Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lange ski skal jeg kjøpe ?


seriksen

Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i Åsnes Amundsen, men er usikker på om jeg skal gå for 194cm eller 187cm. Fikk anbefalt 194cm skiene i butikken, men etter og ha lest endel på forumet her og et par andre steder begynner jeg å tvile litt. Jeg er 173cm og veier ca 70kilo, kommer til å bruke skiene mest på dagsturer uten stor sekk, men kommer også til å ta en langtur eller to i sesongen med tung sekk.

De fleste turer vil forhåpentligvis gå i sporene til andre, og endel i preparerte løyper.

Har valgt BCbinding med Crispi Stetind sko om dette skulle ha innvirkning.

Er så mye kunnskap og erfaring i dette forumet at noen må ha et tips :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har Åsnes Rago samt Stetind og BC magnum. Har brukt dette i 4 sesonger.

Selv er jeg 183 og har ski som er 200 mm. lange. Passer meget godt til mitt bruk. Bruker de til pulkdraging, mye utenfor løype og renning opp og ned av div. topper.

Av det bruket du skisserer ville jeg jeg valgt 187 lengden på skia, dersom du vet at mye av turene dine vil gå i andres spor.

Lengde har ikke bare med bæreevne å gjøre, det har også med teknikk å gjøre og stivhet på spenn.

En kortere ski vil være lettere å styre i nedoverbakker.

Etter min mening burde du hatt en ski med ca. lengde på 190 men den opsjonen finnes desverre ikke.

Se forøvrig tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=14196&highlight=skilengde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i og utenfor spor, god eller dårlig på ski; velg 187 og bli kjempefornøyd :wink:

Personlig syns jeg alternativet (194) ikke bør vurderes engang.

Er selv 186/81, god på ski og benytter 193. Skal aldri ha lengre fjellski igjen.

(Har tidligere benyttet 215, 210, 205 og 200).

Lange fjellski er tull. Mange er uenig i det, men få har virkelig prøvd ut forskjellige lengder og typer på mer enn enkeltturer...

Lykke til med kjøpet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slenger meg med på den. ingen vits med for lange ski! velg de korteste. har aldri trengt mer bæreevne selv med tung sekk, mye viktigere med god kontroll i bakkene. kommer aldri til å gå på lengre enn 180cm selv, er 170cm, men å få tak i kortere ski i siste liten før påske (sas knakk mine :wink: ) var helt umulig. ville helst hatt 170cm...

lykke til og god tur

arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg de skiene som gir deg mest riktig smøre (og kortfellomme)

Om de blir noen cm kortere/lengre enn det du blir anbefalt er mindre viktig.

Om du har friske nedfarter som spesialitet bør du tenke kortest mulig, men da skulle du vel ikke ha Amundsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må merke seg at det er stor forskjell i spenn på ski selv om de har samme lengde.Da jeg kjøpte Amundsen for ett år siden måtte jeg prøve 3 forskjellige par i samme lengde før selgeren var fornøyd med riktig spenn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det bare ett par nansen jeg kunne kjøpe... synes spennet på fjellski er mindre viktig da det varierer voldsomt med hvor mye oppakning jeg går med. fra 0-ca 35kg... derimot frista muligheten for kortfeller meg :)

arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.