Gå til innhold
  • Bli medlem

Fisketur til Hardangervidda


Rasmus77

Anbefalte innlegg

Jeg og mine 6 fiskevenner er igang med at planlægge en 5 dags fisketur til jeres smukke land.

Vi skal afsted midt i Juni og har købt flybilletter til til Bergen. Vi vil meget gerne vandre og prøve at fiske på fjeldet. Vi har kigget lidt på området omkring Hardangervidda, men vi ved intet om fiskeriet i området.

Vores plan er at tage toget fra Bergen mod Oslo og så hoppe af undervejs for at vandre og fiske. Er der nogle der kan hjælpe med ideer til gode steder hvor vi kan fiske ?

Venlig Hilsen Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fisk er det overalt, så det er vel mer et sted om hvor dere vil starte og avslutte turen (kollektivtransport....). Ville tatt for meg kartet og kikket på områder som ser interessant ut. Skal dere ta toget fra Bergen så begrenser utgangspunktene seg til stasjoner på Bergensbanen. Kanskje kan buss fra Bergen være et alternativ. På fem dager bør dere ikke prøve å krysse vidda dersom fokuset skal være fiske. Da blir det for lite tid til å fiske.

Lompa: Å poste et spørsmål som tidligre er disutert på forum, innebærer ikke at søkefunksjonen ikke allerede er benyttet. På Fjellforum og alle andre forum får samme spørsmål stadig ulike svar. Ny mennesker svarer noe annet enn det andre har gjort før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selvfølgelig kigget i forummet, og er godt klar over at der mange indlæg der omhandler emnet. Jeg søgte blot efter nogle råd om hvor jeg skulle stå af toget for at fiska et par dage.

En venlig person i forummet har skrevet til mig, som jeg nu vil kontakte for mere informaion. Jeg tror vi står af toget i Finse og prøver fiskeriet i området der. Hvis nogle andre har nogle fisktips til Finse området (eller andre steder tæt på Bergensbanen) er i meget velkomne!

Tak for svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg har selvfølgelig kigget i forummet, og er godt klar over at der mange indlæg der omhandler emnet. Jeg søgte blot efter nogle råd om hvor jeg skulle stå af toget for at fiska et par dage.

En venlig person i forummet har skrevet til mig, som jeg nu vil kontakte for mere informaion. Jeg tror vi står af toget i Finse og prøver fiskeriet i området der. Hvis nogle andre har nogle fisktips til Finse området (eller andre steder tæt på Bergensbanen) er i meget velkomne!

Tak for svarene.

Hei.

Vil gjøre deg oppmerksom på at fiskekort kan ordnes gjennom:

http://www.inatur.no/

Nettstedet har også en rekke tips og råd om innlandsfiske, se link:

http://www.inatur.no/innlandsfiske/

Det må også betales fisketrygdsavgift for å kjøpe fiskekort. Alt dette kan ordnes via inatur.no

Det er også verdt å nevne at en del vann på Hardangervidda er i privat eiie og ikke er innbefattet/har restriksjoner i forhold til fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må også betales fisketrygdsavgift for å kjøpe fiskekort. Alt dette kan ordnes via inatur.no

Tøv :lol: . Du trenger ikke lenger betale fisketrygdsavgift eller fiskeravgift som det heter for å fiske ferskvannsfisk. Les selv fra Direktoratet: "Alle som har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøørret og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen, skal betale fiskeravgift." Skal du på Hardangervidda kan du med andre ord trygt la være å betale trygden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøv :lol: . Du trenger ikke lenger betale fisketrygdsavgift eller fiskeravgift som det heter for å fiske ferskvannsfisk. Les selv fra Direktoratet: "Alle som har fylt 16 år og skal fiske etter laks, sjøørret og sjørøye i vassdrag, eller fiske etter nevnte arter med faststående redskap i sjøen, skal betale fiskeravgift." Skal du på Hardangervidda kan du med andre ord trygt la være å betale trygden.

Hei.

Her har jeg åpenbart tatt feil. Fiskeravgiften gjelder visst ikke for vannene på vidda. Beklager feilaktig opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.