Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt og grill


espen0102

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er en 14 år gammel gutt som er friluftsinteressert og er en del på overnattingstur i skogen med venner. Jeg skal kjøpe et lite lett telt, for til nå har jeg dratt med meg et stort 4-mannstelt. Jeg skal kjøpe det for mine egne penger så det kan ikke være for dyrt helst rundt 500. Jeg har sett litt på Backpacker 1- og 2-mannstelt på xxl. Er det noen som har en av de som kan anbefale dem? Jeg er ikke så mye på telttur i regn, mest i fint vær.

Jeg skal også kjøpe meg en liten lett grill siden det ikke er lov å tenne bål i skogen mellom 15. april til 15. august. Er det noen her som gjør det? Går det bra hvis man er forsiktig og finner et fint sted???

Men jeg skulle helst hatt en grill da. Burde jeg kjøpe gass eller kull/ved grill? Grillen skal helst ikke være så dyr den heller. Er det noen som har et tips eller to?

Tusen takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lokale Jernia-butikk selger akkurat nå en Weber minigrill til 200 kr. Svart metallboks akkurat stor nok til å legge et par vedkubber oppi. Med en slik en kan du brenne et (lite) bål, og du kan selvsagt bruke grillkull i den. Spring til din lokale jerniabutikk og se om de også har dette tilbudet.

Telt til 500 kr er trolig ikke verdt pengene, men det kan selvsagt holde til småturer på steder der vind ikke er noe problem. I så fall ville jeg tatt med en lett presenning. Hvis teltet er tett kan du spenne den opp som et tak over inngangen, det er vanvittig luksus å kunne stå tørt og fint utom teltdøra. Hvis teltet skulle lekke kan du spenne presenningen over som en forsterkning.

Eller dropp hele lurveteltet og skaff deg myggnetting og en presenning på 3*4 meter.

EDIT: Ser at du vil kjøpe telt fra XXL. De pleier ha rause returordninger dersom ting ikke fungerer. Jeg har relativt god tro på knalltilbudene fra XXL, så ikke hør på gretne grinebitere, men løp og kjøp! Trolig funker teltet helt greit til det du vil bruke det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Jeg har hatt flere netter i Backpacker 2 fra XXL. Både i øspøs regn og i solsteik :) Teltet funker, og holdt tett natten gjennom med jevnt regnver. veier tre kg og koster 399,-. Så du får mye telt for pengene.

Ifølge selger på XXL ble Backpacker teltene laget av Helsport for XXL, om dette stemmer vet jeg ikke.

Men kan absolutt anbefales med tanke på prisen.

post-6845-133474683135_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lokale Jernia-butikk selger akkurat nå en Weber minigrill til 200 kr. Svart metallboks akkurat stor nok til å legge et par vedkubber oppi. Med en slik en kan du brenne et (lite) bål, og du kan selvsagt bruke grillkull i den. Spring til din lokale jerniabutikk og se om de også har dette tilbudet.

Telt til 500 kr er trolig ikke verdt pengene, men det kan selvsagt holde til småturer på steder der vind ikke er noe problem. I så fall ville jeg tatt med en lett presenning. Hvis teltet er tett kan du spenne den opp som et tak over inngangen, det er vanvittig luksus å kunne stå tørt og fint utom teltdøra. Hvis teltet skulle lekke kan du spenne presenningen over som en forsterkning.

Eller dropp hele lurveteltet og skaff deg myggnetting og en presenning på 3*4 meter.

EDIT: Ser at du vil kjøpe telt fra XXL. De pleier ha rause returordninger dersom ting ikke fungerer. Jeg har relativt god tro på knalltilbudene fra XXL, så ikke hør på gretne grinebitere, men løp og kjøp! Trolig funker teltet helt greit til det du vil bruke det til.

Hvem av Webergrillene er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også om du kan få kjøpt et brukt telt, f. eks. på kjøp og salg siden her på forumet.

Sånne mini-griller som dette funker bra. Vi har en slik en på hytta en den funker veldig bra (mye bedre enn engangsgrill) og står stødig på sine 3 bein. Vi kjøpte den i Norge, men her fant jeg et bilde:

http://www.kaiserstuhlshop.de/catalog/de/garten-welt-128/grillen-129/sagaform-mini-bbq-grill-durchmesser-grun-1121.html

Om den er så praktisk å ta med på tur volummessig er en annen sak. Kanskje bør du lete etter noe mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også om du kan få kjøpt et brukt telt, f. eks. på kjøp og salg siden her på forumet.

Sånne mini-griller som dette funker bra. Vi har en slik en på hytta en den funker veldig bra (mye bedre enn engangsgrill) .

Det skal ikke mye til. Engangsgriller er noe dritt. Du kan heller grille på en fyrstikk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et telt som ligner veldig på Backpacker 1 (mitt heter Quecha et-eller-annet og ble kjøpt på XXL for lenge siden).

Jeg har overnattet i det noen ganger på f.eks. kajakktur, og syns det er veldig trivelig:-) Med åpningen helt åpen ligger man jo halvveis under åpen himmel, og begynner det å regne er det bare å dra opp glidelåsen. Men... Det er bare enkel duk, vanntett sådann, og det blir kondens inni den når det regner. Den har holdt meg tørr i styrtregn, men skal jeg overnatte flere dager på rad tar jeg gjerne et annet telt. Det er kun plass til en person, med noe bagasje. Jeg vil tro det funker bra til helgetur i Nordmarka.

Hva med en slik grill? Botun Flatpack sammenleggbar grill i rustfritt stål:

http://www.gassgriller.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=&product_id=11&category_id=4&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=28

Den ser ikke så stor og tung ut, og er enkel å transportere. Har noen prøvd denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg hadde en slik sammenleggbar grill for mange år siden. Nesten helt lik den som er nevnt her. Fin til å ha med i sekken eller i kanoen. Den ble aldri så varm at metallplatene buklet seg. kanskje fordi platene er så små at hele platen blir like varm og så er den "hengslet" i alle hjørnene noe som også hindrer at den vrir seg på grunn av varmen.

Stort sett så bruker jeg ikke grill på lengre turer, bare på dagsturer med familien. På "mine egne" turer bruker jeg primus eller så bruker jeg hodet og tenner bål der jeg mener det er tilrådelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espen0102: Hvorfor vil du ha grill?

Av og til kan det være kjempeflott å grille, men til vanlig ville jeg ha valgt et stormkjøkken eller en gass-primus med kjele og en liten stekepanne. Da blir det lettere og mer effektivt å koke vann, ris, pasta eller havregrøt. Du kan steke pannekaker :lol: og har mange flere muligheter enn med en grill. Pluss at du sannsynligvis sparer en del vekt!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espen0102: Hvorfor vil du ha grill?

Av og til kan det være kjempeflott å grille, men til vanlig ville jeg ha valgt et stormkjøkken eller en gass-primus med kjele og en liten stekepanne. Da blir det lettere og mer effektivt å koke vann, ris, pasta eller havregrøt. Du kan steke pannekaker :) og har mange flere muligheter enn med en grill. Pluss at du sannsynligvis sparer en del vekt!

Lykke til!

Jeg vil gjerne ha primus, men mamma liker ikke helt at jeg er alene i skogen med gassflasker og sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er et Trangia stormkjøkken et godt alternativ!

Hvis jeg hadde vært moren din hadde jeg heller latt deg ha med en gass primus enn en grill.

Gassprimusen kan du stenge raskt hvis du får problemer, det er ikke så lett å slukke en grill raskt hvis noe skulle gå gale...

Stormkjøkkenet bruker rødsprit, og er NESTEN idiotsikkert. :) Mye lettere å lage mat på enn en grill. Og uansett, kjelene fra stormkjøkkenet er veldig greie å ha senere når du har primus :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med innleggene over, et stormkjøkken er ikke bare et veldig bra kjøkken å starte med. Det er også en investering som aldri går ut på dato.

Senere kan du kjøpe både gassbrennere og bensin/parafinbrennere som passer som hånd i hanske inni stormkjøkkenet. Vekta er nok litt høyere enn de letteste alternativene - men ikke glem at dette er en komplett kjøkkenløsning og som ikke minst inkluderer en velfungerende vindskjerm. Den vil du lære å sette pris på, tro meg...

Jeg beit forresten på og bestilte den derre modum-grillen. Ser frem til å dele erfaringene når den kommer... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grill er livsfarlig i dårlig ventilert telt! Mens gassbluss eller rødspritapparat forbrenner mer fullstendig og er lett å slukke kan grillen ulme i timevis etter bruk og er værre å slukke ordentlig. Da forbrenner den oksygenet i teltet og omdanner det til giftig CO. Om du har grill på tur bør du bruke den utenfor teltet. Det er ikke like trivelig som stormkjøkken med gass- eller rødspritbluss i forteltet mens du ligger i posen og ser på regnet utenfor :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.