Gå til innhold
  • Bli medlem

Norrøna Trollveggen - litt forvirret


Lykkeliten

Anbefalte innlegg

I dag kom jeg over denne annonsen for Norrøna Trollveggen, og siden jeg er på jakt etter ei ny skalljakka syns jeg dette virker interresant.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=1100248&prodid=19759

Men så sjekket jeg hjemmesidene til Norrøna, lette frem til Trollveggen, og fant da dette:

http://products.norrona.com/webshop/tradepoint/b2c/ItemView.aspx?ID=0254-08%206678

På meg virker ikke dette å være samme jakken. Noen som har erfaringer her, og ellers erfaringer med Norrøna Trollveggen? Skal primært bruke den til å klatre med, så lurer på om det er plass til hjelm under hetten. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jakka du linka til fra amfibi er trollveggen med gore-tex membran, sannsynligvis gammel/utgående modell siden den er på tilbud. Jakka på norrona.com har dri3-materiale, som er rimeligere. Hvorvidt det ene materialet er bedre enn det andre, finnes det sikkert mange meninger om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linker til hos norrona er dems dri3 varriant. deres svar på bergans derimaxz...

Den som selges hos amfibi er goretex pro-shell varianten.

Altså en helt annen jakke.

Personlig har jeg ikke gode erfaringer med dri3 variantene av norrøna`s jakker.. men dette er en smakssak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollveggen har inntil nå blitt tilbudt i to forskjellige materialer; Goretex Proshell og Dri3 (Norrønas egen membran). Dri3 er vanligvis mye billigere, da Norrøna slipper å betale Gore. Jeg har en Trollveggen dri3 bukse og er fornøyd med den. Tror nok proshell "puster" noe bedre. Vil også tippe at faren for delaminering er noe mindre med Goretex. Tilbudet på prosjelljakka er jo meget godt.

Ser ut til at Norrøna nå satser mer på ekspedisjonsjakka Svaldbard (den finnes i både Proshell og Dri3). Jeg har brukt Trollveggen i ti år som "ekspedisjonsjakke", og er meget fornøyd med den. Svaldbard er lengre og har to par lommer. Trollveggen har blitt kortere, og har nå bare et par lommer (jeg liker å ha mange lommer på en slik jakke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok proshell "puster" noe bedre. Vil også tippe at faren for delaminering er noe mindre med Goretex. Tilbudet på prosjelljakka er jo meget godt.

Jeg har kjøpt den nye lofoten-jakka i proshell-materiale, og dette materialet er ufattelig dårlig. Blir slitt bare en såvidt SER på jakka. Nesten så det ikke er tull, heller. Fatter ikke at de klarer å lage et stoff som tåler så lite. Så i mine øyne er alle stoffer bedre enn proshell. Dri3 kan ikke være dårligere, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forstår jeg mer hva som er forskjellen.

Jeg er på jakt etter ei jakke til klatring/turer under kalde forhold, for eksempel den forestående turen til Mont Blanc nå til sommeren. Har en Klattermusen jakke med eVent membran som jeg er veldig fornøyd med, men problemet med den er at primært at den er for trang til å ha særlig mye klær under, samt at det ikke er plass til hjelm i hetta.

Vil Goretex varianten av Trollheimen bli for stor og tung til dette bruket? Virker på meg som den egentlig er laget for dette? Og vil dri3 varianten duge til dette bruksområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. Det kommer ny Trollveggen Pro Shell jakke til høsten. Har prøvd den på, og de har etter min mening kommet tilbake på rett spor. Stretchpartiene blir fjernet og den gode gamle stormhetta er tilbake. Fikk litt av godfølelsen jeg hadde i den klassiske Trollveggen sin ble kuttet ut for 4-5 år siden. Etter min mening finnes det bedre jakker på markede, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Trollveggen, men jeg har i det siste fått veldig sansen for Arc'teryx :) Hva med Arc'teryx Theta?

Arc'teryx har veldig god passform, i hvertfall til min kropp :D

Theta AR er en meget bra jakke, anbefales uten forbehold.

Så i mine øyne er alle stoffer bedre enn proshell. Dri3 kan ikke være dårligere, i alle fall.

I så fall er det Norrøna Lofoten det er noe galt med, ikke proshell. Mine tre proshelljakker har ennå ikke vist tegn til slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. Det kommer ny Trollveggen Pro Shell jakke til høsten. Har prøvd den på, og de har etter min mening kommet tilbake på rett spor. Stretchpartiene blir fjernet og den gode gamle stormhetta er tilbake. Fikk litt av godfølelsen jeg hadde i den klassiske Trollveggen sin ble kuttet ut for 4-5 år siden. Etter min mening finnes det bedre jakker på markede, men det er en annen diskusjon.

Da har Norrøna endelig tatt til vettet. Jeg har sett på forskjellige alternativer til den gamle Trollveggen jakka. Foreløpig har jeg endt ut med å bruke en Reconjakke. Det er en skikkelig god jakke, men noe tung og litt "overkill" i sommervær.

Har fortsatt trollveggenjakker som er brukbare, og har vel tid til å vente noen måneder.

(Etter å ha ventet nesten 1/2 år på ny Dovre bukse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mine proshellplagg heller, på innsiden. Utsiden derimot... Men det er beskyttelsesnylonet som er brukt fra produsent som er problemet, ikke proshell. Vær obs på jo lettere og mykere stoff, jo fortere blir det slitt.

Vil beskyttelsesnylonet være forskjellig fra merke til merke? Dvs vil det være forskjeller fra norrøna til arc´teryx? Dersom dette er tilfelle, så ligger nok gjerne problemet i lofoten-jakka alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaringer her, og ellers erfaringer med Norrøna Trollveggen? Skal primært bruke den til å klatre med, så lurer på om det er plass til hjelm under hetten. Noen som har innspill?

Jeg har både Trollveggen jakke og bukse i proshell - jeg er veldig fornøyd, mest med buksa.

Jakka er smal og kommer sjelden i veien, samtidig som den er romslig nok til at jeg kan ha en tykk genser under. Synes stretchpartiene gjør nytten sin, den er svært behagelig å bevege seg i.

Jeg er fornøyd med membranen og slitestyrken.

Prøvde akkurat jakka med en hjelm under(en vernehjelm litt større enn en klatrehjelm), og det gikk.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Dovre-jakke har borrelås for pelskant, noe jeg synes en helårsjakke må ha. Detjeg liker dårligst med Arc'teryx er at dette mangler.... Har Trollveggen Pro Shell slik borrelås? Det ser ut som utgaven i Dri3 ikke her det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Dovre-jakke har borrelås for pelskant, noe jeg synes en helårsjakke må ha. Detjeg liker dårligst med Arc'teryx er at dette mangler.... Har Trollveggen Pro Shell slik borrelås? Det ser ut som utgaven i Dri3 ikke her det....

Et godt poeng. Nei, Trollveggenjakka mi har ikke det.

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.