Gå til innhold
  • Bli medlem

Utsiktstårn på skogstopper


snilen

Anbefalte innlegg

Som samler av kommunetopper har det i år blitt mange skogstopper, der utsikten er begrenset. Samlingen av kommunetopper i Akershus og Østfold er nylig komplettert, og etter alle disse skogstoppene gjør man seg visse refleksjoner. For å kompensere for manglende utsikt er det mange steder bygget utsiktstårn på toppen, slik at folk kan nyte utsikten. Man har med andre ord hugget ned mange trær, transportert disse opp til toppen og bygget et tårn av dem, slik at man kan se over den ellers urørte skogen på toppen. Det er mulig at jeg er en enkel sjel, men: Ville det ikke være praktisk og estetisk bedre å snaue ned området rundt toppen og heller la være å bygge disse tårnene ? Er takknemlig for reaksjoner på min lille fundering, gjerne fra noen som har forstand på skogsdrift.

-Snilen

post-480-133474387909_thumb.jpg

post-480-133474387911_thumb.jpg

post-480-133474387913_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike tårn, ble før i tiden bygget som branntårn, men det vet du sikkert! Siden mange av dem er såpass gamle, er vel dette sikkert også noe av grunnen til at enkelte tårn ser noe tvilsomme og falleferdige ut idag! De aller fleste branntårn, er idag historie. Nå brukes flyovervåkning!

Ellers er jeg ikke enig i ditt forslag, til å snaue ned skogen på slike topper. Det vil se lite pent ut i terrenget. Disse toppene vil da fremstå som små fyrtårn rundt omkring i skogen. Noe annet, er at slik snauhogst vil ødelegge for endel fauna. At man tar tømmer fra et annet sted, synes jeg må være en grei løsning, når man bygger slike utsiktstårn.

At folk liker steder / utsiktstårn, hvor man får god oversikt i landskapet, er helt forståelig, men slike tårn bør helst bygges på en slik måte at de skjermes i terrenget, så de ikke virker skjemmende på naturen rundt. Trær ol. rundt slike tårn, vil skjerme for innsyn utenfra.

Rune.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tårn - ikke tårn, snauhogst eller ikke? Det må bli en individuell vurdering fra sted til sted.

Jeg har vært på de fleste "utsiktstoppene" i Nordmarka, og kan nevne noen få:

Svarttjernshøgda er ganske flat på toppen, uten tårnet (som ble gjenoppbygd for få år siden) hadde ikke utsynet blitt så fint. Snauhogst ville vært å ødelegge både området og utsynet

Lamannshaugen. På selve toppen er det tett skog, intet å se. På nordsiden der et av trig.punktene sto er det knallutsikt nord og vestover takket være hogst.

Kollern Mye stein og lite skog på toppen. Kjempefin utsikt i flere retninger. Det gamle brannvakttårnet med hytte er forlengst borte.

Revshammaren En ekte topp, steinknaus. Kjempeutsikt sør- og østover uten hjelp av skogsrasering.

Kjerkeberget (Nabo av Revshammaren) Brannvakthytte på toppen, men ikke tårn. Allikevel fint utsyn mot øst og sør, og vestover når du er på den kanten av ryggen.

Kikutmassivet: Middagskollen, Kikut, Porthøgda (med TnM mast), Askehøgda og Sandungskollen har alle fint utsyn uten tårn og hogst. Du går nærmest på en egg det meste av ryggen, utsyn til begge sider ...

Oppkuven: Samme som Svarttjernshøgda. Forøvrig er tårnene på disse to ikke lett å få øye på på avstand, de går i ett med skogen ...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Som samler av kommunetopper har det i år blitt mange skogstopper, der utsikten er begrenset.Snilen

Grunna klimaendring (menneskeskapt eller naturleg), vil tregrensa i Sør-Noreg i stadig aukande tempo flytte seg oppover mot fjellet. Trenden er allereie godt dokumentert. Ei framskriving av trenden dei siste 60 åra fortel at i 2130 vil det vere god furuskog rundt Leirvatnet og innslag av fjellbjørk og vier på Skagastølsryggen. Jostedalsbreen og alle andre brear i Sør-Noreg er forlengst borte og i Jostedalen dyrkar dei no druer og appelsiner. Utsyn frå fjelltoppar er det kun oldefar som hugsar og 2000-meter-samlarar er noko ein les om i gamle fjellbøker. :?:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare på grunn av klima-endringer, like så mye på grunn av manglende dyr på utmarksbeite kryper skogen oppover. Å bygge et tårn er sikkert kjempemorsomt ! Men det skal vedlikeholdes, og dessuten er materialene fulle av gift. Når det hugges, tar skogbruket ut det mest drivverdige trevirket, skogen som står på toppen er i regelen ikke spesielt verdifull og blir stående igjen. Har sett mange steder at det er snauhugget langt oppover i lia, mens det står igjen endel trær på toppen som tar for utsikten. Det er ofte ikke så mye som mangler for at man skal få en brukbar utsikt fra toppen. På Svarttjernshøgda var det ikke spesielt mange og store trær, og det var bratt opp til toppen, i alle fall fra den retningen jeg kom. Andre steder, der toppen er stor og flat, er det nok tårn en nødvendighet for å få utsikt.

Når det gjelder branntårnene, er jo ikke disse beregnet som utsiktstårn, og det høye, spinke tårnet på Taraldrudåsen som er avbildet ville ikke jeg tatt turen opp i, selv om det ikke så spesielt råttent ut.

Setter pris på om noen kyndige mennesker innen skogbruksnæringen kommenterer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd så lenge på Vestlandet at topper på Østlandet med skog som sperrer utsikten er et irritasjonsmoment. Men å forlange flathogst er kanskje å gå litt langt ?

Svarttjernhøgda synes jeg er spesiell. Her må det enten være et et utsiktstårn eller snauhogst, for maken til utsikt finner man ikke mange steder i lavlandet. Det er forøvrig noen trær der som snart må stusses eller så vokser toppene opp i utsiktslinjen fra tånet mot Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Som vestlending har jeg vært frustrert over all skogen her på østlandet, mangelen på utsikt og mangelen på skikkelige topper. Men jeg holder på å lære meg å like det. Etter hvert har jeg oppdaget at det går faktisk går an å holde på med paragliding her. Og her er et fantastisk løypenett for turlangrenn. Dessuten er her uendelige muligheter for skogsturer til fots og på sykkel. Akkurat det har jeg kombinert i år, med en halvhjertet samling av kommune og fylkestopper. Det kan ikke måle seg med Sunnmøre, men det er fint på sin måte!

For de som er interessert, så er det en del linker under til loggboka for hang og paragliding. Her har jeg lagt inn en liten turbeskrivelse med bilde, og her er kart med tracklogg fra GPS, som viser sykkelturen/gåturen. Jeg har vært oppe på utkikkstårnet til Fjellsjøkampen, det var litt spennende..

Villingstadåsen-Røyken

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=50940

Skimten-Drammen

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=51058

Hagahogget-Asker

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56189

Breiliflaka-Modum

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56402

Skibergfjell-Vestfold/Hof

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56455

Fjellsjøkampen-Akershus/Hurdal

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56493

Kjerkeberget-Oslo

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56523

Jonsknuten-Kongsberg

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56678

Trettekollen-Nedre Eiker

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=56958

Nibberittet 0-1500. Turritt frå Geiranger til Dalsnibba 1476moh. (Ikke kommunetopp)

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=59502

Alle turene var unike, flotte naturopplevelser!!!

Men jeg må innrømme at jeg tidligere har drømt om flathogst, skogbrann og orkan for å få ryddet litt opp her. Dette hadde særlig vært til fordel for paragliding. Slik det er i dag, har vi noen få steder der trærne er fjernet slik at vi kan fly...

Når det gjelder de tårnene, så får de bare stå å råtne ned, og skogen også for min del. Den fineste utsikten har jeg uansett fra kjøkkenvinduet hjemme hos foreldrene mine på Sunnmøre. Se bildet!! Ellers så bruker jeg paraglideren min til å komme meg over trehøyde. Det kan anbefales. Sjekk denne linken her:

http://www.kkpg.no/index.php3?id=93&l=2&a=34&user_id=799&trip_id=69699

For flere bilder høyreklikk på "Lenke til mer informasjon" og velg åpne i nytt vindu.

post--1-133474387961_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre på Sunnmøre har mye finere utsikt enn dine :wink:

Jønnshorn blant annet.

Ellers er jeg imponert over at du kan paraglide fra Skimten. Det er "hjemmetoppen" min nå. Tror jeg har vært der bortimot hundre ganger. Det er særdeles fint med langrennsski. Men jeg har aldri turt å be om flathugst, og noe i nærheten av 01.01.1992 får vi nok aldri oppleve på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært oppe på utkikkstårnet til Fjellsjøkampen, det var litt spennende..

Det syntes vi også da vi var der en tåkefull oktoberdag for 3 år siden. Vi hadde kanskje et håp om at vi kom over tåka bare vi klatret til topps i tårnet, men utsikten forble dønn lik på alle kanter... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Erling skrev:

Ellers er jeg imponert over at du kan paraglide fra Skimten

Jeg formulerte meg nok litt klønete i mitt forrige innlegg. Ingen av de toppene jeg listet opp er egnet for paragliding. Alle de de toppene har vært skiturer, eller kombinerte sykkelturer/gåturer. Men jeg har brukt den samme web-baserte loggen som jeg bruker for å loggføre turene mine med paraglider.

Men jeg kan anbefale alle å ta en tur opp der vi bruker å fly fra. For eksempel Eggekollen i Lier, Solfjellstua i Bærum, Dronninga på Sundvollen og Solbergåsen. Dette er fine turer med god utsikt.

Når det gjelder utsikt ,så kan man ikke forvente så mye når en jakter på kommunetopper på østlandet. Da får en heller glede seg over andre aspekter ved turen. De fleste utskikkstårnene står til nedfalls og det er vel tvilsomt at det blir bygd nye? Det er greit for meg. Skal folk ha utsikt bør de reise til et sted der det er noe å se. Det nytter ikke å for eksempel reise til det høyeste punktet i Østfold - Slavasshøgda og forvente å se noe annet en tjukke skogen... :wink:

Verken orkaner, store skogbranner eller flathogst er særlig ønskelig, så jeg har avfunnet meg med situasjonen. Og jeg er på god vei til å like landskapet her nede også. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellsjøkampen har jeg til gode, men naboene Mistberget og Skreikampen har jeg besøkt. Anbefales.

Mistberget kan med fordel nås med sykkel nordfra, til fots sørfra er nok gjennom vakrere terreng.

Skreikampen tas fra sør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Må bare oppklare en liten misforståelse angående alle disse tårnene!

Tårnene på Spydeberg varde og Taraldrudåsen som snilen har avfotografert, er oppmålingstårn bygget over trigonometriske punkter på bakken (jernbolter i fjell). De er vesensforskjellige fra brannvakttårn som normalt er forsynt med små, innbygde oppholdsrom i toppen, eksempelvis som på Linnekleppen. Brannvakttårnene er ofte også bygget av stål.

Oppmålingstårnene består av et indre tårn med målebord på toppen til oppstilling av teodolitten, et særdeles nøyaktig kikkert-instrument for observasjon av vinkler i horisontal- og vertikalplanet. Utenfor indretårnet er det et frittstående ytre tårn som holder oppe en arbeidsplattform samt selve siktemerket som normalt er et trekors over målebordet.

Det nyere tårnet på Svarttjernshøgda er et utsiktstårn eller en utsiktsplattform.

Grunnen til at oppmålingstårnene står til nedfalls, er at teodolitten nå stort sett er overflødiggjort av GPS-instrumenter (siden slutten av 1980-tallet). Da er det ikke lenger nødvendig med fri sikt mellom fastmerkepunktene men kun opp mot en større del av himmelhvelvingen lokalt rundt målepunktet. Av den grunn plasseres nye trigonometriske punkter lettere tilgjengelig i nærheten av veier. Dessverre for landmåleren så er han dermed blitt berøvet alle de flotte marsjene og turene opp til de høyeste åser, fjell og tinder.....

Og for den som stusser på hva hensikten er med de trigonometriske punktene, så utgjør disse selve fundamentet som all kartlegging bygger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...

Rafjellet. Kommunetopp i Kongsvinger. Ligger nord for byen i tidligere Brandval kommune. Tårnet på toppen er et gammelt brannvakttårn. Tårnet er åpent og holdes ved like pga. at det brukes til ulike sendere og antenner. Det finnes ei åpen koie rett ved siden av. Utsikten denne dagen var ikke all verden da alt under 500moh. var borte i tåka.

post-4639-0-92350000-1352848022_thumb.jp

post-4639-0-70689400-1352848053_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.