Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke østlandsfjell er dette?


Busken

Anbefalte innlegg

Kan noen navnsette disse fjellene?

Bildet er tatt østover med zoom fra Blåkollen rett sør for Bjørnhollia. Utenfor venstre billedkant ligger Store Sølnkletten. Fjellene på bildet ligger dog mye lenger unna.

post-2487-13347468072_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Var ikke klar over at dere hadde så flotte fjell der nede. Trodde østlandet stort sett bestod av skautopper :)

Det gjør det vel stort sett også, og er vel noe av grunnen til at dette fjellet ruver som det gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølen stikker vel drøy 1000 meter opp over det meste av terrenget rundt. Det er også veldig få fjell i nærheten som er noe i nærheten av like høye. Sølen er et snilt fjell men har stup på 500-600 meter. På toppen har vi også en av landets aller beste utsiktspunkt. I Sør-Norge så er det vel muligens bare Gaustatoppen som har et større synsfelt fra toppen. Hadde vært morsomt å funnet ut hvor mange kvadratkilometer du i realiteten ser. Når man beregner synsfelt så regnes jo ikke "baksider" av fjell og åser. Bare lengste mulige synslinje i alle retninger. Og terrenget du ser fra Sølen er veldig mye flatere enn det du ser fra Gaustatoppen. Familien hadde hytte like ved i 20 år. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært på toppen. Fremdeles så må jeg opp dit et par ganger i året. Sølen er fjellet i mitt liv. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over at dere hadde så flotte fjell der nede. Trodde østlandet stort sett bestod av skautopper :)

Rondane, Jotunheimen, Dovrefjell, Norefjell, Blefjell, Skrim, Filefjell, Vikerfjell, Lifjell, Vassfaret, Hemsedalsfjella, Hardangervidda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Panda! :) Sør-Norge/østlandet er et skau- og fjellparadis akkurat som Nord-Norge er det. Kanskje er villmarksfølelsen endel steder i sør en illusjon, men etter norsk målestokk har man endel steder utafor allfarvei her også. Og Rendalssølen har jeg vært desperat etter i over to år nå, og dette bildet viser jo hvorfor. Har inntil videre i vinter måttet "nøye meg med" utenetter i Finnemarka og dagstur til Vikerfjell. Men jeg har da aldri kunnet begripe hvorfor skauen skal være annenrangs i forhold til fjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rondane, Jotunheimen, Dovrefjell, Norefjell, Blefjell, Skrim, Filefjell, Vikerfjell, Lifjell, Vassfaret, Hemsedalsfjella, Hardangervidda...

Her var det mange skautopper. :)

Bare fordi de høyeste toppene stikker over tregrensen betyr ikke dette at vi snakker om ordentlige fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange skautopper. :)

Bare fordi de høyeste toppene stikker over tregrensen betyr ikke dette at vi snakker om ordentlige fjell.

Slike utsagn har jeg sett her tidligere også. Jeg får fjellfølelse i områder som Norefjell og Vikerfjell, men dette er kanskje "feil" i henhold til din definisjon av et ordentlig fjell?

Jeg tror det beste er å ignorere slike trangsynte oppfatninger, og sette pris på naturen for det den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellet i bakgrunnen på Sølen16.jpg ser ut til å være Sålekinna. Dette er et annet fjell i disse traktene jeg har lyst til å bestige. Men pga. avstanden blir det dessverre sjeldent til at jeg drar opp dit, får se å gjøre noe med det til sommeren eller høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg faktisk du har rett i. Da stemmer profilen på fjellet bedre også. Jeg mente først at de to toppene på Sålekinna kom mer på rett linje sett fra Sølen. Da vil Elgpiggen ligge rett utenfor venstre bildekant regner jeg med. Jeg har ikke flere bilder liggende på denne maskina så jeg hadde ikke noe panorama å kikke på da jeg la ut. Takk for rettelsen. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.