa langt på magen for å de skal passe. Karakteriserer meg selv som ganske normal i kroppstørrelse. Virker på meg som at mange produsenter fokuserer på utseende fremfor funksjonalitet... Mulig jeg tar feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Ingen i mitt område som har den, så jeg har ikke fått prøvd den. Den ser veldig bra ut :D Jeg prøve Trollveggen, men den ble for kort i beina for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du prøve noen som kan fås med ulike benlengder. Arcteryx Theta SV er vel for dyr, men du kan jo vurdere en bukse som ikke er skallbukse?

Kjøpte Lundhags Traverse forrige helg, den får man med tre ulike benlengder. Jeg er 192cm og smal rundt livet, og ekstra benlengde satt som et skudd uten at den ble for vid noe sted. Passelig høy i livet. Bukser som f.eks Dovre og Finnskogen er høyere i livet, men det er nok mer pga funksjon enn mote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phaselock

Jeg har et par "vanlige" softshell bukser. Det er skallbukse jeg trenger.

Jeg har Tilak Storm hjemme på prøve: http://www.tilak.cz/upload/produkty/photo/09_Storm_pants_black_red.jpg

Passformen er bra, men jeg må trekke den litt opp på magen for at den skal sitte bra. Heldigvis er det mulighet for å sette på avtagbare bukseseler. Skulle gjerne hatt Arcteryx, men jeg synes det blir at for dyrt. Tilak er forresten til halv pris på vpg.no

Forresten imponert over vekta på rundt 450g (jakke veier også rundt 450g).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Phaselock

Synd jeg ikke så det tilbudet litt før. Men jeg gikk for Tilak bukse og jakke og er strålende fornøyd. Et par bukseseler gjorde susen, og sitter som et skudd. Dessuten fikk jeg både bukse og jakke fra Tilak for prisen av bare jakka fra Arcteryx (på tilbud). Arcteryx er sikkert bedre, men Tilak holder til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen som hadde gammel Dovre i min størrelse, men endelig er det mulig å skaffe nye.

Jeg fikk den nye på fredag, og har prøvd den i løpet av helgen

Tynnere stoff, sømmene litt anerledels, og noen "lufteluker" jeg ikke skjønner meg på.

Merket ikke store forskjellen i bruk, men noen detaljer viket lite gjennomtenkt, som f. eks at lommene er kortere/grunnere, og de (idiotiske) lufte"lukene.

Nye glidelåser virket derimot som en forbedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

Eg er på jakt etter ny bukse, og vurderar forskjellege alternativ. Planen var å kjøpe meg ei regntett men pustande bukse som eg kan bruke til det meste. Hovudbruksområdet er turar i fjell og fjøre, gjerne med overnatting i telt (3 sesongs bruk primært). Eg har fram til idag brukt jaktbuksa mi; av typen Norrøna Finnskogen, som eg er veldig godt fornøgd med. Denne er derimot "pusete" utvendig for å hindre lyd på snikjakt, og soleis ikkje verken hurtigtørkande eller spesiellt egna til sommarbruk (varm). Eg har til no gått i den lette fleecebuksa mi eller shorts når denne har vorte for varm. Eg har lagt igjen regnbuksa heime, då vekta på sekken er avgjernade for kosen på turen, spesiellt i sopass bratt terreng som eg går mest i. Fleecebuksa kjem forøvrig godt med som under bukse på kalde dager eller som kompensasjon for manglade isolasjon i soveposen på nettene med frost, so denne vert nok med i sekken uansett.

Eg er av typa som gjerne kjøper produkta som får prisane "mest for pengane", so prisklassa eg ser for meg er 1000-2000 kr. Eg har lest mykje på nettet rundt forskjellege alternativ, men ikkje funne ut verken kva type eller modell som passar mitt bruk best.

Fruen har kjøpt seg Bergans Breheimen til same bruk med har ikkje fått testa denne nemneverdig endå. Eg har også lest litt om Bergans Rask som virkar som eit greitt alternativ.

Alternativa til goretex/derimax kan vere ei tynn bommuls/polyester som ikkje er vanntett, då med ei regnbukse i sekken. Det eg tenkjer som det meste irriterandes med ei slik bukse er å verte våt på rumpa når ein tek pauser etc. Eg vurderar også softshell, feks Norrøna Svalbard Flex1 somkjentest god på, men kanskje vert noko varm på dei varmaste dagane (som det ikkje er mange av). Om eg har fortstått rett krev denne ei regnbukse i tillegg.

Er slitestyrken i buksene som reknast som nærmast vantett bra? Korleis kjem softshell ut? Reknar med her kanskje er mange med same bruksmønster som meg, men med mykje meir erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breheimen blir for varm til sen vår, sommer og tidlig høst. Bergans rask, tidl. anatomic kan du se nærmere på. Har den selv og fornøyd med den. Det du skal være obs på skall bekledning, uavhengig av type membran - på bukser at det er glidelås fra ankel og til hofte - helst 2 veis glidelås - samt at på jakker med lufting under armer. Selv om det heter tex og tax og zax blir det alltid kondens under klærne som membran ikke klarer å transportere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.