Gå til innhold
  • Bli medlem

3 dagerstur Hardangervidda, uerfaren.


tuvaa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å gå en 3-dagers skitur (hytte til hytte), med utgangspunkt fra Finse (evt haugastøl el. ustaoset) uken etter påske. Har gått dagsturer på fjellet tidligere, men ikke ikke spesielt erfaren. Har grei skierfaring og er i god fysisk form.

Siden jeg skal gå alene tenkte jeg å følge kvistede løyper, og ikke ha alt for lange dagsetapper. Ei heller alt for kupert og vanskelig terreng. Lurte litt på ruten Finse - Krækkja - Tuva - Ustaoset. Hvordan er terrenget på denne turen? Noen andre forslag?

Hva bør jeg ha med meg? Er GPS et must? Sovepose/liggeunderlag? Har vindsekk.

Hvor mye drikke bør jeg ha med?

Er generellt ute etter gode tips, råd og erfaringer.

Hva slags krav bør man stille til ski og sko for en slik tur?

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk truen fra Finse til Ustaoset via Krækkja i fjor før påske og skal gå den igjen i slutten av april. Du kan se min opplevelse nederst på siden i denne bloggen, http://iloapp.uteligger.com/blog/blog?Home&category=10

Siden du ikke skal ligge i telt, så sparer du en del vekt, men det er viktig å ta høyde for at været kan endre seg fort og det gjør det ofte der oppe. Fra Finse starter det med jevn og lang stigning forbi Hardangerjøkulen, og siden du sannsynligvis ikke skal ha pulk og sekk på kanskje under tyve kilo, så er det ikke noe behov for å ta med seg feller. Jeg hadde pulk og feller i fjor, men i år blir det bare sekk, og dropper fellene. Videre går turen ganske flatt før den går nedover til Finnsbergvannet og der i enden av dette du finner det bratteste partiet. Seig bakke der, så pass på at du har fylt opp energilagrene med kvikklunsj og drikke  Vel oppe er det plankekjøring til Krækkja. Skal du videre til Ustaoset så går du utpå vannet som ligger ved Krækkja i retning Fagerheim, men tar til venstre etter et kvarters tid. Flatt terreng frem til du kommer til Lægreidvannet, men da starter en times ”klatring” opp til Monsbuheia. På toppen kan du velge om du vil ta av til venstre og direkte ned til Ustaoset eller om du fortsetter rett frem til Tuva.

Løypen er merket hele veien og man trenger kanskje ikke GPS, men det er en god sikkerhet hvis det blåser opp og sikten blir dårlig. Du kan også vurdere liggeunderlag, spade og et par poser med Real turmat i fall du får en ufrivillig overnatting midt mellom to hytter. Kanskje litt paranoid, men man vet jo aldri.....

Her har du forøvrig min pakkeliste, men det inkluderer mat for 4 dager + utstyr som telt og sovepose som du ikke trenger. Du tenger vel heller ikke ha med deg primus og bensin, men sørg for å ha med mye drikke. Det blir litt individuelt, men jeg har med meg minimum 4 liter drikke på en 8 timers tur.

Ønsker deg en strålende tur!

Utstyrsliste

Klær på under forflytting:

Langt ullundertøy; trøye og bukse

Tynne og tykke ullsokker

Vindtett bukse og jakke

Votter, Hals, lue, gamasjer

Ski og skisko

Fjellski med staver

I sekk:

Vindtett balaclava og lue

Tynn ullgenser og tykk ullgenser/ullbukse

Bukse

Underbukse

Langt ullundertøy; trøye og bukse

Tynne og tykke ullsokker

Regntøy (hvis det er sannsynlig at det blir plussgrader)

Tynne hansker

Dunjakke

Kart og kompass

GPS

Ekstra sett batteri til GPS og hodelykt

Hodelykt

Mobil (det er dårlig mobildekning over store deler av turen), foto og videokamera

Sovepose

Liggeunderlag

Telt m/ekstra teltstangledd og snøplugger

Skismøring

Solbriller

Alpinbriller

Primus

Fyrstikker

1 l flaske med miljøbensin

Spade

Signalpenn med patroner

Dopapir

1,5 l flaske med drikkevann

0,5 l drikkeflaske

Termos

Ipod

Håndkle

Dampsperreposer

Lesestoff, skrivesaker og notisblokk

Toalettveske

Solkrem (vannfattig)

Antidugg servietter

Medisinveske

Vannfri vaselin

Gnagsårplaster

Sportstape

Brett med Paracet

Bandasje

Plaster

Strips

Multitool

Gaffa tape

Kjele m/lokk og pose

Kopp og bestikk

4 x Frokost, lunsj, middag og supper

4 x Kvikklunsj, nøtteblanding

XL1

Instant Kaffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo du,

Vet ikke hvordan det er der du har tenkt å gå - men lenger sør på vidda - tar de bort kvistingen UMIDDELBART etter påsken, dvs tirsdag 6.april. Dette har jeg fått bekreftet på Haukeliseter i dag.

Men: det bør jo absolutt ikke stoppe deg fra å ta turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.