Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe oppblåsbar kajakk - trenger hjelp....


pierce

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å begynne med kajakk (mest for trening i første omgang). Ikke så interessert i å bruke en stor formue på dette heller.

Ser det selges en del oppblåsbare kajakker til bla 2-4.000,- . Hvordan er disse egentlig? Tenker da på kvalitet, komfort, bruk på sjø/innsjø osv.?

For meg uten bil er jo dette veldig genialt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en AdvancedFrame Kayak ( nr 2 på lista: http://www.advancedelements.com/advancedframe.html ) som jeg kjøpte på impuls. Den er treg sammenlignet med andre rekreasjonskajakker men du får faktisk en fin padleopplevelse i den. Men ettersom jeg har forsøkt flere andre harde kajakker så kommer denne til kort på alle mulige områder med unntak av lagring.

I tillegg til å være treg synes jeg også at den har liten laste kapasistet. Spesielt hvis du skal ha med med bæreveske/sekk og pumpe.

Den er brukt 4 ganger på 3 år, og det sier vel sitt.

Den passer best til å ha på hytta eller i seilbåten for å ta korte turer på stille vann. Jeg har ikke forsøkt den i elv, men den skal hvist passe ganske bra til det.

Den er ganske robust og godt bygget. Jeg vil ikke kalle den for en leke/bade kajakk, den er alt for god til det.

Jeg er 1,79 høy og er du mye over 1,80 bør du styre unna denne.

Min er tilsalgs. For de som ønsker seg en svært stabil kajakk for en billig penge så kan de ta kontakt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?CategoryID=53&do=list

her får du alpacka for halve prisen av den skandinaviske leverandøren. kommer på rundt 900dollar for båt+ekstrautstyr+frakt fra colorado. men årene der er dyre.

pratet med en behjelpelig dame derfra, hun estimerte leveringstid på en uke hvis de hadde ordren på lager.

for rundt 5000 er ikke dette et så dårlig alternativ til de andre oppblåsbare kanskje..? de 2,5kiloene er hvertfall uslåelige.

vh kristoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.alpackaraft.com/store/index.cfm?CategoryID=53&do=list

her får du alpacka for halve prisen av den skandinaviske leverandøren. kommer på rundt 900dollar for båt+ekstrautstyr+frakt fra colorado. men årene der er dyre.

pratet med en behjelpelig dame derfra, hun estimerte leveringstid på en uke hvis de hadde ordren på lager.

for rundt 5000 er ikke dette et så dårlig alternativ til de andre oppblåsbare kanskje..? de 2,5kiloene er hvertfall uslåelige.

vh kristoffer

i tillegg vil bla 25% mva tilkomme....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her kommer svar fra importøren av båtene:

Det er ikke riktig at båtene kan skaffes til halv pris noe sted. Alt som virker å være for godt til å være sant er som regel det :). Posteringen inneholder ikke MVA som påpekt, men det fremkommer heller ikke at det tilkommer frakt fra usa. Sist ikke minst, sammenligner man her båten uten spraydeck med spraydeck. Dette utgjør alene 2000 kr. Vi selger alle våre båter med spraydeck inkludert i prisen, da vi anser det som obligatorisk for optimal komfort i båten.

Produsenten har gitt www.Packrafting.com har enerett på salg av båtene i Norge. Det vil si at alle som henvender seg dit vil bli henvist til www.packrafting.com. Vi håndterer all support og salg av båtene i Norge.

Vi har forsøkt å holde prisene så lave som mulig. Vi følger dollarkursen og ligger kun ca 9% høyere i pris enn USA.

Her er regnestykket:

Priser fra www.packrafting.com:

Denali Llama inkludert spraydeck :..................NOK 9 375 inkl MVA

Frakt ca 100 kr.................................................NOK 100

----------------------------------------------------------------------------------

SUM..................................................................NOK 9 475 inkl MVA og frakt

Priser fra USA:

Denali Llama inkludert spraydeck: USD 990 (790 + 200)

Dollarkurs (kursen du får i banken pr April 2010): 6.1* USD 990 = 6039 NOK

Merverdiavgift 25%:.....................6039 * 1.25= NOK 7549 inkl MVA

Frakt: ca 850 kr + 25% mva på frakt..................NOK 1062 inkl MVA

------------------------------------------------------------------------------------

SUM....................................................................NOK 8611 inkl MVA og frakt

Differanse = 9475-8611= 864 NOK

Prosentandel =9%

Man kan nok oppnå noe rimeligere frakt fra USA, men man må da regne opp mot 3 ukers leveringstid.

Vi mener fordelen med å kjøpe lokalt, få lokal support og få levert båtene på dagen til en brøkdel av fraktkostnadene gjør at det er verdt å betale 9% mer. Dette er produsenten også enig i og har derfor gitt oss denne eneretten på salg av båtene.

Håper dette var oppklarende :-).

Packrafting.com drives av packrafting entusiaster og vi har mer interesse av å spre sporten enn av å tjene penger på dette.

Kontakt oss på [email protected] for ytterligere spørsmål.

Kan forøvrig gi 5% rabatt (ut mai 2010) til alle som henviser til denne posteringen på fjellforum. Dette som belønning for god research ;-) Da burde prisforsjellen være minimal, ca 4 % :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjøpte denne på Jula i fjor på salg til 2000,-

http://www.coleman.com/coleman/colemancom/detail.asp?product_id=5995-475&categoryid=31008

Den var komplett med årer, eletrisk pumpe, drikkeflaske, +++

Har ikke testet den enda, men anledningen gir seg snart. Har Ally også, og tenkte at kajakken kunne brukes når jeg var alene, eller vi var 4 på tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man ikke er like sprek som dere, og planlegger å benytte båten primært som fiskefartøy/fremkomstmiddel og ikke elverafting, så ser jeg ikke helt at spraydekket til 200dollar er så obligatorisk.

de fleste bilder/videoklipp jeg har sett av den i bruk er tross alt uten spraydekk, selv om det sikkert kan være kjekt å ha.

frakten oppgis fra alpackaraft.com til 68dollar, og båten til 790.

det skulle tilsi: (med dollarkurs 6,1)(selv om feks skandiabanken gir 5,98 i kurs...)

790+68=858dollar,

858*6,1=5234kr

mva; 5234*1,25=6542kr

mulig det også tilkommer gebyr fra tollvesenet på 200kr..? (det er for meg noe uklar presisering fra toll.no på dette området. noen som vet mer ang det?)

dersom det er mulig å kjøpe uten spraydekket fra lokal leverandør blir det hele mye mer interessant for sånne som meg. det er tross alt helt sikkert fordeler med å ha support lokalt.

2500 til 3000kr er trolig en merkbar differanse for folk flest, vel og merke dersom man kan klare seg uten spraydekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspill.

Du vil nok uansett bli henvist til oss ved kjøp i USA.

Vi kan også selge båter uten spraydeck for de som ønsker å spare de ca. 2000 kronene dette koster ekstra.

Grunnen til at vi kun lagerfører båter med spraydeck er enkel: Fordelene er for store til å ignorere, selv for fiske og padling på rolig vann. Spesielt med årets modell, der spraydecket også kan tas helt av.

Vi hadde i starten mange kunder som først kjøpte uten spraydeck, men så angret seg og ønsket å ettermontere spraydeck. Dette fikk oss til å starte med å kun lagerføre båter med spraydeck.

Uten spraydeck vil man selv ved padling på flatt vann vil man ta inn vann i båten da det drypper fra årene for hvert åretak. Dette betyr at man blir våt gjennom klærne etter hvert og det kan lett komme et par liter vann i båten etter en times padling. Dette unngår man med spraydeck, samt at man holder varmen bedre og kan også padle i regn og samtidig holde halve kroppen helt tør. Spraydecket er også utmerket for fiske da man slipper å få fisk og slim nede i båten, sammen med klær etc. Man unngår også å risikere å få fiskekroker etc in i båten som potensielt kan punktere båten om man skulle være ekstra uheldig.

Alt i alt: Kjøp båt med spraydeck. Det er ikke her du bør spare pengene. Det er vår sterkeste anbefaling etter å ha solgt båtene i 5 år i Norge. Hundrevis av fornøyde norske kunder tar ikke feil :)

En god nyhet for de som absolutt ikke vil kjøpe spraydeck, vil spare maksimalt med penger og kun skal bruke båten til lett bruk på rolig vann. Kjøp en Scout. Nyhet for 2010:

http://www.packrafting.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=16&category_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=18

mvh

www.packrafting.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
hvis man ikke er like sprek som dere, og planlegger å benytte båten primært som fiskefartøy/fremkomstmiddel og ikke elverafting, så ser jeg ikke helt at spraydekket til 200dollar er så obligatorisk.

de fleste bilder/videoklipp jeg har sett av den i bruk er tross alt uten spraydekk, selv om det sikkert kan være kjekt å ha.

dersom det er mulig å kjøpe uten spraydekket fra lokal leverandør blir det hele mye mer interessant for sånne som meg. det er tross alt helt sikkert fordeler med å ha support lokalt.

2500 til 3000kr er trolig en merkbar differanse for folk flest, vel og merke dersom man kan klare seg uten spraydekket.

Dersom du vil pakke deg godt inn / våtdrakt o.l så kan du droppe spraydekket (og evt. liggeunderlaget). Dersom du har planar om å bruke båten i all slags temp. og værforhold utan at du er veldig godt innpakka vil eg tilrå å kjøpe spraydekket. Ved normal bruk på relativt stille vatn vil det komme ein del vatn inn i båten. Eg prøvde båten min for første gong på fredag (roleg vatn - fisketur) og satt i båten i shorts, og konstaterte då at eg var veldid glad for at eg kjøpte med spraydekket + liggeunderlaget (Ether Sleeping Pad). Eg kunne då etter fisketuren gå tørrskodd i land igjen, og var relativ varm på beina då både spraydekket(verna mot vatn, og trekk /kulde ovanfrå) og liggeunderlaget (isolerte kulden frå mykje snøsmeltingsvatn) var i bruk.

Det er ikkje tvil om denne båten er genial for packrafting. Det er fokusert veldig på vekt, vekt og atter vekt i løysingane, men dei er veldig geniale, og båten er perfekt som hybridbåt til mange forskjellige aktivitetar. Med båt, årer og diverse ustyr (til.utstyr) så er oppakninga på mellom 3-3,3Kg!!.

- Ta av spraydecket heilt og den kan brukast til både badebåt(leikebåt) - madrass i vatn og på sjø.

- Ved å ta ut noko luft i den kan du bruke den til madrass/liggeunderlag når du skal sove utandørs.

- Fiske-, -ekspedisjonsbåt

- Fraktebåt

- Raftebåt.

Den er dog dyr i innkjøp, men har du planar å bruke båten mykje til aktivitetar ovanfor så er denne båten perfekt!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.