Gå til innhold
  • Bli medlem

Turbukse som skal erstatte en godt brukt Feltbukse......


villmarkingen

Anbefalte innlegg

Som tittelen på innlegget er jeg ute etter en ny turbukse som skal erstatte min godt brukte feltbukse av typen med to lommer.

Bruken er allsidig bruk, alt fra dagsturer til lengre turer.

Er umåtelig fornøyd med feltbuksen, med unntak av vekten.

Jeg er ingen gramjeger, er først ute etter kvalitet så rimelig som mulig.

Så derfor lurer jeg litt på om det er noen gode forslag der ute.

Har kikket litt på en Lundhags bukse hos XXL, men finner den ikke igjen.

Viktig med god snøring i bena, gode lommer, tørker greit, god bevegelighet etc..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper det er Traverse Pro du lette etter.

Google fant kun en nettbutikk som fremdeles har den, muligens utgående modell.

http://www.ljohansen.no/no/produkter/bekledning-herre/lundhags-traverse-pants-herre_-tea-green/&campaign=kelkoo?_sdcc=514884449/

Har selv en Lundhagsbukse (helt annen modell, kjøpt på messe, ikke funnet igjen noen andre steder), som jeg er veldig fornøyd med. Slitestyrke, funksjonalitet, detaljer, snitt - alt stemmer 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget har en link til Traverse, ikke Traverse Pro. Det kan virke som det er en del forskjeller mellom de, selv om jeg ikke har sett noen av de live.

Kanskje det kan være Traverse OP spør etter, ikke Traverse Pro? Den har stretch i tillegg, og ikke dermizax. Dessuten er den 500,- billigere. Traverse er vel også den mest populære og den de fikk en eller annen pris for. Sitter på Storlien nå, og har tenkt å ta en tur til Järpen i morgen for å besøke butikken til Lundhags. Skal prøve begge, men tror det er Traverse som er tingen for meg som en 3-sesongsbukse på de dagene man ikke har bruk for GTX. Får heller skrive en rapport i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv sykt godt fornøyd med Fjällreven sin feltbukse. Tror bommulsblandingen deres heter G1000 eller noe sånt. Du kan regulere vannavstøtning / pusteevne med den stryk-på voksen de også selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er grønland jeg har. Jeg synes faktisk det er litt mange rare lommer: Høyre lårlomme funker glimrende, skulle vært en slik på venstre lår også. Ting ligger liksom litt på feil plass i de to litt mindre lårlommene på venstre side. De lange knivlommene/tommestokklomene bruker jeg ikke, men det er rett størrelse for å la f.eks. en foldesag gli nedi når du har brukt den.

Men jeg lever greit med lommene, og buksa funker den.

Ville gått gjennom modellspekteret til Fjällreven, de har masse andre modeller og tror det aller meste er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om den mest kjente buksa fra fjellreven heter Grønnland jeg?!

Har mange lommer, stramming på bena+++

Om du stikker innom Gruba i byen, så finner du den der!

Jeg tror den mest solgte er Vidda, Fjellreven mener i alle fall selv at den er verdens mest solgte.

Tilbake til Lundhags, kjøpte Traverse i dag. Så på Traverse Pro også, men den var altfor tykk, forsterket og stiv. Prisen var ca 800nok, noe som er helt fint. Litt skeptisk til hvor vannavstøtende den er i rompa, men virker lett og luftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den mest solgte er Vidda, Fjellreven mener i alle fall selv at den er verdens mest solgte.

Tilbake til Lundhags, kjøpte Traverse i dag. Så på Traverse Pro også, men den var altfor tykk, forsterket og stiv. Prisen var ca 800nok, noe som er helt fint. Litt skeptisk til hvor vannavstøtende den er i rompa, men virker lett og luftig.

Hvor kjøpte du den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis en ser bort fra prisen, så er det vel Norrøna Recon som er den beste erstattningen for feltbuksa med 2 lårlommer...(Forsvarets) Samme sinnsykt gode passform, slitesterk, vanntett, god stramming rundt anklene og gode luftemuligheter (kan rulles opp til shorts på ekstremt varme dager, pga lange glidelåser i sidene) Jeg har hatt buksa i mange år, og den holder mål året rundt i all slags vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv brukt Fjellreven Vidda bukse i mange år, og kan anbefale denne for helårsbruk.

Tåler mye, puster godt, kan tørkes over bål, lett å reparere og har en fin passform.

Personlig kunne jeg godt vært foruten noe av lommene, men de er ikke i veien på noen som helst måte.

Det er bare det at jeg ikke bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan støtte opp om Traverse-buksa, en fryktelig god og behagelig bukse, men den er på ingen måte vanntett og stretchen i baken slipper inn(og ut) det meste. Dog tørker den fort igjen om den skulle bli våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste buksa jeg har hatt så langt er Klättermusen Gere. Snittet er litt ettersittende, men den er kjempekomfortabel og veldig slitesterk, tåler litt regn og tørker fort. God låsing nede ved beina ala Lundhags.

Med traverse blir man blaut til skinnet i selv en liten skur, og da hjelper det ikke at den tørker fort. Men ellers er den kanon i finvær. Fra samme leverandør har du Route, den har jeg ikke prøvd, men den har ikke stretch.

Fjällreven føler jeg blir litt for stiv i stoffet, men ellers er den kjempegod. Snøringen nede er ikke like god som på lundhags, i prinsippet vindtett, tørker ikke like fort som traverse eller gere. Grønnlagsvoksen er kjempefin, men den kan man jo i prinsippet bruke på plagg fra andre leverandører. Barbour impregnering for oilskin funker også kjempebra, men den er ikke utvaskbar såvidt jeg vet. Jeg har impregnert felt1buksa mi med barbour, og den er tett som en oljehyre på de stedene den er behandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste buksa jeg har hatt så langt er Klättermusen Gere.

Jeg har også denne og er veldig fornøyd, men synes den er litt i tykkeste og tyngste laget for sommerbruk. Der synes jeg Lundhags Traverse kommer bedre ut.

God låsing nede ved beina ala Lundhags.

....

Med traverse blir man blaut til skinnet i selv en liten skur, og da hjelper det ikke at den tørker fort. Men ellers er den kanon i finvær.

Det er jeg ikke enig i. Lundhags sitt strammebånd er mye enklere å få tett og stramt enn Klättermusen sin strikk.

Kunne det vært mulig å bytte strikken til fordel for et Lundhags strammebånd?

Har du impregnert Gere? Jeg har blitt skikkelig blaut i den i regnvær...

- LM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne og er veldig fornøyd, men synes den er litt i tykkeste og tyngste laget for sommerbruk. Der synes jeg Lundhags Traverse kommer bedre ut.

Det er jeg ikke enig i. Lundhags sitt strammebånd er mye enklere å få tett og stramt enn Klättermusen sin strikk.

Kunne det vært mulig å bytte strikken til fordel for et Lundhags strammebånd?

Har du impregnert Gere? Jeg har blitt skikkelig blaut i den i regnvær...

- LM

Med lik låsing siktet jeg mest til hempen fremst. Jeg er enig i at strikken ikke er 100% patent, det blir mye strikk å pakke unna. Heller ikke lundhags sin er helt optimal, stramedelen på plastspenna ryker fort. Lommen rundt foten er såpass bred at det burde være mulig å sy inn en strikk+webbing ala lundhags på gere om du vil det. Jeg liker den slik den er. Du er helt sikkert klar over det, men husk at du må feste plasthempen i skolissene for at stramingen skal bli riktig, uten denne funker det ikke.

Jeg har impregnert Gere med NikWax Cottonproof og Fjällreven Greenlandwax. Grønnlandsvoks fungerer best, men er noe omstendelig å bearbeide inn. Fordelen er at du kan velge hvor tett du vil ha partiene, altså "bare impregnere litt" om man ønsker det, f.eks over lårene, mens du kan pøke på med voks og få det helt vannavstøtende nede ved anklene. Jeg har lårings med meg i sekken til skikkelige skurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.