Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av sekk til dama


Echo01

Anbefalte innlegg

Hei!

Mitt første innlegg her inne, men en plass må man jo starte ;-)

Har selv en god del erfaring fra fjellturer, men lurer på 2 ting.

Dama er på vei til å bli fjellvant (YAY!) og skal investere i en brukbar sekk til maks 3-dagers turer.

Normalt ville ikke dette vært problematisk, men her er nok et unntak.

Hun har hatt brudd i ryggen på flere plasser, men fungerer pr i dag bra i ryggen så lenge belastningen ikke er stor.

Jeg ser for meg at på en "lengre" tur at også hun må være noe vekt selv, men ikke mer enn 10kg-12kg.

Vi har startet opptreningen allerede nå, men hun har som sagt ikke sekk enda.

Hva bør vi ta hensyn til ved valg av sekk til slike rygger?

Og er det noen som innehar tips?

Som sagt, jeg er IKKE på jakt etter "best-i-test" e.l, vi må finne en som passer hennes rygg!

Men alle tips mottas med takk :-)

Spørsmål nummer 2 er for min egen del:

Primus eller trangia?

Jeg har primært kun brukt primus, men har hørt mange lovord om begge.

Nå har jeg blitt "gammel" (nærmer seg 30) og drar stort sett på 1-4 dagers turer og stort sett når været tillater det.

Fordeler og ulemper med begge deler?

Tips?

Takker for alle bidrag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med "primus"? Det kan bety et merkevarenavn, en fellesbetegnelse på kokeapparater for friluftsbruk (gass, parafin, bensin, rødsprit - joda, mange som kaller rødspritbrenner for "primus"), eller kokeapparat som brenner parafin eller bensin.

Jeg går ut fra at du med Trangia mener trangia stormkjøkken med rødspritbrenner.

Pluss: Meget god vindskjerm+kjeleløsning, enkelt og nesten idiotsikkert i bruk, og du pakker et komplett sett med kjøkkengreier (kjelesett+brenner+vindskjerm) relativt kompakt.

Minus: Lav effekt og tilhørende lang koketid. De fleste mener dette blir for pinglete effekt for snøsmelting vinterstid, men sommerstid spiller det mindre rolle om tomatsuppa bruker 7 eller 45 minutter på å koke. Skal du på veldig lange turer vil andre brennstoff gi deg mer varme per gram, men dette spiller mindre rolle for en 3-4-5 dagers tur.

En av mine favorittløsninger vår, sommer og høst er forresten trangia gassbrenner som passer i trangia stormkjøkken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør kanskje se på skikkelige lettvektssekker, for siden vekten skal begrenses til 10-12 kg, er ikke bæresystemet all verden. Noe som faller meg inn er Bergans Rask-serien. Den er ikke altfor dyr og veier nesten ingenting.

Skal du klinke til: Kjøp en Arcteryx Briza (damemodellen av Bora)

Jeg ville ikke kjøpt en Trangia. I min tid i speidern brukte vi slike. De fungerte bra, men effekten er lav. Jeg forstod ikke dette før jeg fikk en bra bensinbrenner til jul for en del år siden.

Hopp i det og kjøp en bra brenner. Kovea Booster+1 er genial fordi den kan gå på både gass og bensin. Men både Primus og MSR har kvalitetsbrennere. Brennere i denne prisklassen koster omtrent det samme, altså i skiktet 1200-1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt en Trangia. I min tid i speidern brukte vi slike. De fungerte bra, men effekten er lav. Jeg forstod ikke dette før jeg fikk en bra bensinbrenner til jul for en del år siden.

Tenkte bare å nevne at man nå også får kjøpt multifuel-brennere til Trangia, som bare kobles til under på samme måte som gassbrenneren. Da har man også rødsprit som backup - i én og samme enhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har brukt Osprey xenon 85 på en 2 måneder lang backpacking tur og er veldig fornøyd. Denne sekken er vel for "stor" for 10-12 kg, men erfaringen er at Osprey lager gode sekker. Osprey lager egne jentesekker i alle størrelser, og det kan være en fordel for å få god passform. Jeg tipper at Osprey Ariel 55 eller 65 kan være gode alternativer. Disse kommer også med formbart hoftebelte som kanskje kan bidra til å avlaste ryggen. Her er en link til sekken:

http://www.ospreypacks.com/Packs/2010ArielSeriesWomens

Som du sier er det viktigste at sekken passer. Det er viktig å prøve den i butikk med en del kg oppi. Dersom butikken ikke har sandsekk/lodd kan man putte oppi et par soveposer e.l.

Lykke til med valg av sekk!

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv problemer med ryggen, og kan ikke bære tungt på skuldrene. Men det er jo ikke noe problem, for alle store sekker idag plasserer nesten all vekt på hoften. Derfor ser jeg ikke for meg at valget av sekk kan være så vanskelig for dere? Dersom hun kan bære 1 kg på hver skulder, så vil de resterende 10 sitte på hoften. Det viktigste blir da å finne en sekk med et godt hoftebelte. Det bør være stivt nok og bredt nok til å fordele vekten gjevnt over hoften, og samtidig mykt og godt polstret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minus: Lav effekt og tilhørende lang koketid. De fleste mener dette blir for pinglete effekt for snøsmelting vinterstid, men sommerstid spiller det mindre rolle om tomatsuppa bruker 7 eller 45 minutter på å koke. Skal du på veldig lange turer vil andre brennstoff gi deg mer varme per gram, men dette spiller mindre rolle for en 3-4-5 dagers tur.

Jeg er en veldig fornøyd bruker av Trangia med spritbrenner over mange år. Vinterstid er det nettopp snøsmelting Trangian egner seg til. Stormkjøkkenet putrer og går og lager vann, mens primusen (omnifuel) koker opp vannet. Men kun stormkjøkken blir for lite effektivt vinterstid for mitt bruk.

Sommerstid tar det ikke 45 minutter å koke opp en liter vann, men omtrent ti. En ti-minutters toropose er ferdig til spising etter 20-30 minutter. Det er bare hyggelig å sitte å vente på det, som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min har brukt Osprey xenon 85 på en 2 måneder lang backpacking tur og er veldig fornøyd. Denne sekken er vel for "stor" for 10-12 kg, men erfaringen er at Osprey lager gode sekker. Osprey lager egne jentesekker i alle størrelser, og det kan være en fordel for å få god passform. Jeg tipper at Osprey Ariel 55 eller 65 kan være gode alternativer. Disse kommer også med formbart hoftebelte som kanskje kan bidra til å avlaste ryggen. Her er en link til sekken:

http://www.ospreypacks.com/Packs/2010ArielSeriesWomens

Som du sier er det viktigste at sekken passer. Det er viktig å prøve den i butikk med en del kg oppi. Dersom butikken ikke har sandsekk/lodd kan man putte oppi et par soveposer e.l.

Lykke til med valg av sekk!

Mads

Denne sekken ser jo veldig, veldig bra ut for dama ihvertfall!

Tror vi kommer til å sette enormt pris på formbart hoftebeltet,pluss at den er tilpasset kvinners anatomi.

Skal finne meg en plass hvor de selger Osprey og få dama til å prøve den med litt vekt oppi ..

Takker for mange gode tilbakemeldinger :)

Angående kokeapparat så frister denne:

http://www.oslosportslager.no/produkt/primus-etapower-ef-gassbrenner-sett-8008.aspx

Har lest mye positivt om den og den ser ut til å passe bra med tanke på størrelse og formål/hensikt.

Den vil jo bli brukt til oppvarming av "Real Turmat" stort sett

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.