Gå til innhold
  • Bli medlem

Bra lesestoff!!


tuva

Anbefalte innlegg

Har lest ein del utgåver i fleire år av det svenske friluftslivbladet Utemagasinet, og vil på det varmaste tilråde folk å kjøpe ei utgåve neste gong de ser dette på Narvesen.

Dessutan kom det våren 2004 ei svær bok om Hardangervidda, skrive av Tore Qvenild. Denne er veeeldig bra! Men tilrådast ikkje å ta med på turen, den er stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Enig, Utemagasinet er bra, og relativt folkelig og nyttig på den måten at bladet beskriver turer som folk flest faktisk kan klare, og ha råd til.

Om man ønsker å lese om turer som er hakket mer utilgjengelige, anbefaler jeg National Geographic Adventure, et friluftsmagasin med ekstrem kvalitet både på tekst og bilder. At USA har et særdeles stort utvalg i muligheter for friluftsliv er det sikkert ikke alle nordmenn som kjenner til, men det er umulig å la være å drømme om å se mer av dette landet etter å sett så mye flotte tur- og natur-bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes de fleste friluftsmagasin er ganske dårlige, uten at jeg har inngående kjennskap til de to nevnte. Jeg leste en artikkel i Utemagasinet for noen år siden om vårskiturer på Sunnmøre. Selv om jeg har vært alle stedene det blei skrevet om, kjente jeg meg nesten ikke igjen i beskrivelsene av hvor bratt og heftig det var. Middelmådige locals blei beskrevet som ekstremister.

Dette har gjentatt seg flere ganger, ikke minst i Friflyt. For ikke å snakke om enormt med reklame og tåplige tester.

Villmarksliv er heller ikke all verden. Artikklene gjentar seg hvert år. For eksempel: "Her finner du tiuren" og "Hvordan lure ørreten".

De har også lange artikkler om sære saker. "Steinbit på kunstig agn", "Ikke undervurder Fjesingen" og "Ikke flir av flira"

Alle overskriftene var fri fantasi fra meg, men det er i samme gata.

Det er sjelden jeg gidder å lese mer enn 1/10 av disse bladene, de dekker over et for vidt spekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om man ønsker å lese om turer som er hakket mer utilgjengelige, anbefaler jeg National Geographic Adventure, et friluftsmagasin med ekstrem kvalitet både på tekst og bilder. At USA har et særdeles stort utvalg i muligheter for friluftsliv er det sikkert ikke alle nordmenn som kjenner til, men det er umulig å la være å drømme om å se mer av dette landet etter å sett så mye flotte tur- og natur-bilder.

Hvor finner jeg det? Har sjekket litt rundt i Oslo og nettet utene hell....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon om bladet, abonnement etc, finner du her:

http://www.nationalgeographic.com/adventure/0410/

Ja gjør du egentlig det?

Finner vel egentlig bare ut at ma kan abonnere om man bor på gærne siden av dammen?

Eller....vent litt.... Jo der ja. Da skal jeg bare finne ut om man får kjøpt løst i Norge...

Har sent en mail til NG i Norge, men ikke fått svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.