Gå til innhold
  • Bli medlem

Step-in/ikke step-in på stegjern


Magnus

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til anskaffelse av et par stgjern, men er noe usikker på om jeg skal skaffe meg et par med step-in eller ikke.

De skoene jeg skal bruke stegjerna til er et par Crispi lærsko, som er lagd slik at man kan bruke step-in stegjern både foran og bak. Men det jeg er redd for et at etter hvert som skoene blir litt mer slitte og "slarkete" kan det hende at step-in stegjerna vil vri seg av foten. Noe jeg ikker så så veldig interessert i at skal skje....

Fordelen med å kjøpe step-in stegjern er selvfølgelig at jeg også kan bruke de til telemarkskoene mine på vinterstid. Men det viktigste for meg er at stegjerna sitter som støpt på breskoene mine, siden det er til dem jeg vil bruke de mest.

Så det jeg lurte på er om noen har erfaring med step-in jern på lærsko, og hva de evt vil anbefale meg til å kjøpe.

På forhåmd takk!!

*m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring er at skoene skal være meget stive for at step-in skal fungere sikkert.

Jeg kjøpte noen lette step-in jern til skinnstøvlene mine for noen år siden. Disse satt rimelig godt, og jeg stolte på dem (visste ikke bedre). Utpå høsten 1997 skulle vi i klatregruppa på tur til Nigardsbreen, og jeg ville prøve meg med eget utstyr. Breføreren vår, Morten Vigdal, frarådet bruk av step-in på skinnstøvler, men jeg er litt sta og ville teste selv.. Tok med et par jern med reimer i tillegg da, sånn for sikkerhets skyld. :D Mine stegjern holdt et stykke oppover, men midt oppe på en isegg løsnet det ene. Årsaken var at sideveis belastning dro jernet løst fra skotuppen (stegjern med bare bøyle foran, ingen reimer unntatt rundt ankelen). Jeg mistet naturligvis fotfestet på den foten, og falt. Takket være rask reaksjon med isøksa gikk dette bra... Jeg kom meg til sikrere sted, og byttet til stegjern med reimer. Nå henger step-in jerna på veggen, og jeg har kjøpt nye med reimer :wink:

Konklusjonen blir: Skal du kjøpe stegjern type step-in, så bør du ha meget stive støvler. I tillegg bør jerna ha ei reim fra frontbøylen, slik at denne sikres noe bedre. Har du ikke så stive sko, så bør du etter min mening kjøpe tradisjonelle stegjern med reimer. Disse kan vel også surres fast på skiskoene..? Sikkert mange som er uenige med meg, så flere svar ventes... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi erfaring er at step-in ikkje er heilt sikkert på skinnstøvlar, eg har fleire gongar mista dei under føring og kurs. Og det fins så gode og enkle løysingar utan step-in no at du slett ikkje treng lure på det. Mitt råd er å ikkje kjøpe setp-in til skinnstøvlar.

Eit eksempel på gode stegjern er Grivel G12 (http://www.stibolt.as/fjellsportkatalogen.html) som vert levert med 4 ulike bindingar. Den som er avbilda er den beste synes eg. Det er plastkopp framme og bak. Trur den heiter New-Matic. Vi har brukt desse stegjerna til turistføring i fleire år og har minimalt med jern som går i stykker. Dei er også svært kjappe å ta på, like kjappe som step-in. Til og med på svært mjuke sko fungerer dei bra.

Viss du vil ha nokre som du kan bruke på skisko så kan du vurdere Grivel G10W som er breie framme. Men dette er stegjern med mykje kortare piggar og for mindre ekstreme forhold.

Eit anna godt valg er Salewa 12-tagger DRU stegjern (http://www.salewa.com/index3.asp). Same oppbygging som Grivel, lettare å stille og rimelegare, men ikkje så slitesterke.

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for innspillene!! Dere har vel stort sett konkludert med det samme som jeg trodde.

Hvis noen andre har noen meninger/erfaringer på bruk av step-in på en stiv lærsko som heter Crispi Halne, så mottas det med takk!!

Men jeg regner vel med at jeg ender opp med et par G12 New-matic. Har brukt de før (bla. på brekurs), og er meget fornøyd med hvordan de har fungert.

Takk for hjelpen!

*m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.