Gå til innhold
  • Bli medlem

Tovdalselva i kano


Anbefalte innlegg

Annonse

Om du ikke er redd for å bære mye, kan du jo starte oppe ved Mjåvatnet og videre ned via Straumsfjorden (Bil(bom?)veg opp fra Setesdal). Jeg har gått ned Årdalen, men ser ikke på dette som en plass jeg gidder å padle.

Jeg anbefaler at du starter på Austenå i Tovdal. De fleste som padler Tovdalselva starter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Austenå blir det ikke :)

Tenkte på Mjåvatne jeg og men lurte vel egentlig på om litt større vannføring ville medføre litt mindre bæring ovenfor rjukanfossen? Det er ukjent terreng for meg!

Er Årdalen bare vann med upadlebare elvestubber imellom eller kan det gå ann, kartet gir ikke noe entydig svar?

Tror uansett det er en kjempetur :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor vannføring kan skape mer problemer enn fordeler....

Øvre del av Årdalen, Sveigshyl og Bjoruvshyl er fine å padle. Der elva renner langs Nystølheii, trur jeg du må bære mye. Men når du kommer ned til myrdraga etter Åraksfossen mener jeg du kan padle (noen små bæringer) helt til Rjukanfossen. Herfra må du nok bære helt til Dale. Må også bære mye av strekningen mellom Dale og Austenå.

Om du gjennomfører denne turen så hadde det vert moro å høre/lese turrapport hvordan det var!

Når jeg sitter og tenker nøyere etter får jeg lyst til å ta denne turen jeg også :)

Spesielt den første biten fra Mjåvatne til Årdalen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en mistanke om at det var sånn der ja 8)

Ved mye vann må mann nok bære alt mellom rjukan-dale og dale-austenå. Ifølge de lokale(les: ole) er det bare snakk om at noen dager med regn øker vannføringa merkbart.

Har vært to stykker ned her med kajakk men vet ikke hvor langt opp de startet.

Bare å vente på at isen går på fjellet nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei,

Dette er nok litt sent svar men;

Kona og jeg padlet Mjåvann - Straumsfjorden til Topse i 2005.

Bæring:

Fra Mjåvann til Straumsfjorden 5 min slak gresbakke nedover.

Mellom vannene nedover kan det stort sett ikke padles uansett vannstand.

Noen steder bar vi, et sted "gikk" vi kanoen med vadere ca en 500 m.

Vi hadde en bil nedenfor Topse og en annen inn mot Mjåvatn.

Fin tur, og bæringen kan overleves. Men det er ikke elvepadling.

Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg padlet fra Mjåvatnet i Valle over til Straumsfjorden, og helt ned til Tovdal nå i Juli. En fantastisk fin tur på ca 30 km padling og 10 km bæring.

Den lengste bæringen er fra Rjukanfossen og ned til Dale (3,5 km). Men en av de tyngste bæringene, var fra stykket forbi Åraksfossen. (1,6 km). Vi hadde 3 overnattinger på turen.

Etter mye nedbør tidligere i sommer var det litt mer vannføring, men det var ikke noe problem. Heller en liten fordel noen plasser, der elva er veldig grunn til vanlig.

Årdalen naturreservat er en nydelig dal som bør oppleves i kano!!

«Hvis jeg sier at deler av Tovdalselva må man til Alaska for å finne maken til, så er det en liten overdrivelse. Men heller ikke mer.»

Stein P. Aasheim, villmarking og skribent, Vi menn nr. 29 - 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.