Gå til innhold
  • Bli medlem

Tau til tur. Gode steder å kjøpe dette?


Øystein LO

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å la teltet stå igjen hjemme på min neste tur og heller ta med en presenning.

Lurer litt på hva slags tau jeg bør ta med. Tauet må være lett og lite plasskrevende.

Noen som har noen gode nettbutikker eller butikker i nærheten av Skien jeg kan kjøpe godt tauverk i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg kjøpte meg 60 meter flaggstangline fra forsvarsbrukt. kosta en liten 100-lapp tror jeg. tenkte å bruke det til gapahuk osv, men har ikke testa det enda. solid er det i hvert fall, og virker som det er lett å få opp knuter på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke om det er en Biltema butikk i nærheten av Skien, men de har tau og liner i både syntet, silke og bomull samt forskjellige mikser av dette.

Disse er både billige og slitesterke, og fåes i forskjellige tykkelser og lengder.

Flaggstangline som nevnt over har de også, det er en velegnet type til turbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracord er meget universal og har mange bruksområder. Likedan har det meget gode knuteegenskaper som er praktisk når du skal sette opp feks. en pressening. Du kan også velge i mange farger som gjør at du finner ett tau som passer alle formål. En annen fordel er også at paracord blir ikke stivt som flaggline blir når det er kaldt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracord er meget universal og har mange bruksområder. Likedan har det meget gode knuteegenskaper som er praktisk når du skal sette opp feks. en pressening. Du kan også velge i mange farger som gjør at du finner ett tau som passer alle formål. En annen fordel er også at paracord blir ikke stivt som flaggline blir når det er kaldt. :)

Hei.

Har brukt Paracord og er fornøyd med kvalitet,

Det jeg dog reagerer på er at du i dine innlegg hvor du anbefaler Paracord her på fjellforum bør opplyse om at du forhandler dette tauet.

Ref. tråd:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=17741&highlight=paracord

Minner om Netiketten til FF som du har godtatt ved å melde deg inn:

1. Kommersielle innlegg

Fjellforum.net er et ikke-kommersielt prosjekt. Vi forbeholder oss retten til å slette innlegg som fremstår som rene markedsføringsinnlegg. For privatpersoner henstiller vi om at alt som har med kjøp og salg å gjøre legges inn under emnet ”Kjøp og salg”. Bedrifter, organisasjoner, reisearrangører m.fl. er velkomne til å skrive på fjellforum så lenge det ikke dreier seg om egen markedsføring eller reklame for produkt/tjenester som tilbys. Med dette menes at innlegg skal ha en klar informasjonsverdi. Et eksempel kan være svar på et spesifikt spørsmål som er rettet mot aktuell aktør. I signaturen skal det gå klart fram hvem man representerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Paracord tungt egentlig? Hvor mye veier 10 meter?

Om lag 10 meter (trolig litt mer enn 10 meter) veier om lag 65 gram. Bredden er på øyemål ca 3 mm, men det kan presses sammen pga konstruksjonen med løse (ikke flettede) nylontråder i en strømpe. Min bunt med 10 meter er en 1.5-2cm tykk, rund pølse om lag en fot lang, smidig og går greit nedi en lomme.

Ble nysgjerrig og bestilte en hank fra paracord.no. Virker som bra saker. Om det er verdt hypen over flaggline er en annen sak, det er i hvert fall mer behagelig å jobbe med. Rent praktisk ser jeg ingen avgjørende forskjell på paracord og biltema flaggline av tilsvarende diameter, i hvert fall så lenge vi snakker om relativt små belastninger som å spenne opp en presenning. Men paracord er som sagt litt mer behagelig å jobbe med.

Forskjellene i pris synes jeg heller ikke er store nok til å skremme noen.

En annen sak er at du får en veldig kompakt taubunt hvis du velger 2mm flaggline. Mer enn sterkt nok til de fleste oppgavene. Du kan skjøte på med en tykkere stump for f.eks. å spenne opp mønet på presenningen, resten kan du ordne med 2mm line.

Slitestyrke kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sisal min venn. Enkelt, billig og tåler å bli dratt i. Finnes gjerne i butikker som selger båtutstyr, evt biltema eller liknende.

Sisal er glimrende. Siste jeg kjøpte plukket jeg med meg 100 m fra en byggevarebutikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.