Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongers brenner / kokesystem


tcDigg

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg eit eller anna som eg kan koka vatn og mat med, er grøn så treng tips. Bruk vil vel i første omgang kun bli til ein eller to personar, vår/sommar/høst.

Trur ikkje det blir noko gourmet måltider til å begynne med så greier meg sikkert med noko enkelt. Skikkelig kaffi er forøvrig viktig - ser for meg ein kaffikjele med kokekaffi, eller eventuelt presskaffi. Trur eg såg at Jetboil hadde ein fiks presskaffiløysing, men virka litt begrensa til anna bruk...

Anbefalingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trudde stormkjøkken var litt "gammeldags" med rødsprit osv... men dersom en kan bruke gassbrenner så er det kanskje ikkje så dumt...

Skal ta å sjekke det ut... men blir det ikkje litt kostbart å kjøpe både stormkjøkkenet og gassbrenneren i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trudde stormkjøkken var litt "gammeldags" med rødsprit osv... men dersom en kan bruke gassbrenner så er det kanskje ikkje så dumt...

Skal ta å sjekke det ut... men blir det ikkje litt kostbart å kjøpe både stormkjøkkenet og gassbrenneren i tillegg?

Med rødsprit funker det. Det brenner stille, men det tar sin tid før vannet koker.

Gassbrenner til Trangia koster 4-500 kroner. Jeg kjører et slikt system nå for tiden og det er veldig, veldig kjekt! Raskt og enkelt. Jeg var heldig og kom over et helt sett med brenner + kokekar/vindskjerm på tilbud til 499 for noen år siden.

Tror jeg skal kjøpe meg en rødspritbrenner også til de gangene jeg ikke har det travelt og vil nyte stillheten mens vannet kokes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primus kommer med en ny varmevekslervariant nå fremfor sommeren. Førsteintrykket er at den (emm.) er betraktelig bedre en konkurrentene, den er også billigere. Om du skal ha vannkoker og kan vente, vil jeg anbefale deg å vente til den er kommet i butikkene slik at du kan sammeligne.

Eta-solo-stove-355083-new_170x170.jpg

For øvrig: jetboil og dess like (også nevnte primus) har for konsentrert flamme til at de egner seg til serlig mye annet enn vannkoking.

Ellers får du som nevnt over trangia stormnkjøkken med gassbrenner, evt kjøpt løst. Det fungerer veldig godt, og gir mye høyere effekt enn vanlig rødspritbrenner til f.eks vannkoker. Du har også etapower settet fra primus, som vil koke vann mye kjapper bpag varmeveksler, men også her er det en veldig konsetrert flamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic:

Seventh: jeg kjenner ikke til den nye primusen, men hva er det som gjør at du mener at den er bedre enn konkurrentene?

Den ser jo ut til å være en variant av jetboil og msr reactor.

On topic:

TcDigg: Jeg ville kjøpt en gassbrenner hvis jeg var deg.

Toppmonterte brennere får du ned i en 5-600 kr, og hvis du kjøper en kaffekjele i tillegg er du kanskje dekket opp for mange turer.

Ulempen er at de ofte har en konsentrert flamme som gjør steking vanskelig, og også gryteretter kan lettere svi seg.

I tillegg er de mer ustabile/ topptunge og vanskelige å skjerme for vind.

Hvis du går for denne varianten ville jeg tittet på optimus crux, som er meget liten og lett, samtidig som den har svært god spredning på flammen i forhold til størrelsen.

Slangemonterte gassbrennere er mer stabile, og har som oftest bedre spredning av flammen enn toppmonterte.

Hvis du skal lage litt mat, feks speilegg til frokost er dette en stor fordel.

De er gjerne litt dyrere, men hvis du kjøper en msr windpro eller tilsvarende har du en brenner du kan bruke til det meste i mange år.

Windpro har medfølgende vindskjerm, hvis du går for en av de andre variantene er dette noe du bør vurdere å kjøpe i tillegg.

Etapower er nevnt her, og jeg har ingen erfaring med det, med det virker som et bra system, kanskje litt overkill for ditt bruk..?

Jeg vet heller ikke hvordan det er å bruke kjeler o.l. som ikke er tilpasset systemet på den brenneren, eksempelvis en kaffekjele, men det er det kanskje andre som kan svare på.

Jetboil og msr reactor (og den nye primusen som kommer)er jo liknende systemer, men kanskje enda mer rettet mot kun koking av vann.

Hvis du går for et sett som Etapower eller trangia følger det med div gryter, hvis ikke må du jo ha dette i tillegg, men da kan du jo feks bare kjøpe en kaffekjele tilå begynne med, og så fylle på etterhvert som behovet og ønskene kommer.

Dropp rødspriten hvis ikke du er av typen som liker å vente på noe godt, lenge...

Jeg synes det er for lenge å vente et halvt å på kaffen om morgenen...

Bensin/parafin er for spesielt interesserte når det er til sommerbruk. (her er det sikkert mange som er uenige med meg, men jeg mener må det)

Dette spesielt når du gir inntrykk av at dette er din første brenner (?)

Gass er renslig og enkelt og effektivt

Gass Gass Gass! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic:

Seventh: jeg kjenner ikke til den nye primusen, men hva er det som gjør at du mener at den er bedre enn konkurrentene?

Den ser jo ut til å være en variant av jetboil og msr reactor.

Pris er vel hovedankepunktet her. Jeg mener jeg å huske at både varmevekslerpatenten og brenneren i jetboil er fra primus, men produsert på lisens av jetboil. Hvilket burde tilsi at Primus har vel så gode forutsetninger til å lage en minst like god vannkoker. Med gamle EtaExpress hadde de en variant som var like kjapp, men MYE mer knotete og vinglete i bruk.

Det er fem punkter jeg mener gjør etasolo bedre enn jetboil:

1: (og denne er viktig) du får plass til en 100grams standard gassboks sammen med alt det andre inne i kokekaret. Det blir 20 liter vann i stedet for 10 liter, som du får med 50gramsboksen som passer inne i jetboil.

2: Du har et bedre og enkelt hurtigfeste.

3: Du kan (om jeg ikke husker feil) henge den opp uten å kjøpe jetboils opphengssystem(som for øvrig er vanskelig å få tak på)

4: Du får med kaffepresse i pakken.

5: Pris. Jetboil koster ca 1050kr, legg på 250 så har du kaffepressen også. Oppheng vet jeg ikke hva koster men jeg vil anta ca 300kr. Alternativt koster fotstøtten 279. Jetboil med litt tilbehør ut over bare et kokekar mener jeg blir vel dyrt. MSR Reactor har jeg ikke prøvd, det meste fra MSR er fantastisk bra, men desverre er mye av det vel dyrt i innkjøp om man kjøper fra norge. Reactor koster mellom 1900 og 2200. EtaSolo blir sannsynligvis kostende under 850kr.

La meg ta et godt gammeldags forbehold i forholdt til dens påståtte fantastiske egenskaper - jeg har ikke fått prøvd EtaSolo på tur ennå. Men førsteinntrykket er veldig bra.

On topic:

Etapowersettene har (om jeg ikke husker feil) akkurat samme brenner som EtaSolo, EtaExpress og Jetboil. Altså er det lett for at gryteretten brenner seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg rådet til Bøygen; kjøp en lett gassbrenner du skrur rett på gassboksen. Crux får meget gode kritikker i tester, og har mange tilhengere (bl.a. meg).

Riktignok egner den seg best til vannoppkok, men med litt trening klarer du også å lage annen mat på den. Jeg bruker Cruxen sammen med forgjengeren til følgende kjelesett:http://www.oslosportslager.no/produkt/optimus-terra-weekend-mini-kjelesett-9768.aspx. Da får du et komplett minikokesystem, som riktignok står noe ustabilt, men da har du et superlett, fleksibel kokesystem som nesten ikke tar plass. I motsetning til JetBoil ol systemer kan du bruke vanlige kaffekjeler og større kjeler på gassbrennern.

Hvis du synes dette blir for dyrt får du billigere løsninger, som veier litt mer og tar litt mer plass. Blir du mer interessert kan du kjøpe en multifuelbrenner for mer avansert kokekunst og varming av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia stormkjøkken med trangia gassbrenner har en del fordeler

- Komplett og velfungerende kokesystem med brenner, vindskjerm, kjeler (i flertall!) og stekepanne.

- Stabilt

- Enkelt i bruk

- Robust

- Tåler noen få minusgrader hvis du tør fyre med gassboksen opp-ned (Trangia-innsatsen har forvarmingsbøyle, de fleste andre gassløsninger har ikke).

Vekt og volum er ikke helt gærn med tanke på at dette er et komplett system. Prisen er heller ikke av de verste, litt under 500 for gassbrenner, tror jeg, og 8-900 for stormkjøkkenet (inkluderer også en liten messingdings som kan være en grei backup).

EDIT: Du finner trangia stormkjøkken til 4-500 kr hvis du vil ha i aluminium uten fancy belegg.

Slik jeg ser det - skal det godt gjøres å slå trangia som totalsystem hvis du skal gjøre noe som helst mer avansert enn å koke vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en lett gassbrenner på meg, bestillte en Soto OD-1R Micro Regulator Stove fra REI nå i kveld.

Er ein liten sjanse å ta sidan den er forholdsvis ny og ikkje så kjent, men er utvalgt til Editors Choise av Backpacker Magazine nå i 2010. Anmeldelsane på REI er og fin lesing...

Nokon som har ein slik her på forumet?

Jeg har den ikke, men fikk sannelig lyst på den nå! Liker tanken på å bare knipse den i gang som en lighter istedet for å fomle med fyrstikker eller lighter for å fyre opp.

Håper du kommer med en liten review når du har fått testet den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken på å bare knipse den i gang som en lighter istedet for å fomle med fyrstikker eller lighter for å fyre opp.

Er ikkje det tilfellet for dei fleste gassbrennarane no? Eg har to brennarar frå Primus, og begge har piezotenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en lett gassbrenner på meg, bestillte en Soto OD-1R Micro Regulator Stove fra REI nå i kveld.

Er ein liten sjanse å ta sidan den er forholdsvis ny og ikkje så kjent, men er utvalgt til Editors Choise av Backpacker Magazine nå i 2010. Anmeldelsane på REI er og fin lesing...

Nokon som har ein slik her på forumet?

Har heller ikke den, men det virker jo som en veldig hendig sak, og kjempelett.

En lett og grei vindskjerm som ikke medfører gloheit gassboks, og du får bra fyringsøkonomi også.

Hva slags kjeler/panner har du tenkt å bruke?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte i samme slengen GSI Halulite Ketalist Cookset frå REI.com. Synes det såg litt kjekk ut, både isolert kopp med lokk, skål, gaffel-skjei pakkes sammen oppi kjelen. Skal visst også være plass til ein 100g gassbeholder. Den er kanskje litt stor i volum sammenlikna med mindre "reine" panner, men er jo veldig lett...

Er fortsatt veldig usikker på kva min preferanse av kokeutstyr er så må jo berre begynne ein plass...

Kva bruker folk her på forumet... panner eller kjele, eller begge deler? Tar gjerne imot anbefalinger på panne/pannesett...

Ang. vindskjerm... har ikkje tenkt på det i det heile... anbefalingar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en lett gassbrenner på meg, bestillte en Soto OD-1R Micro Regulator Stove fra REI nå i kveld.

Er ein liten sjanse å ta sidan den er forholdsvis ny og ikkje så kjent, men er utvalgt til Editors Choise av Backpacker Magazine nå i 2010. Anmeldelsane på REI er og fin lesing...

Nokon som har ein slik her på forumet?

Takk for tipset! Jeg har en snart; bestilte en nå i kveld. Fant den litt rimeligere på eBay ($65 ink porto).

mvh,

OS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje det tilfellet for dei fleste gassbrennarane no? Eg har to brennarar frå Primus, og begge har piezotenning.

Mulig det. Jeg har Pocket Rocket og Trangia gassbrenner og ingen av de har piezotenning. Det er i alle fall på "Must Have" lista for neste gassbrenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestillte i samme slengen GSI Halulite Ketalist Cookset frå REI.com. Synes det såg litt kjekk ut, både isolert kopp med lokk, skål, gaffel-skjei pakkes sammen oppi kjelen. Skal visst også være plass til ein 100g gassbeholder. Den er kanskje litt stor i volum sammenlikna med mindre "reine" panner, men er jo veldig lett...

Er fortsatt veldig usikker på kva min preferanse av kokeutstyr er så må jo berre begynne ein plass...

Kva bruker folk her på forumet... panner eller kjele, eller begge deler? Tar gjerne imot anbefalinger på panne/pannesett...

Ang. vindskjerm... har ikkje tenkt på det i det heile... anbefalingar?

Ser greit ut det også, og lettvekt er tydelig din greie. kjører med Trangiakjeler, det hadde jeg rett og slett. Ikea har faktisk ei teflonsteikepanne til 25,- som veier 300 gram. Den er faktisk overlegen de fleste turpanner, og lettere enn enkelte i rustfritt.

Vindskjerm: jeg bruker hjemmelaget av tynne alu-plater. Det finnes noen av folie omtrent som folien i engangsgriller, de ganske lette, og holder utrolig lenge om du ruller de rundt ei flaske i stedet for å brette.

Du trenger en ring med spor i som du kan tre over regulerings hendelen, slik at varmen til gassboksen blir redusert, og en du kan forme som en sylinder som går noen cm under brennerhodet, og oppetter kjelesidene. Det må slippe litt luft igjennom langsmed kjele-siden. jeg har god erfaring med ca 1/2 cm avstand.

Mye å velge i, du kan lete litt etter Nansenkjele (Nansen cooker) og kokewilly på nettet, så får du se et par løsninger med ekstemt god virkningsgrad.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare sjekke...

Påstår du at Primus får plass til en ekstra gassboks inni koppen? For det første så rommer Jetboil sin kopp en desiliter mer vann og for det andre så går den standard 100g boksen deres lett nedi.. Syns no helt ærli at de var fryktelig like.. Primus sin er dog mindre, lettere og bitte litt grann tregere. Er Jetboil for dyr her så bestill alt fra ebay..

Pris er vel hovedankepunktet her. Jeg mener jeg å huske at både varmevekslerpatenten og brenneren i jetboil er fra primus, men produsert på lisens av jetboil. Hvilket burde tilsi at Primus har vel så gode forutsetninger til å lage en minst like god vannkoker. Med gamle EtaExpress hadde de en variant som var like kjapp, men MYE mer knotete og vinglete i bruk.

Det er fem punkter jeg mener gjør etasolo bedre enn jetboil:

1: (og denne er viktig) du får plass til en 100grams standard gassboks sammen med alt det andre inne i kokekaret. Det blir 20 liter vann i stedet for 10 liter, som du får med 50gramsboksen som passer inne i jetboil.

2: Du har et bedre og enkelt hurtigfeste.

3: Du kan (om jeg ikke husker feil) henge den opp uten å kjøpe jetboils opphengssystem(som for øvrig er vanskelig å få tak på)

4: Du får med kaffepresse i pakken.

5: Pris. Jetboil koster ca 1050kr, legg på 250 så har du kaffepressen også. Oppheng vet jeg ikke hva koster men jeg vil anta ca 300kr. Alternativt koster fotstøtten 279. Jetboil med litt tilbehør ut over bare et kokekar mener jeg blir vel dyrt. MSR Reactor har jeg ikke prøvd, det meste fra MSR er fantastisk bra, men desverre er mye av det vel dyrt i innkjøp om man kjøper fra norge. Reactor koster mellom 1900 og 2200. EtaSolo blir sannsynligvis kostende under 850kr.

La meg ta et godt gammeldags forbehold i forholdt til dens påståtte fantastiske egenskaper - jeg har ikke fått prøvd EtaSolo på tur ennå. Men førsteinntrykket er veldig bra.

On topic:

Etapowersettene har (om jeg ikke husker feil) akkurat samme brenner som EtaSolo, EtaExpress og Jetboil. Altså er det lett for at gryteretten brenner seg =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.