Gå til innhold
  • Bli medlem

Lage eigne ski


tuva

Anbefalte innlegg

For ein del år sidan laga eg mine eigne treski. Dei funkar utruleg bra frå slutten av desember til litt uti februar, når det er kaldt og snøen er tørr. Eg elsker å stå i hobbyrommet og spikke, sage, høvle osb, og kunne tenke meg å lage endå eit par treski. Men eg kunne trengt litt hjelp angåande nokre småting, td om det er nokon som veit om nokon som sel emner til ski?

Ogå hadde det vore moro å snakka med andre skimakerar!

Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Hei Tuva!

Jeg lurer også å lage egne treski en gang men har ikke ennå kunnet samle erfaringer (har nok en viss peiling av å omgås med tre).

Kunne du fortelle litt mere om hvordan du gikk frem? Hvilket tresorte du valgte (bjørk?), på hvilket vis du laminerte, hva slags „såle“behandling du valgte osv.

Hvordan fant du ut den rette spenningen av skiene dine og hvordan fikk du den til (spenning produsert gjennom laminering eller bøying med damp)?

Kan treski ikke brukes i mere fuktigere snø i det hele tatt, eller viser de da bare ulemper sammenlignet med moderne kunststoffski?

Det hadde vært hyggelig å få høre fra deg.

Ha det fint

Philipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Eg lagde mine ski av furu. Me fant emna på eit lager, der me kunne plukke ut dei beste emna. Det me såg etter, var kvistfrie, rette emner, der årringane låg ganske tett. Når ein plukker emner, bør ein ha med nokon som kan det, eg må i alle fall ha hjelp! Emna til mine ski som eg lagde for nokre år sidan, hadde eg veldig flaks med, for dei hadde god spenning i seg. Spennet er noko som ligg i skia.

For å lage bøyen i tuppen brukte med vanndamp, og ei spesiell innretning som me la skia i for å presse til bøyen.

Når skia var ferdige, satte me dei inn med tjøre, og brukte ei svært sterk lampe for å brenne tjøra inn. Dette gjer eg kvar vår, etter skisesongen er ferdig. Eg smører tjøre på, og let dei steike seg i solveggen. Det er ein koseleg jobb!

Når det gjeld sålen, så gjorde me ingenting. Det er der treets eigenskapar kjem fram, for furu er ganske mjukt tre. Dei ljose årringane blir slitt ned, medan dei mørke årringane, som er hardare, vert ståande ca 1 mm høgare opp. Så då blir det naturlege furer langs skia.

Når det gjeld treskias bruksområder samanlikna med glasfiberski, så er det forsåvidt likt. Berre tenk på korleis dei brukte treski før... Men treskia vert tyngre til våtare snø du går i. Dette er berre noko ein må prøve seg fram i.

Det hadde vore moro å høyre meir frå deg, dersom du skal lage ski!

Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Irene!

Takk for svaret. Skjønner jeg deg riktig så har du laget trekskia fra en planke per ski? Dvs at skiene ikke ble laminert av flere trestykker og spenningen ble bygget opp med hjelp av damp?

Jeg har funnet to “oppskrifter” hjemme, den ene ansees som enklere å bli utført, med en kjerne av furu eller gran mellom to lag av hard tre (hickory, valnøtte, ask, ek). Den andre kalles den norske varianten og er betytelig vanskeligere. Her blir både kjernen og topp- og underlag laminert av forskjellige trearter.

Teoretisk sett er det sikkert mulig å lage ski på en av disse metodene, men hvordan ser det ut i praksis? Her tviler jeg ennå en del om mine kunnskaper...Har du prøvd deg også med en slik fremgangsmåte?

Skulle jeg begynne (ville sikkert ta ennå en stund) skal jeg berette om suksessen/uhellet.

Hilsen

Philipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det stemmer at eg brukte ei planke per ski ja. Eg brukte som sagt furu, noko som var bra pga den er så mjuk og god å jobbe med. Men er du vant med å svinge øksa, og er nøysom med det du gjer, ville eg anbefale å prøve med ask. Det er vel skiemne nr 1, men hard å jobbe med.

Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ser at denna tråden har dødd ut, men jeg er selv veldig interesert i laging av treski for tida. Har lagd et par ski av ask som er for topptur/løssnø ski. disse er breie og med mye innsving og fungerer greit å kjøre med så lenge det er styresnø. Er det løssnø så er de helt suverene.

Har nå planer om å lage et par som blir mer fjellski, disse vil jeg også prøve å laminere slik at jeg får kjerne/topp av gran eller furu som er lett å jobbe med. og en såle av rogn som etter norsk tradisjon skal gi god gli ( det var dette de brukte i sledemeier før i tida).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.