Gå til innhold
  • Bli medlem

turmat til 14 dager på ski


arctic

Anbefalte innlegg

heia

skal 14 dager på ski i påska... middagene blir real turmat (blæh) dagsetappene er såpass tøffe at jeg er på utkikk etter gode mellommåltider, typ kokesjokolade, nøtter, kjeks, rett i koppen, pølsesnabber, tørka frukt etc...

flere gode forslag til mellommåltider som er så enkle som mulig? primusen skal ikke opp i lunsjen. vi går langt nordover på svalbard så regner med det blir kaldt :)

frokoster blir couscous/havregrøt med smør/sukker/kanel er det mer godt dere har oppi?

hva beregner dere av kaloriinntak pr dag til ekspedisjoner. lange dager med ski og pulk? (er jente, 170cm og 65kg, godt trent) vi er forberedt på å miste noen kilo, men hvordan få i seg nok mat???

takker

arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg skal gå over Hardangervidda i morgen. Jeg er riktig nok en mann på 21 som veier litt mer en deg:) Jeg har jeg beregnet følgende:

Frokoster:

1) Havregryn med nøtter og rosiner

2) Omelett med baconbiter. (har putta ferdigstekt bacon og egg nedi en 0,5 literflaske)

3) Knekkebrød med sjokoladepålegg

Lunch: Real turmat

Middag:

1) Meksikanskgryte med 400g tørket kjøttdeig

2) Taco gryte med 400g kjøtt

3) Pannekaker (pose som man tilsetter vann i )

4)Kjøttsuppe med 400g kjøtt

5) noen poser potetmos for å spe på middagene.

For å tørke kjøttet gjør man følgende:

1) stek kjøttdeigen.

2) legg kjøttdeigen i ovnen på 50grader i 12timer. Legg en sleiv e.l inn sånn at ovnsdøra ikke går helt igjen. Man er nemlig avhengig av lufting.

Snacks i løpet av dagen: Sjokolade/ nøtter/Kakao

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Veier du 65 kg til vanlig, eller har du fetet deg opp til turen? Jeg er en 80 kgs mann, og jeg mister vanligvis 4-5 kg på en rolig 2-ukers sommertur. Hvis du ikke har mye fett på kroppen før turen og/eller ikke spiser mye fett underveis blir du fort avmagret, og da begynner kroppen å spise seg selv....Cecilie Skog var rimelig slank etter sin siste tur. Litt soyaolje både før og underveis gjør kanskje susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

veier rundt 65 til vanlig. har dessverre mislyktes helt i å legge på meg litt ekstra før turen. det går bare ikke, uansett matmengder.... har svært lite fett å miste. er for aktiv ellers og har et høyt forbruk. men det skal sies at jeg er vant til tøffe turer...

real turmat pakkene blir middager. 14 pakker blir dyrt nok, kan ikke spise de til lunsj og... kanskje noen dager.

ellers blir det store mengder nøtter, viltpølser og sjokolade, men det er fysisk vanskelig å stappe i seg nok mat :mrgreen:

flere av gutta jeg går sammen med beregner 6-7000 kcal pr dag, men det skal sies at de er ca 20-40kg tyngre. så mye mat får jeg på ingen måte ned...

arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye energi man bør få i seg på krevende vintertruren er litt individuelt. 6 - 7000 kcal pr person pr dag er det de fleste forsøker å legge opp til så vidt jeg har forstått. Jeg har full forståelse for at det kan være vanskelig å få i seg disse mengdene. Jeg sliter med det samme på langtur.

Soyaolje er veldig energitett i forhold til vekt, men smaker pyton. Kan være bra å ha i annen mat dersom du fikser smaken og ikke får magetrøbbel av oljen. Test om du tåler det før du legger opp til utstrakt bruk av soyaolje. (Selv bruker jeg ikke soyaolje.)

Havregrøt kan med fordel lages med litt tørrmelk i tillegg til vann. Tørrmelken inneholder en del energi og gjør underverker for smaken. Solsikkerkjerner og tranebær er også topp å ha i havregrøten. Da blir den skikkelig god. Pølsesnabber er bra å spise litt av ved siden av grøten ettersom dere kommer til å bli skikkelig lei den etter en stud. Dere vil sannsynligvis få et visst hunger etter salt.

Tørket frukt blandet med nøtter gir mye energi i forhold til vekta. Det kan kjøpes i assortert utvalg store matbutikker. Det kan være en ide å lage ferdige dagsrasjoner i zip-lock poser. Da kan man ha posen i lomma og småspise under marsj og i korte pauser. Det gir noen ganske enkle cal. Mange bruker dette.

For egen del ser matopplegget for langtur slik ut: Havregrøt (med ingredienser som nevnt over) til frokost, drytech til lusj, nøtter/tørket frukt gjennom hele dagen + ca 100 g sjokolade pr dag, og drytech til middag. Litt forskjellig salt snacks er topp å variere med, f eks elgpølse eller lignende. Mat er ofte et høydepunkt så det kan være lurt å ta med noen festmiddager også. Da har man noe å glede seg over. All Drytech smaker omtrendt likt etter 14 dager :)

Lykke til og post gjerne dine erfaringer etter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snickers er selvsagt godt- men litt skummelt om det blir kaldt .... pass på tennene! (Og selvsagt ikke så enkelt om det er for varmt heller!) Er vel bedre med "mulepose" som andre foreslår med tørket frukt og nøtter. Vi hiver i tillegg i m og nonstop i muleposen.. Da blir det sjokolade også (Og m og nonstop tåler dessuten både varme og kulde :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

takker for masse bra. klart jeg skal poste erfaringer om det er ønskelig.

det blir mulepose ja, hver dag med mye forskjellig oppi. de andre er dessverre negative til større middager og vi bør unngå å spre en masse matlukt rundt oss siden det nylig er observert flere isbjørn i det aktuelle området. vi orker ikke ekstra bjørnevakt til proviantlager 100m fra teltet, så alt er tørrmat...

snickers er bankers, bare å tine den inni jakka. fortenna mangler for lengst :) så har ikke så mange bekymringer der, bortsett fra å klare å bite av sjokoladen. er også mulig å kutte alt i småbiter før turen. samme er kjekt å gjøre med smøret til grøten.

ved hvilken temperatur fryser olje? kjekt med litt i middagen, men skeptisk i 30-...

6-7000kcal er bare umulig uansett. veit gutta har kjøpt en del kilo marsipan, men jeg får det ikke ned. men ettersom jeg jo må trekke min del av fellesutstyret, så blir jo egentlig min tur tyngre i forhold... får jeg i meg mellom 3500-4000 er jeg egentlig fornøyd, selv om jeg er fullt på det rene med at det er for lite. men etter såpass i døgnet revner jeg nesten.

kommer også til å ta med et par pakker real ekstra i tilfelle vi får noen ekstra tunge dager.

må vel bare innse at jeg kommer til å miste noen kilo, har ikke råd til flere pakker real hver dag :lol:

mvh arctic, jente 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten

en runde eller to med bjørnevakt hver natt gjør at vi bruker vesentlig mer energi i døgnet. værre å hoppe rundt og fryse enn å sove, men bjørnevakta er også en utmerket anledning til å få i seg mer mat og vann. posesuppe i koppen er godt og varmt i mørke nattetimer :)

arctic

ps. det har du helt rett i springsteen, men det er lenge nok og et par hundre kilometer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

heisann

glemte helt at jeg sa jeg skulle fortelle hvordan turen ble. sorry. kommer nå

vi ble liggende værfaste i storm og 30- på en isbre...

værvarselet ble bare dårligere så vi ble dessverre nødt til å droppe toppturen og turen ble noen dager kortere.

pulken med utstyr ble ca 60kg.

distanse ca 22km/dag

en hviledag i en redningshytte etter en utrolig slitsom dag.

mista 6,5kg. kom aldri gjennom de 4500kcal pr dag.

slapp nærkontakt med isbjørn, men den ble sett fra leiren.

noen frostskadde fingre, ikke mine og ikke spesielt alvorlige.

men det ble en flott tur!

har riktignok ikke rørt masipan siden. ble masse flotte bilder, trivelig gjeng. kom oss levende over breene og gleder meg til langturer neste vinter og nå til sommeren!

mvh arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret kommer åpenbart for sent, men tipset kan kanskje brukes til neste gang..

Selv synes jeg en real blir for spinkel som middag på langtur. Et triks for å få opp kalorimengden og næringsinnholdet er å ha ha oppi 50-100g hurtigris og en dæsj med olje/smør i realposen. Det blir riktignok mye ris i retten, men det er jo allerede hovedbasisen i de fleste posene;)

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jo, beklager som sagt det, men lite å gjøre med nå...

er klar over det trikset, men hovedproblemet var å fysisk klare å få maten ned... olje i maten mister jeg totalt matlysten av, så det trikset fungerer svært dårlig over lengre tid. det ble også svært kaldt, mellom 25-30 + mye vind, så vi brukte mye energi på å holde varmen. også om nettene på bjørnevakt.

tror eneste måten for meg å holde vekta på er å kutte noe ned på dagsetappene til neste langtur på vinteren... men det frister jo ikke

mvh arctic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.