Gå til innhold
  • Bli medlem

noen som har laget isolert teltgulv?


lph

Anbefalte innlegg

Hallo alle, flere år siden jeg har vært innom her men det ser ut som siden lever i beste velgående :)

Jeg lurer på om noen har noen erfaringer eller tips ang å lage et heldekkende teltgulv av isolasjonsmateriale. Jeg fikk ideen etter å ha lagt varmefolie i gulvet hjemme, og blitt introdusert til en superlett og supertynn (3mm) isolasjonsmatte ved navn Depron. Det fins sikkert flere typer. Denne ville jeg helst kjøpt i en stor bredde og skåret til så den passer over hele gulvet i innerteltet, men såvidt jeg kan se selges den kun i bredde 1 m. Veit heller ikke helt om den er solid nok.

Noen som har prøvd noe tilsvarende, ev prøvd å teipe/lime/sy sammen el.l. flere sånne bredder?

Det hadde vært sååå digg å ha et underlag det går an å skli ned på med soveposen vinterstid uten at kulden og væten begynner å slå igjennom, ihvertfall på pulketurer hvor volumet spiller mindre rolle. Sommerstid er det mindre poeng, og lettere å få høl og rifter.

Og det er forresten et Hilleberg Nammatj GT3 telt som er målet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Eldar Vågan sier, "ruln ut". Har alltid med meg glava på telttur, funker fett :) Kødda..

Spennende emne. Interessant om det finnes noe lurt patent på dette. Vet ikke hvordan det vil være å legge orginal jerven i innerteltet, evt den foliesaken som finnes i førstehjelpspakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet Nemo bruker tilbyr noe lignende for Tenshiteltet... http://www.nemoequipment.com/tenshi2010-rif

men denne er ca 6 mm tykk

Kanskje noen billige underlag fra Jysk kan være en ide? legg 3 i bredden og kanskje ett ekstra for å fylle resten av

teltbunnen?

http://www.jysk.no/165/388/419/4730200/a/catalog

http://www.jysk.no/165/388/419/4730300/a/catalog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjært to store reinskinn til så de passer i mitt Fjällräven Akka 3. De er ikke riktig lange nok, men dekker allikevel det meste av gulvet. Skikkelig digg! Når jeg pakker teltet i pulken legger jeg skinnene oppå hverandre og bretter teltet over. Dette legges på toppen av pulken, slik at det går veldig raskt å sette opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo intressant detta.

Jag har också gått i liknande tankebanor. Är det någon som kan säga pris på ett par-tre kvadratmeter Depron? Eller må man köpa storpack med massor av kvadrat i?

Läste nånstans att vikten var ca 120 gram per kvadratmeter.

Angående dessa Multimat i inlägget ovanför, så är de säkert också bra, men jag har en känsla av att de lägger på en hel del på priset jämfört med isoleringsmaterialet.

Men jag spekulerar ju mest nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depron er billig :)

http://www.megaflis.no/Tilbehoer/Depron_isolasjonsmatte.html

Så sånn sett er det jo bare å kjøpe og prøve. Mulig jeg gjør det og melder tilbake etterhvert om hvordan det går å skjøte platene sammen. Det vil jeg nemlig ha, overlapp eller tett skjøt.

Jeg tror egentlig det er temmelig likt med den første matta til Exped. Artig kommentar om at man kan "heve statusen" på søndagspicnic'en med matte nr.2 :)

PS. En annen artighet er at Depron visstnok ikke bare brukes til gulvisolasjon, men til å bygge superlette, innendørs modellfly, og diverse modeller og prototyper. Tenk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Depron kan ikke brukes. Jeg sjekket idag, og det er en ganske stiv (men å så lett og isolerende :) ) plate, som kan knekkes.

Det ser ut som om Exped er nærmest det jeg tenkte på, eller så kan jeg sy sammen noe heldekkende av billing underlag fra Jysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bobleplast. Nei, jeg kødder ikke. Unngår du all vekt på et bittelite punkt (stortå eller stiletthæl) er det ingen grunn til at det ikke skulle holde.

Jeg har også sett ruller med isolasjonsmateriale om lag 3mm tykt, konsistens om lag som bobleplast men med mye mindre porer / bobler. Aner ikke hva det heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

På kalde vinterdager har jeg alltid med en Jerven Hunter fjellduk (isolert).

Den er helt konge, dekker hele bunnen i teltet mitt og holder det lunt samtidig som man bare trenger ett liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med underlagsfoam (skumplast) som brukes som som isolasjon og trinnlydsdemping under parkett?

Selges på ruller á 1x15 meter til litt over 100-lappen. Kanskje noe tynn (2mm)? Kan legges dobbel, veier "ingen ting".

Kjenner en som helisolerte gulvet på sitt 6 m2 store Holmeslet-telt med dette da han var på vintertur i Finnmark. I følge han var dette det lille som skulle til for å gjøre turen helt super.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lett så enkelt..

samme materiale som brukes under parketten,,,iso-matte,,selges i ruller på byggsjappene hjemme,,SJEKK PRIS,,variere noe jevv.........,,noenlunde billig, og jeg har brukt det i lavvoen,og fjellteltet på reinsjakta,,og nå rett før påske,,20 minus,,,,dobbelsidig tape,,og så får hjernen finne ut hvordan,..,brukte kun på langs, for å låse,,,,lurt å teste på plena hjemme før du stikker til fjells,,men funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overnattet en natt på et minst firedobbelt lag av sånn "duk" en gang i mangel på underlag. Det var helt flatt under kroppen etter kort tid, og hadde veldig kuldegjennomgang.. Men som tillegg til et annet underlag kan det sikkert hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å stikke innom en byggvareforretning og kjøpe etafoam matter som blir brukt til å dekke betong med om vinteren. Tykkelsen er 12 eller 15mm og er 2m bred og opptil 50m lengde og det burde være nok til det meste av telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.