Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommerpose til kaldt ver?


josbir

Anbefalte innlegg

Har en -1 pose (EN-grense komfort) som jeg tenkte å bruke i telt i helgen, er meldt -5 på det kaldeste. Vet dette er nesten et umulig spørsmål å svare på, men vil jeg "klare" meg med posen selv om gradestokken kryper under komfort-grensa for posen? Har lagt ute endel før, men da med vinterposer med komfort-grense som overstiger temperaturen ute såpass at frysing blir et ikke-tema. Med andre ord, jeg har ikke god erfaring med poser når utetemperaturen kryper ned mot, og under, komfortgrensa. Derfor tenkte jeg å teste dette da :) (mangt en skal prøve seg på:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en McKinley pose med temp. grense på 0 grader, denne opplever jeg som litt kaldt i rundt 5 grader. Tar da gjerne på ulltrøye. Men nå er jeg litt for lang i fohold til posen så jeg har ikke mulighet til å snurpe skikkelig igjen i åpningen når jeg sover.

Høres ut til at en -1 pose i -5 kan være en kald natt, men med ull og muligens fleece på kroppen kan det nok holde. Personlig hadde jeg ikke satset på at det ville blir noen behagelig nattesøvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du normalt varm skulle det går greit. Ullbalaclava på hue, hals og tørre varme sokker hjelper mye. Sovet flere helger på rad i rundt -20grader i en sovepose beregnet for tempereturer ned til -10. Våkner noe oftere enn vanlig. Har da sovet med ullongs, tynn ullgenser og en supertynn dunvest (Klattermusen Liv). Godt liggeunderlag viktig.

Det går greit på helgeturer. Har derimot dårlig erfaring på lengre turer med for kald sovepose. Er du sliten, sulten og svett i lengre tid er en varm nok sovepose virkelig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt isolerende liggeunderlag er alfa og omega, min erfaring er at selv skikkelig varme poser blir kalde uten skikkelig underlag. Personlig hater jeg å fryse, så jeg hadde heller lånt meg en varmere pose, men du overlever jo. Spørsmålet er jo hva slags krav du har til komfort. Men jeg ville altså satset på hyggelige netter i varm pose, i stedet for hutrende nattetimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har varmere poser, og har alltid dratt med meg poser som har god margin på EN-komfortgrensa i forhold til utetemperatur da jeg skulle ligge ute, slik at frysing ikke har vært problem tidligere. Som nevnt i innlegget mitt over, jeg vil teste om det går an å sove behagelig med en pose som akkurat strekker til, eller i dette tilfellet er i underkant med tanke på EN-komfortgrense. Om jeg må bekle meg med ull og fleece så gjør jeg det, da jeg uansett drar slikt med meg på tur.

Forøvrig pleier jeg å bruke Bamse Extreme, og et billig Europris under der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske individuelt hvordan man opplever det "eksperimentet" ditt. Jeg kan ikke fordra å ligge å svette i soveposen om natta, og tar gjerne med en pose som har komfortgrense over den temperaturen som er meldt......sånn som du har tenkt deg. Jeg ligger heller med varmt undertøy og som jeg kan ta av/på for å regulere varmen. En annen fordel er at "kaldere" pose er mindre i volum og lettere å ha med seg på tur.

Jeg brukte en Ajungilak pose med komfortgrense -6 for noen uker siden, og minimumstemperaturen i løpet av natta var -25, men våknet ikke av at jeg frøys. Våknet imidlertid for å lense midt på natta, og det var KALDT :twisted:

....men som sagt, dette er veldig individuelt, og så er det jo som andre har påpekt; veldig viktig med godt underlag, lue på hue og at man blir liggende inni soveposen med snorene strammet til og glidelåsen godt dradd opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har trua på at det skal fungere. Kan trekke på meg to sett ullundertøy oppe/nede, to par ullsokker samt ullgenser/fleecejakke og balaclava om det skulle være nødvendig. Samt dra fjellduken utenpå posen (gode erfaringer med sistnevnte) Alt dette ligger i sekken når jeg er på tur, så ikke ekstra vekt. Får se hva jeg bestemmer meg for når helgen kommer. Behagelig å ligge i bokseren også, i en skikkelig god vinterpose. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.