Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen er hedret med Fjellskikkprisen 2010.


larka

Anbefalte innlegg

Annonse

Hva mener Lars Monsen selv om dette ? Når man velger å leve som bohem og anarkist, så bør vel småborgerlige medaljer og diplomer ikke ha veldig høy status ? Viser isåfall bare at penger og prestisje kan få hvem som helst til å gjøre hva som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener Lars Monsen selv om dette ? Når man velger å leve som bohem og anarkist, så bør vel småborgerlige medaljer og diplomer ikke ha veldig høy status ? Viser isåfall bare at penger og prestisje kan få hvem som helst til å gjøre hva som helst.

Hvor er penger nevnt? Hvor er prestisje nevnt? Hvor er medaljer nevnt?

Gratulerer til Monsen. Vel fortjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å lage kvalme, men vi lever i et konkurransesamfunn der vi konkurerer om å løpe fortest, kaste lengst, tjene mest penger, få den peneste jenta, kjøpe den dyreste bilen osv osv og nå skal vi også begynne å konkurere innen friluftsliv ? Skal det ikke være en eneste freded plass der vi kan slappe av ? Fjellklatring har blitt kommersialisert, og ifjor kunne Arne Næss motta sin egen Arne Næss-pokal for sin innsats i fjellheimen. Iår kan Lars Monsen motta borgerskapets belønning fordi han er flink til å gå tur og ligge i telt. Er det ingen som reagerer ? Hvor skal prestasjonsgalskapen stoppe ? Skal vi snart få applaus og hornmusikk hvis vi er flinke til å grille pølser på verandaen også ? Hadde jeg fått en slik utmerkelse så hadde jeg tatt pokalen og stappet den opp i toern til komitee-formannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adler: Hvor er det snakk om konkurranse? Selv om man har vunnet en pris betyr det ikke at man har vunnet en konkurranse...

Prisen deles ut av Røde Kors, og hovedfokuset til dem er at hver femte nordmann ikke kjenner fjellvettreglene. Hvordan man kan vri dette til å bli en slags borgerskapets belønning fatter jeg ikke.

Les nyheten her http://www.rodekors.no/Nyheter_og_presse/Nyheter/Hver_femte_nordmann_kjenner_ikke_fjellvettreglene_/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv har blitt en status-indikator for de kondisjonerte klassene. Se på Birken, før var det en skitur for mosjonister, men idag er det et status-renn for aksjemeglere, skipsredere og fotomodeller som Linni Meister. Hva blir den neste arena de skal overta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen deles ut av Røde Kors, og hovedfokuset til dem er at hver femte nordmann ikke kjenner fjellvettreglene.

Paradokset her blir at Monsen selv bryter Fjellvettregel nr 7 nesten hver gang han er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv har blitt en status-indikator for de kondisjonerte klassene. Se på Birken, før var det en skitur for mosjonister, men idag er det et status-renn for aksjemeglere, skipsredere og fotomodeller som Linni Meister. Hva blir den neste arena de skal overta ?

Vel vel - man skal jammen ha mange skylapper for å sette Lars Monsen i samme bås som dem. Hva det har med Fjellskikkprisen skjønner jeg heller ikke. Det er plass til alle - og Monsen har vært talsmann for det enkle friluftslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradokset her blir at Monsen selv bryter Fjellvettregel nr 7 nesten hver gang han er på tur.

Den har jeg brutt mang en gang selv.

Det står også "Dersom man har muligheten... "o.s.v.

Et annet aspekt er jo også at disse reglene ble laget i en tid med langt færre og dårligere kommunikasjonsmidler (f.eks. mobil/sat.tlf m.m) enn man har i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at denne prisen ikke er oppkalt etter Lars Monsen. Men det går utvilsomt inflasjon i "fjell"-navnet, og jeg tror det kommer av at ikke alle setter pris på andre naturtyper enn den man finner i høyfjellet. Er f.eks. en del som regner alt utenfor Jotunheimen for å være mindreverdige områder. Stakkars folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsliv har blitt en status-indikator for de kondisjonerte klassene. Se på Birken, før var det en skitur for mosjonister, men idag er det et status-renn for aksjemeglere, skipsredere og fotomodeller som Linni Meister. Hva blir den neste arena de skal overta ?

Får bare henge meg på og gratulere Monsen med prisen. Den var vel fortjent..

Når det gjelder det Adler skriver om Birken så er det tydelig at han er påvirket av den ensporete vinklingen media har stått for den siste tiden. Jeg reiste bortover i en buss sammen med 51 andre birkebeinere fra Sogn og Fjordane og det var såvidt jeg kunne observere ikke snakk om verken daytrading, tankrater eller noe som kunne indikere at det var noen i den bussen som hadde veldig høy status. ( ikke en eneste bærbar pc var å se ). Det var heller ingen fotomodeller å se, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å lage kvalme, men vi lever i et konkurransesamfunn der vi konkurerer om å løpe fortest, kaste lengst, tjene mest penger, få den peneste jenta, kjøpe den dyreste bilen osv osv og nå skal vi også begynne å konkurere innen friluftsliv ? Skal det ikke være en eneste freded plass der vi kan slappe av ? Fjellklatring har blitt kommersialisert, og ifjor kunne Arne Næss motta sin egen Arne Næss-pokal for sin innsats i fjellheimen. Iår kan Lars Monsen motta borgerskapets belønning fordi han er flink til å gå tur og ligge i telt. Er det ingen som reagerer ? Hvor skal prestasjonsgalskapen stoppe ? Skal vi snart få applaus og hornmusikk hvis vi er flinke til å grille pølser på verandaen også ? Hadde jeg fått en slik utmerkelse så hadde jeg tatt pokalen og stappet den opp i toern til komitee-formannen.

Enig i det vesentligste.

Noe av det samme ser vi innen 2k-sankingen: dette skal skje på kortest mulig tid, på den mest rasjonelle måten og med flest topper pr. tur.

Jotumheimen ække stedet å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist at det alltid dukker opp folk som ikke klarer å glede seg over at noen får annerkjennelse for det de gjør.

Jeg synes det er helt topp at Monsen har vunnet denne prisen og stiller meg i rekken av gratulanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det vesentligste.

Noe av det samme ser vi innen 2k-sankingen: dette skal skje på kortest mulig tid, på den mest rasjonelle måten og med flest topper pr. tur.

Jotumheimen ække stedet å slappe av.

Forsåvidt enig der, men mange av oss som har "feid" over knauser der har både kost oss og slappet av.

Slappet av mtp å komme bort fra hverdagens arbeid/studiers og ståk, kost oss mtp hverandres selskap og "mål og spenning"

Forøvrig syns jeg generelt heller Priser burde gå til ildsjeler istedet for Dronningen, Monsen etc....

Ære være de for deres innsats, men personlig lukter jeg prisutdelere å skaffe egen popularitet ved å gi priser til kjente, kontra til den sanne entusiast :)

Selv i disse tider klarer ikke, etter mitt syn vel og merke, media å fokusere på "kjempers mot" (de funkjsonshemmede) som kjemper seg over nordkalotten, uten å bruke Monsen for alt han er verdt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig syns jeg generelt heller Priser burde gå til ildsjeler istedet for Dronningen, Monsen etc....

Ære være de for deres innsats, men personlig lukter jeg prisutdelere å skaffe egen popularitet ved å gi priser til kjente, kontra til den sanne entusiast :)

Janteloven gjelder også ja. Er ikke Monsen en sann entusiast? Jeg mener man kan se bort fra denne Janteloven og heller glede seg over at noen får det til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å lage kvalme, men vi lever i et konkurransesamfunn der vi konkurerer om å løpe fortest, kaste lengst, tjene mest penger, få den peneste jenta, kjøpe den dyreste bilen osv osv og nå skal vi også begynne å konkurere innen friluftsliv ? Skal det ikke være en eneste freded plass der vi kan slappe av ? Fjellklatring har blitt kommersialisert, og ifjor kunne Arne Næss motta sin egen Arne Næss-pokal for sin innsats i fjellheimen. Iår kan Lars Monsen motta borgerskapets belønning fordi han er flink til å gå tur og ligge i telt. Er det ingen som reagerer ? Hvor skal prestasjonsgalskapen stoppe ? Skal vi snart få applaus og hornmusikk hvis vi er flinke til å grille pølser på verandaen også ? Hadde jeg fått en slik utmerkelse så hadde jeg tatt pokalen og stappet den opp i toern til komitee-formannen.

Lars Monsen går ikke høyest, fortest eller lengst. I motsetning til de fleste profilerte frilufts- og ekspedisjonsfolk, har Monsen mest fokus på det å kose seg på tur. Nettopp derfor fortjener han en pris, i den hensikt å markere en motvekt mot konkurransehysteriet.

Monsen er ingen pådriver for prestasjonsgalskap. Han oppfordrer alle og enhver til å komme seg ut i friluft, fyre et bål, nyte livet, og det kan like godt være skogen i nærområdet som Jotunheimen. Dette har han jo også til de grader markert med tv-serien Ingen grenser, en serie jeg setter stor pris på. Det er det tydeligvis flere som gjør, bokstavelig talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å lage kvalme, men vi lever i et konkurransesamfunn der vi konkurerer om å løpe fortest, kaste lengst, tjene mest penger, få den peneste jenta, kjøpe den dyreste bilen osv osv og nå skal vi også begynne å konkurere innen friluftsliv ? Skal det ikke være en eneste freded plass der vi kan slappe av ? Fjellklatring har blitt kommersialisert, og ifjor kunne Arne Næss motta sin egen Arne Næss-pokal for sin innsats i fjellheimen. Iår kan Lars Monsen motta borgerskapets belønning fordi han er flink til å gå tur og ligge i telt. Er det ingen som reagerer ? Hvor skal prestasjonsgalskapen stoppe ? Skal vi snart få applaus og hornmusikk hvis vi er flinke til å grille pølser på verandaen også ? Hadde jeg fått en slik utmerkelse så hadde jeg tatt pokalen og stappet den opp i toern til komitee-formannen.

Hva med kverrulant-prisen??

Stiller du sterkt der???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.